مهدویت همسو با فطرت انسان و مفهومی مشترک میان ادیان آسمانی است  /

تخمین زمان مطالعه: 7 دقیقه

آیت الله تسخیری در همایش بین المللی دکترین مهدویت: مهدویت همسو با فطرت انسان و مفهومی مشترک میان ادیان آسمانی است رئیس کمیسیون بیداری اسلامی در هشتمین همایش بین المللی دکترین مهدویت، گفت: مهدویت همسو با فطرت انسان و مفهومی مشترک میان ادیان آسمانی است. به گزارش خبرنگار شبستان، آیت الله محمدعلی تسخیری، دبیرکل مجمع بین المللی تقریب مذاهب اسلامی و رئیس کمیسیون بیداری اسلامی در هشتمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با تبریک میلاد پرخیر و برکت حضرت صاحب الزمان(عج)، ابراز امیدواری کرد: وعده الهی فراگیر شدن عدل و داد و نابودی ستم هرچه زودتر تحقق یابد.


آیت الله تسخیری در همایش بین المللی دکترین مهدویت: مهدویت همسو با فطرت انسان و مفهومی مشترک میان ادیان آسمانی است رئیس کمیسیون بیداری اسلامی در هشتمین همایش بین المللی دکترین مهدویت، گفت: مهدویت همسو با فطرت انسان و مفهومی مشترک میان ادیان آسمانی است. به گزارش خبرنگار شبستان، آیت الله محمدعلی تسخیری، دبیرکل مجمع بین المللی تقریب مذاهب اسلامی و رئیس کمیسیون بیداری اسلامی در هشتمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با تبریک میلاد پرخیر و برکت حضرت صاحب الزمان(عج)، ابراز امیدواری کرد: وعده الهی فراگیر شدن عدل و داد و نابودی ستم هرچه زودتر تحقق یابد. وی بااشاره به آیه "و نرید أن نمنّ علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم أئمه و نجعلهم الوارثین"، گفت: این آیه مبارکه در رابطه با حضرت موسی و قوم بنی اسراییل و درگیری آنها با فرعون نازل شده است. ولی می بینیم که در روایات این آیه را در رابطه با یوم موعود تاویل کرده اند. آیت الله تسخیری داستان حضرت موسی و فرعون را داستان درگیری حق و باطل در طول تاریخ دانست و افزود: آشکار است که حضرت موسی، نماینده خط حق و مسیر همه انبیا است و فرعون سمبل کفر و استکبار است و این امر بر هر کسی که اندک تاملی بکند آشکار است. وی سوره مبارکه قصص که این آیه را در آن سوره می خوانیم، لبریز از دروس تاریخی دانست و گفت: در ابتدای این سوریه می خوانیم که "تلک الدار الآخرة نجعلها للذین لا یریدون علوا فی الأرض ولا فسادا والعاقبة للمتقین" و در پایان می خوانیم که "انتما و من اتبعکما الغالبون" که هر دو قوانین تاریخی است و ویژه بنی اسراییل نیست. دبیرکل مجمع بین المللی تقریب مذاهب اسلامی تمامی آیات قرآنی پیرامون قوم بنی اسراییل را دال بر قانونی قرآنی حاکم بر تاریخ دانست و گفت: درطول تاریخ شاهد دو خط هستیم که یکی خط خلافت است که همه انسان ها بنابر آن خلیفة الله هستند و باید قوانین الهی را که در کتب آسمانی آمده است، اجرا کنند و خط دیگر، خط شهادت است که انبیا و اوصیای آنها و علما در مرحله سوم ناظران و شاهدان این حرکت الهی هستند. آیت الله تسخیری بااشاره به استدلال آیت الله سیدمحمدباقر صدر بنابر آیه "إنّا أنزلنا التوراهَ فیها هدی و نور یحکم بها النبییون الذین أسلموا للذین هادوا والربانیون والاحبار بما استحفظوا من کتاب الله و کانوا علیه شهداء.." اشاره کرد و گفت: ایشان ربانیون را اوصیای پیامبران دانسته اند که خداوند آنها را تعیین می کند و احبار همان علما هستند و علت اهمیت آنها این است که آنها کتاب خدا را نزد آنها به امانت گذارده اند و آنها حافظ شریعت هستند و ناظران و شاهدان اجرای احکام الهی هستند. آیت الله تسخیری بااشاره به این قاعده کلی که می توان هرجا در قرآن کریم سخن از حضرت موسی باشد، گفت که سخن از مردان صالح است و هر جا سخن از فرعون است، سخن از استکبار و طاغوت در جهان، افزود: آنجا که می فرماید، "فاستخف قومه فأطاعوه" در واقع مسیری را نشان می دهد که تمامی طواغیب در آن گام برمی دارند و همگی قوم خود را به خواری و ذلت می اندازند تا آنها را تابع خویش سازند. وی فریب دادن عوام الناس برای رسیدن به نتیجه مطلوب خود را روش سخیف مستکبران دانست و گفت: چندی پیش نیز در روسیه اجلاس بزرگی برگزار شد که همه مسلمانان و مسیحیان گفته فضانورد روسی که به ماه رفته بود و با تعبیری سخیف اعلام کرده بود که به ماه رفتم و خدا را در آنجا نیز نیافتم را به سخره گرفتند و این حرف وی را به حرف و عمل فرعون تشبیه کردند که برجی ساخته بود از گل و می خواست خدای موسی را ببیند. آیت الله تسخیری بااشاره به موضوع امسال همایش یعنی هنر زمینه ساز این موضوع را موضوعی زیبا دانست و افزود: هنر مرجعش فطرت است و تشخیص زیبایی و ذوق هنری و عشق به تکامل همگی برخاسته از فطرت آدمی است و همه انبیا نیز بنابر گفته امام علی(ع) آمده اند تا نهفته های عقلی را برملا سازند. وی امید به آینده را یکی از تمایلات فطری دانست و بااشاره به گفته پیامبر گرامی اسلام که امید رحمتی بر امت من است و اگر نبود هیچ حرکتی صورت نمی گرفت، افزود: سر حرکت تمدن ها و امت ها امید است و اگر بخواهیم برای اعتقاد به حضرت مهدی(ع) زمینه چینی کنیم، باید عنصر امید را در دل انسان ها زنده کنیم. آیت الله تسخیری همچنین مساله امید را تفاوت میان مسیر ایمان و مسیر کفر دانست و گفت: خداوند فرموده است که اگر آسیبی به مومنان برسد، به کافران نیز همان آسیب می رسد اما تنها تفاوت میان کافران و مومنان امید به پروردگار است که آنها را به اهداف نیکشان خواهد رساند. وی در همین راستا درگیری انقلاب اسلامی و استکبار جهانی رادوسویه توصیف کرد و ضربه هایی که رد و بدل می شوند را برای دو طرف یکسان دانست و افزود: تنها فرق این دو در آن است که مومنان می دانند که مسیر تاریخ در دست خداوند است و خداست که برگه های تاریخ را ورق می زند. آیت الله تسخیری ارتباط امید با فطرت و ارتباط فطرت با هنر را دارای قابلیت زمینه سازی برای طلوع بزرگ حضرت مهدی دانست و بااشاره به تفاوت دیدگاه های شیعیان و اهل سنت و دیگر ادیان و مذاهب در این خصوص، گفت: امیدی که در میان شیعیان وجود دارد، به طور آشکار متفاوت است و امیدی ویژه است؛ چراکه شیعیان حس می کنند رهبرشان کنارشان و در همه میسر همراهشان است. وی نظارت امام بر امت را حسی و نه افتراضی دانست و افزود: دیگر مسلمانان اما گرچه به ظهور مهدی ایمان دارند، اما امید آنها به آینده ای روشن است که عدل و داد و قسط فراگیر شود و این امیدی است که در میان تمامی امت مشترک است. دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بااشاره به تلاش گسترده پیش از انقلاب اسلامی ایران برای حذف اندیشه مهدویت از ذهن مردم با انگیزه های مختلف، گفت: با تحقق انقلاب اسلامی ایران همه این مفاهیم از نو در جهان اسلام به طور قوی مطرح شد ولی باز با توطئه دشمنان انقلاب و امت اسلامی، محاصره علیه انقلاب شدت یافت و عرب ها را از عجم ها ترساندند و سنی ها را از شیعه ها. وی بااشاره به تلاش آنها در فارسی، شیعی و محلی دانستن این انقلاب، افزود: آنها می خواستند این انقلاب را از امت اسلام جدا کنند و در این کار موفق هم بودند، اما دیدیم که انقلاب از انوار الهی بود و کسی نمی تواند از گسترش انوار الاهی جلوگیری کند. گرچه این امر 30 سال طول کشید و اکنون شاهد بیداری اسلامی بزرگ در جهان اسلام هستیم. دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بااشاره به جنبش بیداری اسلامی، افزود: بخشی از این بیداری عاطفی است و نیازمند عمیق تر شدن و ریشه دار کردن لذا هم مفاهیم انقلاب را باید گسترش داد و هم باید طرح های استکباری علیه انقلاب را رسوا کرد. آیت الله تسخیری پیرامون آموزه مهدویت، گفت: ایده مهدویت را باید در دل ها جای داد؛ چراکه همسو با فطرت و نیاز انسان ها و هم راستا با کتاب های آسمانی است و اگر این ایده در دل مردم جا بگیرد و عشق حضرت در دلشان بشکفد، می توانیم اطمینان داشته باشیم که مسیر انقلاب به جلو خواهد رفت ولی اگر این کار را انجام ندهیم، ترس آن وجود دارد که این حرارت انقلابی خاموش شود. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image