تخمین زمان مطالعه: 7 دقیقه
شیطان گرایی در دوران معاصر (قرن بیستم و بیست ویکم میلادی)
دوران معاصر شیطان گرایی شامل قرن های بیستم و بیست و یکم میلادی می باشد.جریان شیطان گرایی در این دوران به ویژه بعد از جنگ جهانی دوم جان تازه ای می گیرد. شوک حاصل از جنایات بی سابقه بشری در دو جنگ جهانی فضای جامعه جهانی را مستعد شکل گیری جنبش های معترض اجتماعی نمود.
مراکز قدرت و سرمایه داری غرب که از چندی قبل پیش بینی شکل گیری چنین حرکت هایی را در جوامع خود می نمودند، اقداماتی را با استفاده از دستگاه های تبلیغاتی و با پشتیبانی مراکز تحقیقاتی در جهت منحرف کردن جنبش های اصیل اعتراضی آغاز کردند. جان کولمن افسر سابق سازمان جاسوسی انگلستان در کتاب خود با عنوان "کمیته 300 کانون توطئه جهانی" به یکی از این اقدامات که با عنوان مجموعه مطالعات"عصر آکواریوس" انجام گرفت، اشاره کرده و می نویسد: "کمیته 300 موسسه ی تحقیقاتی تاویستاک را مامور تهیه طرحی نمود.موسسه نامبرده هم این امر را به موسسه پژوهشی استانفورد واگذار نمود که زیر نظر پروفسور "ویلز هرمن"[1] به انجام برسد.این طرح پژوهشی بعدا به "آکواریوم توطئه" شهرت یافت."[2] عصر آکواریوس شرایطی را ایجاد میکرد که سازمانهای سرّی میتوانستند آمال و آرزوهای خود را در وضعیت آشوبناک و بحرانی بر مردم تحمیل کنند.[3] از این رو با راه انداختن شورشهای خیابانی توسط دانشجویان و استفاده از موسیقی راک و متال، تبلیغات و رسانههای فراگیر نقشههای خود را اجرا کردند.
از آن جا که درون مایه ی بسیاری از آموزه های شیطان گرایی قالب اعتراضی و هنجارشکنانه دارد،توانست دست آویز مناسبی برای سلطه طلبان غربی باشد تا با تزریق این آموزه ها به گروه های معترض اعتراض آنان را در راستای منافع خود تغییر دهند. در جنبشهای دانشجویی دهة شصت و بعد از آن، موسیقی متال به عنوان موسیقی اعتراض مورد استقبال جوانان قرار گرفت و اولین گروههای سبک متال از نیمه دهه 1960کار خود را آغاز کردند. بعد از آن از هر گوشه گروهی کوچک و پنج، شش نفره سر بلند کرد و موج تازه در دنیای موسیقی فراگیر شد.
در آن سالها که تازه رسانههای صوتی و تصویری جهانگیر میشد، ستارههای هنری و سبکهای تازه در موسیقی و سینما خواسته و ناخواسته مأمور شدند که ارزشها و اندیشههای نهفتة شیطانی را در دنیا آشکار نموده و ترویج کنند. و صد البته این چیزی نبود که جوانان معترض و تحولخواه دهه شصت و یا هنرمندان سبک راک و متال میخواستند. این جهتگیریهایی بود که به طور حساب شده بر آنها تحمیل میشد و خودشان آن را به صورت بهترین راه و یا شاید تنها را دستیابی به اهداف، انتخاب میکردند.
به این ترتیب بازی با افکار، هیجانات و ارزشهای مردم به صورت یک بازی برای محافل سرّی و قدرتهای پشت پرده در آمد. و آنها دیدند که میتوانند به راحتی به افکار و ارزشهای مردم جهت بدهند. و تغییر تصورات و ایجاد تخیل که در گذشته با علوم جادویی انجام میشد امروزه با تکنیکها و نظریات علوم جدید در شاخههای گوناگون روانشناسی و جامعهشناسی و استفاده از تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات به طور موفقتری صورت میگیرد. از این جا بود که با اطمینان به ترویج علنیتر اندیشهها و آرمانهای شیطانی پرداختند.
موسیقیتند، فریاد، خشونت نمایشی و گاهی واقعی در کنار رفتار ناهنجار جنسی و استفاده از مواد مخدر و روانگردان و به بازی گرفتن شعارها و آرمانهای تحول آفرین، تمام نیروی فکری و جسمی جوانان را به تباهی کشید و قدرت ایستادگی و اعتراض مؤثر و تفکر تحولساز را از آنها گرفت. شیطانیتر از همه اینکه نه تنها برای این ویرانگری هزینهای نکردند، بلکه از آن برای خود منابع ثروت آفرین ساختند. فروش فیلمها، در آمدهای حاصل از برنامههای رسانهای، تولید پوشاک و لوازم آرایشی و زینتی که با نمادها و المانهای گروههای معروف تولید میشد، سرمایهدارهای پشت صحنه را از ستارههای روی صحنه ثروتمندتر کرد.
فرقه های شیطانی در دوران معاصر
نکته قابل توجه دیگر در دوران معاصر شیطان گرایی شکل گیری فرقه هایی با ظواهر شیطان گرایانه و شیطان پرستانه در آمریکا و برخی کشورهای غربی است. از مشهورترین این فرقه ها که در ایالات متحده آمریکا اعلام وجود کرده اند،دو فرقه با نام های Satanism و Setians می باشد.
البته در بسیاری از مقالات به زیان فارسی فرقه های شیطان گرایی امروزی را در یک تقسیم بندی به سه گروه تقسیم می کنند که عبارت است از شیطان پرستی فلسفی ،شیطان پرستی دینی و شیطان پرستی گوتیک[4] . این تقسیم بندی به اعتبار نگاه های مختلفی است که به فرقه ی شیطان پرستی گردیده و بدین معنا نیست که امروزه سه گروه شیطان پرست وجود دارند.بدین صورت که وقتی با نگاه به مبانی فلسفی به این فرقه نگاه شده عنوان آن شیطان پرستی فلسفی شده ، وقتی با این نگاه که همان فرقه دارای آداب و مناسک مذهبی است ، به آن نگاه شده عنوان شیطان پرستی دینی به خود گرفته و وقتی با نگاه به آثار و رویکرد های اجتماعی-اخلاقی به آن نگاه شده عنوان شیطان پرستی گوتیک را برای آن برگزیده اند.تقسیم بندی مذکور دارای اشکالاتی می باشد که نقد و بررسی آن اشکالات از حوصله این مقاله خارج است.
نگرش یهودی- مسیحی به شیطان
قبل از ورود به بررسی این فرقه ها باید به این نکته توجه داشت که نگرش غالب فرقه های شیطان گرایی موجود در غرب به مقوله شیطان ریشه در آموزه های تحریف شده ی یهودی-مسیحی به شیطان دارد؛ که این نگرش با نگاه اسلامی به مقوله شیطان تفاوت های فاحشی دارد.
در نگرش اسلامی شیطان یک جن است[5] که در اثر عبادت به جمع فرشتگان راه یافت و به خاطر عصیان در برابر دستور الاهی ازمقام خویش تنزل پیدا نمود و با فریب آدم(ع) و همسرش نسبت به میوه درخت ممنوعه، باعث هبوط آن دو از بهشت الاهی شد؛[6]ولی در نگاه یهودی-مسیحی شیطان یک فرشته است که در داستان آدم(ع) و حوا به نوعی نقش یک منجی را برای نوع بشر بازی می کند و با راهنمایی آن دو به سمت میوه درخت معرفت ! آن ها را از باطن امور آگاه و از یوغ بندگی استثمارگونه خداوند رها می نماید. به روایت تورات شیطان در قالب یک مار وارد بهشت شد تا آدم و همسرش را فریب دهد.
در اولین کتاب از 5 کتاب تورات که به سفر پیدایش شهرت دارد،این گونه می خوانیم که:
و مار از همه حیوانات صحرا که یهوه خدا ساخته بود،هشیارتر بود.و به زن گفت:"آیا خدا حقیقتا گفته است که از همه درختان باغ نخورید؟". زن به مار گفت:"از میوه درختان باغ می خوریم،لکن از میوه درختی که در وسط باغ است خدا گفت که از آن مخورید و آن را لمس مکنید مبادا بمیرید". مار به زن گفت:"هر آینه نخواهید مرد،بلکه خدا می داند در روزی که از آن بخورید،چشمان شما باز می شود و مانند خدا عارف به نیک و بد خواهید بود." [7]
نکته قابل تامل در ادامه این روایتگری تورات نهفته است.آن جا که خداوند پس از آن که از سرپیچی آدم و همسرش مطلع می شود،به نوعی کلام شیطان را تائید نموده و رو به ملائکه خود می گوید:
"همانا انسان مثل یکی از ما شده است که عارف به نیک و بد گردیده.اینک مبادا دست خود را دراز کند و از درخت حیات نیز گرفته و بخورد و تا به ابد زنده ماند."[8]
تفاوت دیگر آن که در نگاه یهودی-مسیحی شیطان موجودی است بسیار قدرتمند که در برخی موارد قدرت او با قدرت خداوند رقابت می کند،و به نحوی باعث تسلط شیطان بر انسان می گردد؛ولی در آموزه های اسلامی شیطان کیدی ضعیف داشته[9] و تنها قدرت وسوسه گری نسبت به انسان دارد.
بررسی دقیق تر برخی این فرقه ها در مقالات بعدی...
[1] . Willis Harmon
[2] .کمیته300، ص 26-27
[3] .کمیته300، ص 96
[4] . منشا دقیق این دسته بندی مشخص نیست ولی در غالب مقالاتی که تاکنون به زبان فارسی درباره شیطان گرایی نوشته شده است ، این دسته بندی مورد استفاده قرار گرفته است.اولین بار این دسته بندی در مقاله ای با عنوان "جامعه شناسی شیطان پرستی" نوشته مریم سعادتی مطرح گردیده است.
[5] . کهف 50
[6]. بقره – (34-38)
[7] .عهد عتیق – سفر پیدایش – فصل 3
[8] . عهد عتیق – سفر پیدایش – فصل 3
[9] . نساء 76 .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.