دیدگاه علامه جعفری در باره ولایت فقیه /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

به طور کلی اندیشه سیاسی علامه جعفری بر اساس مبانی فکری و فلسفی ایشان و با تلفیق شرع و عقل (در چارچوب نظریه‌ی حیات معقول) بر محور سیاست معقول شکل گرفته است و ایشان با تبیین چنین سیاستی اندیشه‌های سیاسی مادی‌گرایانه غرب را به چالش کشیده اند .اما در مورد ولایت فقیه و رهبری در عصر غیبت ایشان معتقد است خداوند برای هدایت بشر حجت بیرونی ( پیامبران ) را ارسال کرد تا با هم یاری حجت درونی ( عقل و فطرت پاک ) انسان را به هدف اعلای حیات رهنمون سازند .


به طور کلی اندیشه سیاسی علامه جعفری بر اساس مبانی فکری و فلسفی ایشان و با تلفیق شرع و عقل (در چارچوب نظریه‌ی حیات معقول) بر محور سیاست معقول شکل گرفته است و ایشان با تبیین چنین سیاستی اندیشه‌های سیاسی مادی‌گرایانه غرب را به چالش کشیده اند .اما در مورد ولایت فقیه و رهبری در عصر غیبت ایشان معتقد است خداوند برای هدایت بشر حجت بیرونی ( پیامبران ) را ارسال کرد تا با هم یاری حجت درونی ( عقل و فطرت پاک ) انسان را به هدف اعلای حیات رهنمون سازند . بنابر این نیاز بشر به حجت الهی همیشگی و پایدار است و در تفکر شیعه پس از پیامبر گرامی اسلام ( ص ) , ائمه اطهار (ع ) حجت های خداوند روی زمین محسوب می شوند و پس از ایشان رهبری جامعه مسلمین از آن مجتهد جامع الشرایطی است که از فضایل فکری و عملی برخوردارباشد « رهبر از نظر فکری , فردی وارسته از آلودگی های دنیا و خود خواهی ها و کام جویی ها و فردی با تقوااست و مجتهدی جامع الشرایط می باشد.» ایشان در شکل ظاهری حکومت , ساختار توزیع قدرت در عصر غیبت امام معصوم علیه السلام و رفع مشکل معتقدان به حاکمیت الهی برای جامعه دینی , ضمن نقد حکومت های موجود دنیای امروز , حکومت مطلوب خود را حکومت عقول و وجدان های پاک مردم می داند که در دوره غیبت , چنین ویژگی ای می تواند در شخص فقیه جمع شود . شخص فقیه هم دارای علم و معرفت حکیمانه است و آن چه وی را لایق برخورداری از حکومت می کند علم و معرفت حکیمانه وی می باشد و هم چون علم و معرفت به احکام جزئی حیات فردی و اجتماعی مردم دارد , شایستگی دیگری بر رهبری می یابد . چنین حاکمی با عقل سلیم خود احکام جزئی را از منابع استخراج کرده در جامعه به مرحله تطبیق و اجرا در می آورد و افراد عادی و معمولی که از چنین ویژگی هایی برخوردار نیستند , نمی توانند بر مسند حکومت بنشینند و زمامداری و مدیریت حیات جمعی مردم را در جامعه دینی برعهده گیرند . (مرتضی یوسفی راد , اندیشه سیاسی علامه محمد تقی جعفی , قم: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی , دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه , 1385, ص 167- 169) مرحوم علامه جعفری از شاگردان مرحوم امام بودند . ایشان درباره درس اخلاق امام راحل فرمودند: «در درس اخلاق امام خمینی که در مدرسه فیضیّه برقرار بود، شرکت می کردم. یادم هست روز اول که وارد شدم ایشان آیات آخر سوره حشر را تفسیر می کردند. درس های ایشان از نظر عرفانی خیلی اوج داشت. سیمای امام خمینی نشان می داد که از مواهبی برخوردارند که دیگران از آنها بی بهره اند».( پایگاه اطلاع رسانی حوزه , 12/9/88) برای آشنایی با اندیشه سیاسی علامه محمد تقی جعفری به منابع زیر مراجعه کنید : حکمت اصول سیاسی اسلام , علامه محمد تقی جعفری , بنیاد نهج البلاغه - تکاپوی اندیشه ها , علامه حمد تقی جعفری , دفتر نشر فرهنگ اسلامی - سیری در اندیشه سیاسی و اجتماعی علامه محمد تقی جعفری, اسماعیل پور جعفر , تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی - اندیشه سیاسی علامه محمدتقی جعفری, مرتضی یوسفی راد , قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه . (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد رهبری، کد: 1/100127345) .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image