تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
به چند نکته باید توجه نمود:
1- باید بررسی کرد که آیا حادثه اتفاق افتاده بین دو نفر، مصداق شرعی و عقلی دل شکستن تلقی می شود و حقی از طرف مقابل ضایع شده است یا خیر؟ گرچه در سوال به این موضوع اشاره ای نشده است. به عنوان مثال اگر جوانی به خواستگاری دختری رفت و دخترخانم بخاطر شرایط خویش و مشورت دیگران، ایشان را مناسب خویش نیافت و جواب رد به او داد این جوان نمی تواند ادعا کند که این دختر، دل او را شکسته است چرا که شرع و عقل به او حق انتخاب داده اند.
2- این که اگر واقعا ثابت شد که دل فردی شکسته شده است و حق با طرف مقابل است، شخص خاطی باید در صدد جبران برآید و شخص را راضی کند، چرا که در روایت از امام صادق(ع) داریم: کسی که مومنی را برنجاند بر گردنش است که جبران نماید.[1]
3- جبران هر چیزی به حسب خودش می باشد و از آنجایی که در سوال، موضوع مورد اختلاف، ذکر نشده است تشخیصش با خود شخص است که به چه نحوی جبران پذیر است. به عنوان مثال اگر مسئله مورد اختلاف، مالی و مادی است باید دین و یا خسارت به هر نحوی شده است پرداخت شود و یا اینکه طرف را راضی کند که فرد خاطی را ببخشد. ولی اگر حق مالی نیست و بیشتر جنبه معنوی و انسانی دارد باید از همان طریق اقدام شود. مثلا اگر شخصی پدر و مادر را آزرده و دل آنها را شکسته باید از آن ها معذرت خواهی کرده و به آنها قول دهد که دیگر رفتار گذشته خود را تکرار نمی کند و در این راه هم ثابت قدم باشد نه تنها یک معذرت خواهی خشک و خالی باشد، قرآن هم در این زمینه می فرماید: «وَ لا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَ لاَ السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذی بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ عَداوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمیم»؛ هرگز نیکی و بدی یکسان نیست بدی را با نیکی دفع کن، ناگاه (خواهی دید) همان کس که میان تو و او دشمنی است، گویی دوستی گرم و صمیمی است.[2]
نکته نهایی این که اگر انسان برای رضایت طرف مقابل زحمت کشید و برای جبران گذشته تلاش کرد و کوتاهی نکرد در آن صورت دیگر حقی بر گردن او نیست و انشاء الله بخشیده شده است.
.[1] کافی، ج 2، ص 45. .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.