وهابیت و حدیث اثنی عشر /

تخمین زمان مطالعه: 10 دقیقه

وهابیت، در مورد حدیث اثنی عشر چه شبهاتی را مطرح کرده است؟


اخیرا وهابیت شبهاتی را به خیال خود در رابطه با حدیث اثناعشر جمع آوری کرده اند که اصل اشکالات آنها را نقل و سپس پاسخ خواهیم داد: شبهات وهابیت به حدیث اثنی عشر: این حدیث در صحیحین و غیره با الفاظ و کلمات مختلفی روایت شده است: - دوازده امیر خواهد بود که همه از قریش هستند[1]. - تا دوازده خلیفه که همه از قریش هستند اسلام با قدرت خواهد بود[2]. - این دین همواره با قدرت و محکم خواهد بود تا آن که دوازده خلیفه بیایند[3]. - تا وقتی دوازده نفر خلافت کنند کار مردم پیش می‌رود[4]. - این دین همواره بر پا خواهد بود تا آن که دوازده خلیفه بر شما حکمرانی می‌کنند و بر همه امت اتفاق دارند[5]. و اینک دلایلی را ذکر می‌کنیم که نشانگر این است که شیعه اثناعشری در لبه پرتگاه هلاکت قرار دارند و به ساختمانی تکیه می‌زنند که از چوب کبریت ساخته شده است. - در حدیث بیان شده که دین در دوران خلافت آن‌ها با قدرت خواهد بود سپس این قدرت از بین می‌رود، پس چه زمانی دین با قدرت بوده؟ و چه زمانی دین خوار و ضعیف بوده است؟ 2- شیعه می‌گویند که دین هرگز در خلافت خلفای گذشته با قدرت نبوده بلکه ائمه آنها از ترس پنهان بوده‌اند و با تقیه رفتار می‌کرده‌اند. و بلکه می‌گویند که در دوران ابوبکر و عمر و عثمان فساد بوده است و از دیدگاه آنها حتی خود علی نتوانسته دین واقع را آشکار کند و او بر تقیه عمل می‌کرده است، پس نتوانست که قرآن واقع را بیرون بیاورد، و نتوانست از نماز تراویح جلوگیری کند، و همچنین نتوانست ازدواج موقت را رواج دهد. 3- در حدیث بیان نشده که ائمه دوازده تا هستند بلکه حدیث خبر می‌دهد که دین در دوران حکومت این دوازده نفر با قدرت خواهد بود. 4- امام منتظر (مهدی) تا قیامت حکومت می‌کند، پس چه زمانی قدرت هست و چه وقت ضعف است. 5- پیامبر -صلى الله علیه وآله وسلم- فرمود همه از قریش هستند و بعید به نظر می‌رسد که منظور او علی و فرزندانش بوده است، ولی اگر حتی می‌گفت آنها از فرزندان اسماعیل هستند شیعه ادعا می‌کردند که منظور ائمه آنهاست چون ائمه از اولاد اسماعیل بن ابراهیم می‌باشند. 6- در صحیح مسلم آمده که در امت من دوازده منافق هست، بنابراین عدد اعتباری ندارد. 7- قرآن در مورد پیامبران و رسات‌هایشان سخن گفته، اما اشاره‌ای به ائمه نکرده با اینکه از دیدگاه شیعه ائمه از پیامبران برتر و مهمتر هستند. 8- چرا علی شورا را پذیرفت، و چرا حسن به نفع معاویه از خلافت دست کشید، و چرا همه ائمه‌اشان با خلفای بیعت کرده‌اند .... و حسین با معاویه بیعت کرد. 9- شما می‌گویید در مورد خلافت علی نص آمده اما سخنان علی با این مخالف است چنان که در نهج‌البلاغه آمده که علی گفت: - اگر وزیرتان باشم بهتر از آن است که امیرتان باشم، آیا شما را بعد از آن که مسلمان هستید به کفر فرمان می‌دهد[6]. - وقتی علی خلافت را به عهده گرفت ادعا نکرد که نصّی دربارة خلافت او وجود دارد بلکه گفت خلافت را به او تحمیل کرده‌اند. - شورا از آن مهاجرین و انصار است اگر همه بر کسی اتفاق کردند و او را امام نامیدند خداوند آن را پسندیده است[7]. - البیاضی می‌گوید: علی برای اصحاب نص خلافت را بیان نکرد (الصراط المستقیم). 10- وقتی محمد بن عبدالله بن حسن بن حسن (النفس الزکیه) قیام کرد امام صادق به فرزندانش موسی و عبدالله اجازه داد که به او ملحق شوند[8]. 11- معقول نیست که با این همه روایاتی که شیعه دربارة ائمه روایت می‌کنند این همه روایات از بزرگان شیعه پنهان باشد، و شیعه بعد از وفات هر امامی دچار اختلاف شده‌اند که این قطعاً بر این دلالت می‌کند که این احادیث بعدها ساخته شده‌اند. 12- ولایت ائمه از دیدگاه شیعه سری است، رضا می‌گوید: ولایت خداست که آن را به طور سرّی به جبرئیل داده است، و جبرئیل آن را مخفیانه به محمد، و محمد آن را به صورت سرّی به علی، و علی به هر کس که خواسته داده است، و شما آن را آشکار و پخش می‌کنید. چه کسی حرفی را که شنیده پیش خود نگاه داشته است. (نگا: الکافی). 13- اوصاف دوازده تا و زمان آنها: - آنها خلافت را به عهده می‌گیرند – اسلام در دوران آنها قدرتمند است – مردم بر آنها اتفاق دارند. از این صفات هیچ چیزی بر ائمه شیعه انطباق پیدا نمی‌کند جز تعداد، و عدد یک ادعاست، و حسن عسکری بدون فرزنده مرده است. و ائمه یازده تا می‌شوند. اینها تقریباً مهم‌ترین دلایلی بودند که شیعه از آن استدلال می‌کنند که علی باید قبل از ابوبکر و عمر و عثمان به امامت و خلافت می‌رسید، و دلایل دیگری هست که ما به آن نپرداختیم زیرا بر آنچه می‌خواهند حداقل از دیدگاه ما دلالت ندارند. پی نوشت ها: [1]- بخاری، کتاب الأحکام حدیث 7222 و مسلم، کتاب الإمارة حدیث 1821. [2]- مسلم، کتاب الإمارة حدیث 1821. [3]- منبع سابق. [4]- منبع سابق. [5]- ابو داود، کتاب المهدی حدیث 4279. [6]- نهج البلاغة ص 136. [7]- نهج البلاغه ص 367. [8]- مقاتل الطالبیین ص 244. جواب به شبهات وهابیت:1- پیامبر (ص) فرموده این آیین تا 12 خلیفه قدرتمند است ودیگر نفرموده که چه زمانی دین ضعیف خواهد شد پس این جمله را که این قدرت بعد از آن از بین می رود را از کجا آورده اید؟تازه اگر چنین چیزی هم باشد شیعه هم می گوید در صورت عدم وجود امام زمین اهل خود را فرو می برد واوضاع زمین وآسمان به هم می خورد.(در روایات است که امام زمان قبل از قیامت توسط زنی شهید می شوند )واین به خوبی گواه بر حقانیت شیعه است چرا که امام دوازدهم ما شیعیان که فعلا غایب است تا روز قیامت حجت بر خلق است 2- آیا قدرت را مشاهده نمی کنید وشیعیان را در جای جای جهان نمی بینید که روش خود را تبلیغ می کنند واشتباهات اهل سنت را می گویند اگر شیعه نبود که به طور کلی دین اسلام توسط ابن کعب ها وابوهریره ها مسخ شده بود 3- چرا همانطور که در صحیح بخاری ج9 کتاب الفتن باب الاستخلاف آمده است: عبد الملک از جابر بن سمره نقل می کند که از پیامبر (ص) شنیدم که فرمود دوازده تن امیر وخلیفه خواهند شد جابر گوید پیامبر جمله دیگری فرمود که من درست نشنیدم پدرم گفت جمله ای که نشنیدی این بود که آن 12 تن از قریش می باشند ( شاید هم وقتی پیامبر فرموده کلهم من بنی هاشم پسرنتوانسته بشنود و پدرش ناچار شده کلهم من قریش را به زحمت به خود بشنواند چرا که بعضی از صحابه عادتشان این بوده که در مواقع حساس یا گوششان کر می شده یا فراموشی عارضشان می شده ویا در بازارها به گردش در می آمدند ) وچیزی که قابل توجه است این است که منظور پیامبر (ص)مطمئنا این بوده که این 12 خلیفه ای که دین در زمان آنها قدرتمند است پشت سر هم می آیند نه اینکه مثلا در زمان یکی از آنان دین قوی بعد ضعیف وبعد دوباره قوی شود ولذا شما هم همانطور که علمایتان هم نتوانسته اند مصداق این دوازده تن را پیدا کنند نخواهید توانست از بین خلفای راشدین، اموی و عباسی این دوازده نفر را بیابید مگر اینکه اعتراف کنید آن دوازده تن همان امامان معصوم از نسل پیامبر (ص) هستند 4- در قسمت اول پاسخ داده شد 5- با آن بغض وکینه ای که با علی (ع) داشتند چطور می توانستند علنا به نام اظهار کنند کما اینکه در موارد بسیاری در حد ممکن این کار را انجام داده اند 6- چه ربطی به موضوع دارد؟7- پس آیه اطیعو الله واطیعوالرسول واولی الامر منکم وایات وروایات دیگر چیست؟ 8- همانطور که گفتیم در صحیح بخاری آمده است وقتی فاطمه (س) از دنیا رفتند تمام درها به روی علی (ع) بسته شد و ناچارا بعد از 6ماه مجبور به مصالحه با ابوبکر شد بنا بر این از همان اول شوری را قبول نداشت ، امام حسن (ع) هم به خاطر خیانت یارانش ودر راس آنها فرمانده لشگرش عبدلله بن عباس مجبور به صلح با معاویه شد ولی بیعت نکرد امام حسین (ع) هم با او بیعت نکرد اگر کمی صفحات تاریخ را ورق بزنید بد نیست 9- امام ، امام است اگر چه به خلافت ظاهری منصوب نشده باشد مگر حضرت محمد (ص) رسول خدا نبود آیا قبل از پذیرش اسلام توسط مردم ایشان توانست حکومت تشکیل دهد ؟ ومگر هارون جانشین موسی (ع) در مقابل مردمی که گوساله پرست شده بودند توانست به جز موعظه ونصیحت کار دیگری انجام دهد؟چنانکه خطیب خوارزمی در ص217 مناقب ، حموینی در فرائد باب 58 امام احمد بن حنبل در جزء اول مسند ابن اثیر در اسد الغابه گنجی شافعی در کفایه الطالب، امام نسائی در خصائص العلوی ، علامه سمهودی در جواهر العقدین شمس الدین جزری در اسنی المطالب و... گفته اند که : در رحبه کوفه محل خلافت علی (ع) حضرت در مقابل مردم ایستاد وفرمود سوگند می دهم شما را هر کس در غدیر خم از رسول خدا چیزی به گوشش در باره من شنیده برخیزد وگواهی دهد سی تن از اصحاب که 12 تن آنان بدری بودند گفتند ما گواهی می دهیم که پیامبر دست علی (ع) را گرفت وفرمود آیا می دانید که من سزاوارترم به مومنان از خود آنها گفتند:آری فرمود پس هر کس را که من مولای او هستم پس این علی مولای اوست .و در جریان سقیفه خیلی از انصار ومهاجرین ودر راس آنها علی (ع) با بیعت ابوبکر که به قول عمر ناگهانی وبدون فکر ومشاوره بود مخالفت کردند وآنهم چه شورایی که بر اساس تعصبات قومی قبیله ای سه قبیله قریش ، اوس وخزرج وتوهین به یکدیگر پایه ریزی شده بود بنا بر این این شوری مشمول فرموده علی (ع) نمی شود البته لفظ الله نیز در بسیاری از نسخه های نهج البلاغه نیست و منظور این است که این مورد رضا و پسند است مثلا به نهج البلاغه چاپ الاستقامه مصر نگاه کنید که لفظ جلاله " الله " را در داخل پرانتز آورده است واشاره به این دارد که لفظ جلاله "الله " در اصل در نسخه ها نبوده است.گذشته از این شما پس و پیش این فرمایش را حذف کرده اید این جمله قسمتی از یک نامه است که نصر بن مزاحم در کتاب صفین آن را آورده است ولی سید رضی قسمتهایی از آن را گزینش کرده که در خطاب به معاویه علیه الهاویه است بنابر این شما انتظار داشتید که علی (ع) به معاویه که به هیچ صراطی مستقیم و به هیچ چیزی قائل نبود بفرمایند چون مرا پیامبر به جانشینی برگزیده باید از من اطاعت کنی؟ بنا بر این حضرت به او فرمود مگر همان شورایی که ابوبکر را به جانشینی برداشت مرا به خلافت بر نداشته پس چرا ابوبکر را خلیفه بر حق دانستی و مرا خلیفه بر حق نمی دانی در واقع ایشان می خواستندبا معاویه با همان چیزی که قبول دارد استدلال نمایند شما اگر نهج البلاغه را قبول دارید سری به خطبه معروف شقشقیه بزنید که در آنجا صراحتا علی (ع) می فرمایند این سه تن حقی را که خدا برای من قرار داده بود خوردند.به استدلالهای 11 و12 فقط باید خندید و گذشت.13- طبق عقیده شیعه وبر اساس بعضی از کتابهای تاریخی اهل سنت ایشان صاحب فرزندی به نام م ح م د شدند.و در آخر باید بگویم که این یکی از دلایلی است که شیعه به آن استناد می جوید نه همه آنها.پس همانطور که دیدید شما بر لبه پرتگاه هلاکت قرار دارید وبر ساختمانی تکیه زده اید که نه تنها از چوب کبریت ساخته شده بلکه بر آب نیز بنا نهاده شده است. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image