تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

شرط رهايي از آتش دوزخ كدام يك از موارد زير است؟ 1. گواهي به يكتايي خدا، 2. يقين، 3. گواهي ولي با دلايل نه چندان محكم؟؛ يعني، اگر انسان بدون تحقيق گواهي به يكتايي معبود دهد از او قبول است؟


اولاً از آنجايي كه «عقايد و افكار» در روح آدمي، اصل و اساس و در واقع جهت دهنده و حاكم بر اعمال انسان است، امري بسيار مهم مي‏باشد. از اين رو حتي قبل از قيامت؛ بلكه در برزخ و اندكي پس از مرگ، مسأله آزمون برزخي با كم و كيف خاص خود مطرح است و در اين آزمون، از عقايد و افكار سؤال مي‏شود كه آيا حق است يا باطل؟ به سوي خدا است يا به سوي غير خدا؟ ثابت و مستحكم است يا متزلزل ومردد؟ در اين باب نگا: شجاعي، محمد، عروج روح، صص 83 - 105. امّا از آنجا كه بهشت براي مؤمنان كهف(18)، آيه‏107؛ حديد(57)، آيه‏12؛ توبه(9)، آيه‏72؛ نساء(4)، آيه 174و175 و ... . و متقيان محمد (47)، آيه 15؛ فرقان (25)، آيه 15؛ رعد (13)، آيه 35. به عنوان لقا با اسماي رحمت الهي تلقي شده است و دوزخ براي منافقان نساء (4)، آيه 145.، مجرمان زخرف (43)، آيه 74 و 75.، مشركان انبياء (21)، آيه 98.، منحرفان جن (72)، آيه 15.، گمراهان واقعه (56)، آيه 51. و كافران غافر (40)، آيه 49 و 50. دانسته شده است؛ مي‏توان گفت: تنها يقين حق و صادق است كه مي‏تواند آدمي را از آتش دوزخ نجات بخشد. البته يقين داراي مراتبي است: الف) آنان كه يقينشان در حدّ اعلي است حتي جهنم اعلي را - كه براي برخي از مؤمنان كه در عين ايمان، تعلقات، گناهان و وابستگي‏هايي داشته‏اند، مي‏باشد - درك نمي‏كنند. ب) آنها كه يقينشان از درجات ضعيف‏تري برخوردار است بايد فشارها و عذاب‏هايي را تحمل كنند، تا بتوانند به بهشت راه يابند. در اين باب نگا: شجاعي، محمد، مواقف حشر، صص 55 - 87. eporsesh.com .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image