امتحان جنیان چگونه است؟ /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

تحقق بلایای طبیعی در قرآن برای انسان مشخص است و این بلایا در مورد جنها که از جنس آتش هستند چگونه تحقق پیدا می کند با توجه به این که قرآن به طور کامل کتاب هدایت انسانها و جنهاست.


در پاسخ به این پرسش به چند نکته توجه نمایید : 1- آگاهی ما در مورد جن و جزییات زندگی او ناچیز است و تنها از طریق بیان قرآن و احادیث و آن هم در سطحی محدود از چنین موجودی آگاهی داریم . 2- آن چه مسلم است این است که جن نیز مانند انسان موجودی مکلف است و به اختیار خود می تواند مومن و یا کافر باشد و لازمه تکیف امتحان و ابتلا به صورت های مختلف است . این ابتلائات و آزمایش ها برای محک زدن ایمان انسان ها و رشد و کمال و تعای آنها تا حد زیادی روشن است ام در مورد جن نحوه امتحانات و ابتلائات آنها روشن نیست هر چند اصل وجود آن مسلم است زیرا انسان مکلف دارای آزمون بندگی است و این سنت قطعی الهی است . 3- برای آگاهی بیشتر شما مطالبی پیرامون جن عرضه می داریم : در عالم هستى برخى از موجودات غیرمحسوس اند و با حواس طبیعى و عادى، قابل درک نیستند. یکى از این موجودات «جن» است. جن که در اصل معنا و مفهوم «پوشیدگى» دارد، از چشم انسان پوشیده است. قرآن وجود این موجود را تصدیق کرده و سوره اى به نام «جن» نیز در قرآن وجود دارد. در قرآن گاهى از این موجود به «جانّ» نیز یاد مى شود. الرحمن / 39 و حجر/ 27 ماهیت و حقیقت این موجودات، چندان براى ما روشن نیست؛ ولى از پاره اى آیات و روایات مى توان به برخى از مشخصات این موجود دست یافت، از جمله: 1- از آتش آفریده شده و خلق آن پیش از خلق انسان است. حجر/ 27 - الرحمن/ 15.22 - جن نیز مانند انسان مکلف و مسؤول است. ذاریات/ 563- دسته اى از آنها مؤمن و گروهى کافر، عده اى از آنها نیک کردار و برخى از آنها زشت کردارند. جن / 11 و 14 و 15 - احقاف / 314- بعضى از آنها مرد و مذکر و پاره اى دیگر زن و مؤنث هستند و تولید نسل نیز مى کنند. جن/ 65 - آنها زندگى مى کنند و مى میرند. احقاف / 18. نگا: المیزان، ج 20، ص 416- داراى شعور و اراده اند و مى توانند با سرعت حرکت کنند. مانند قصه حضرت سلیمان و تخت بلقیس، ملکه سبا. نمل / 39 - 387- مسخّر انسان مى گردند. البته در قرآن در این خصوص، تنها به قضیه حضرت سلیمان اشاره شده است که علاوه بر پرندگان، وحوش و انسان ها، جن ها نیز در اختیار و به فرمان حضرت سلیمان بودند. نگا: نمل / 17 تا 39 - سبأ / 14 - 12 - انبیاء / 828- در روایات آمده است که «جن مؤمن» براى پیامبران و امامان، مسخر مى شوند و خدمت مى کنند و کسانى که به اذن الهى از ولایت تکوینى برخوردارند، مى توانند جنیان کافر را تحت فرمان خویش درآورند. نگا: معارف قرآن، ص 312 - 313 9- از پاره اى آیات قرآنى و روایات معلوم مى شود که جنیان به پیامبر خدا(ص) ایمان آورده اند. جن / 1 - احقاف / 32 – 29آن چه مسلم است جن نیز مانند انسان موجودى است جسمانى؛ با این تفاوت که انسان از خاک و جن از آتش است. طبعاً همان طور که انسان داراى روح است، جن نیز روح دارد و از آن جا که میان روح و بدن رابطه اى نزدیک وجود دارد، مى توان تصور کرد که براى جن نیز در شرایط خاص روحى این امکان هست که روح آنها گاهى با عالم بالا تماس حاصل کند؛ چنان که برخى از انسان ها نیز با ریاضت واجد شرایط سیر روحى در عوالم دیگر مى شوند. به هر ترتیب، مکان اصلى آنها همین زمین است و حتى تماس با عالم بالا نیز طبق برخى آیات قرآن، پس از تولد حضرت رسول(ص) براى آنها ممنوع شده است. نگا: معارف قرآن، ص 311 - 309.در این باب کتاب هاى ذیل خواندنى است: 1- الجن فى الکتاب والسنة، اعداد ولى زاربن شاه زالدین، دارالبشائر الاسلامیه، بیروت، چاپ اول 1996 م ، ص 94 - 88. 2- الجن فى القرآن والسنة، عبدالامیر على مهنّا، مؤسسه الاعلمى للمطبوعات، بیروت، چاپ اول، 1992م ، ص 33 - 31. 3- الجن بین الاشارات القرآنیة وعلم الفیزیاء، عبدالرحمن محمد الرفاعى، مکتبة مربوسى الصغیر، چاپ اول 1997م. امّا در زبان پارسى، منبع ذیل مفید است: 4- جن و شیطان، علیرضا رجالى، تهران، نشر نبوغ. (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 1/100113744) .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image