روح القدس در قرآن /

تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

قسمتی از آیه ۸۱ سوره بقره و در چند جای دیگر قرآن: و دادیم عیسی پسر مریم را معجزات و تایید کردیم او را به روح پاک. آیا این هم از آیه ۲۸ و آیه ۲۹ نشات می گیرد؟ و گفته مسیحیان که می گویند عیسی روح القدس است صحیح می باشد؟


در پاسخ به مطالب ذیل توجه کنید: 1- ایه مورد پرسش ایه 87 سوره بقره است نه آیه 81 این سوره2- در مورد منظور از روح القدس در این آیه تفسیر های مختلفی وجود دارد که به برخی اشاره می شود: الف- منظور جبرییل است و معنای ایه این است که خداوند عیسی -ع- را به وسیله جبرییل کمک و تایید کرد. شاهد این سخن آیه 102 نحل است که می فرماید: قل نزله روح القدس من ربک بالحق ؛ بگو روح القدس آن را ( قرآن را ) به حقیقت بر تو نازل کرده است . جبرییل را روح القدس نامیده اند زیرا از یک طرف جنبه روحانیت در فرشتگان موضوع روشنی است و از طرف دیگر این فرشته مقرب پاکی و قداست خاصی دارد. ب- منظور همان نیروی غیبی است که عیسی (ع) را تایید می کرد و با همان نیرو مردگان را زنده می کرد. البته این نیرو به صورت ضعیفتر در همه مومنان با تفاوت درجات وجود دارد و همان امداد های الهی است که انسان را در انجام طاعات و کارهای مشکل کمک می کند و از گناهان باز می دارد. ج- برخی آن را به انجیل تفسیر کرده اند. اما در مجموع دو تفسیر اول نزدیکتر به نظر می رسد. 3- عقیده مسیحیان در مورد روح القدس بودن عیسی(ع) بر اساس نظر شرک آمیز آنها در مورد وجود سه اقنوم اب و ابن و روح القدس است که روح القدس را اقنوم سوم از اقانیم سه گانه الهیه دانسته اند و این همان عقیده تثلیث است که شرک آشکار و مخالف صریح توحید است. 4- بنا بر این منظور از روح القدس در اعتقاد اسلامی و قرآنی با روح القدس در آیین مسیحیت کاملا متفاوت است و اولی اعتقادی درست و عمیق و مطابق با اصل اساسی توحید و دومی اعتقادی خرافی و نادرست و شرک آلود است. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image