کلام /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

چرا موقع به دنيا آمدن امام علي ـ عليه السلام ـ ديوار خانه کعبه شكافته شد ولي موقع به دنيا آمدن حضرت مسيح ـ عليه السلام ـ به حضرت مريم ـ سلام الله عليها ـ خطاب شد از معبدگاه بيرون رود؟


علما و دانشمندان بزرگوار ما در کتب خود دلايل متعددي را بر برتری ائمه و در رأس آنان امير المؤمنين علي بن ابي طالب ـ عليهم السلام ـ بر انبياي عظام الهي به جز پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ اقامه کرده اند که فقط به يکي از دلايل قرآني برتري امير المؤمنين ـ عليه السلام ـ بر انبياء اشاره مي کنيم: «در قرآن کريم بر اساس تصريح آيه شريفه مباهله، علي ـ عليه السلام ـ ، نفس پيامبر خوانده شده است و اين مطلب دلالت واضح دارد بر اين که امير المؤمنين ـ عليه السلام ـ از حيث فضيلت و مقام به غير از نبوت، مثل پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ مي باشد و از آن جايي که پيامبر خاتم به دلالت کتاب و سنت و اجماع مسلمين، برتر از همه انبياء سلف مي باشد، اميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ نيز برتر از همه انبياء سلف ـ عليهم السلام ـ مي باشد». و لذا ابن ابي الحديد معتزلي در مقدمه شرح نهج البلاغه اش درباره اميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ مي گويد: «... و چه بگويم درباره بزرگ مردي که هر فضيلت به او باز مي گردد و هر فرقه به او پايان مي پذيرد و هر طايفه اي او را به خود مي کشد. او سالار همه فضائل و سرچشمه آن و يگانه مرد و پيشتاز عرصه آنها است...». و بر همين اساس يکي از خصوصياتي که امير المؤمنين علي ـ عليه السلام ـ به آن ممتاز گشته است، محل و مکان ولادت آن بزرگوار است که هيچ مخلوقي از آدم تا خاتم به آن ممتاز نگشته است. هنگام ولادت حضرت عيسي بن مريم ـ عليهما السلام ـ در بيت المقدس بود که ندايي غيبي او را مأمور ساخت تا از مسجد خارج شود: «أخرجي عن البيت فانّ هذه بيت العبادة لا بيت الولادة». از این خانه خارج شو که همانا اینجا محل عبادت است نه محل ولادت. ولي زماني که ولادت با سعادت علي ـ عليه السلام ـ نزديک شد، مادرش فاطمه بنت اسد به داخل خانه خدا دعوت شد». فاطمه بنت اسد در کنار کعبه مشغول دعا شد و از خداوند خواست تا درد زايمان را بر او آسان گرداند که يک باره ديوار خانه کعبه شکافته شد و ندايي برخواست: «يا فاطمه ادخلي البيت؛ اي فاطمه به خانه داخل شو». فاطمه داخل خانه شد و ديوار به حالت اوليه برگشت و موجب تعجب همگان گرديد. فاطمه بنت اسد سه روز در اندرون کعبه ماند. اهل مکّه از روي تعجب و حيرت در کوچه ها و بازارها اين قصه را نقل مي کردند تا روز چهارم رسيد. پس همان جايي که قبلاً شکافته شده بود، دوباره شکافته شد و فاطمه بنت اسد در حالي از خانه خدا بيرون آمد که فرزندش علي بن ابي طالب را در آغوش داشت. و اين يکي از فضايل ابوالفضائل علي بن ابي طالب است و عموم محدثان و مؤرخان شيعه و دانشمندان علم انساب در کتاب هاي خود این جریان را نقل کرده اند. در ميان دانشمندان اهل تسنن نيز گروه بسياري به اين حقيقت تصريح کرده و آن را يک فضيلت بي نظير خوانده اند. حاکم در مستدرک مي گويد: ولادت علي ـ عليه السلام ـ در کعبه به تواتر به ما رسيده و کسي پيش از او يا بعد از او در کعبه متولد نشده است. شبلنجي در نور الابصار از ابن صباغ نقل مي کند که حضرت علي ـ عليه السلام ـ در مکه داخل بيت الحرام متولد شد و آن گاه مي گويد: «قبل از حضرت علي ـ عليه السلام ـ احدي غير از او در خانه کعبه متولد نشد». پس بهتر است بگوييم: کتاب فضل تو را آب بحر کافي نيست که تَر کنم سرانگشت و بشمرم ورقش .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image