تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه
اگر منظور از تغییر ذات این باشد که موجوداتی که در طبیعت وجود دارند، دارای ماهیت یک نواخت نبوده و ذاتاً در حرکتاند و همواره تغییر ماهیت میدهند، این مطلب مورد قبول است؛ زیرا بر اساس حرکت جوهری[1] طبیعت با تمام جواهر و اعراض خود در حرکت ذاتی و دائمی است. و نظریه سکون موجودات طبیعت قابل پذیرش نیست.
اما اگر منظور از تغییر ذات این باشد که صورتهای ذهنی ماهیات که در پیش ما هستند، همواره در حرکت و تغییر هستند؛ این مطلب قابل پذیرش نیست؛ زیرا صورتهای ذهنی و علمی، از آنجا که مجرد هستند، دارای حرکت و تغییر نیستند. به بیان دیگر، نژاد مفهوم و صورتهای ذهنی از احکام و مقررات ماده بر کنار است، و صورت علمی از سنخ جهان حرکت نمیباشد.[2] [1] . ر. ک: 1826. [2] . ر. ک: طباطبائی، محمد حسین، اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج 2، ص 82، تهران، صدرا، چاپ دوم، 1364ش. .
موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.