تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
عشق به خویشتن یا حب النفس از دو منظر باید مورد بررسی قرار گیرد، یک جنبه به این شکل است که انسان برای خودش ارزش و شخصیت قائل است، خود را خوار نمی شمارد، به خودش و زندگی خودش، به سلامتی و ظاهرش و جسمش اهمیت می دهد و برای خودش به عنوان خلیفه الهی کرامت قائل است، برای خود و زندگی آینده و دنیایی و اخرویش برنامه ریزی می کند و خود را عزیز می داند این جنبه و احساس مورد تایید و توصیه متون دینی است خداوند در قرآن می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ لا یَضُرُّکُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ إِلَی اللَّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمیعاً فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُون ای کسانی که ایمان آوردهاید! مراقب خود باشید! اگر شما هدایت یافتهاید، گمراهی کسانی که گمراه شدهاند، به شما زیانی نمیرساند. بازگشت همه شما به سوی خداست و شما را از آنچه عمل میکردید، آگاه میسازد[1] و یا امام علی (ع) می فرمایند: و تحسب أنک جرم صغیر و فیک انطوی العالم الأکبر و گمان می کنی که تو جرم صغیری هستی در حالی که در تو عالم کبیر منعکس شده است[2] و یا حدیث پیامبر(ص): من عرف نفسه فقد عرف ربه هر کس خود را بشناسد خدایش را شناخته است[3]
اما جنبه دیگر که مورد تایید تعالیم اسلامی نیست حب نفسی است که از جانب شیطان و نفس اماره آدمی نشأت می گیرد و در احادیث منشا تمام بدیها شمرده شده است، این خود پرستی عوارض بسیار ناپسندی را به دنبال دارد، چنین شخصی تمامی حقوق دیگران و حقوق الهی را فدای خویش می کند و به فساد می پردازد، مسلما این خودپرستی که لذت پرستی و پیروی از نفس اماره است که همواره به بدی فرمان می دهد مورد تایید دین نمی باشد، اما در توجیه جهاد و ایثار باید به عرض شما برسانیم که همانا اینها نه تنها با ارزش قائل شدن برای نفس منافات ندارد بلکه در راستای همان حس است، چرا که شخصی که به جهاد می رود و طالب ایثار و شهادت است، چون خویشتن را لایق بالاترین کمالات می بیند لذا به فرمان الهی لبیک می گوید چرا که می داند این کار مورد رضایت پروردگار و باعث رستگاری ابدی وی می شود و اگر شهادت نصیبش بشود والاترین مرگ ها و مرگ ائمه نصیبش شده است و در جوار خداوند مأوا می گیرد، و در اینجاست که حب الله مقدم است بر حب نفس.
.
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.