ضرورت حجاب -فلسفه حجاب -حجاب زنان /

تخمین زمان مطالعه: 11 دقیقه

چرا دختران باید حجاب داشته باشند و پسران نیازی به حجاب ندارند ؟


جواب اجمالی:حجاب هم برای مردها و هم برای زنها و هم برای جامعه و از همه مهمتر برای خداوند و مالک هستی اهمیت و ارزش به سزایی دارد. حکمت این اهمیت به خاطر اولا جایگاه و ارزش ویژه ای است که اسلام برای نقش زن از نظر فردی ،خانوادگی و اجتماعی قائل است و ثانیا به خاطر حکمت های متعددی است که از نظر فردی و اجتماعی در این حکم الهی نهفته است. اسلام نمی خواهد ارزش زن به تن و ظاهر زیبای او منحصر گردد و استعداد های دیگرش فراموش شود. اسلام نمی خواهد به زن صرفا به عنوان عنصری شهوت آلود و شهوت انگیز نگاه شود.جواب تفصیلی:بی شک نگره اسلام در مورد زن به عنوان یک موجود لطیف و مظهر صفات زیبای الهی است که دارای گوهر وجودی پاک و متعالی با منشا الهی است. این نعمت الهی اگر در جایگاه صحیح و دقیق خود قرار گیرد باعث کمال و سعادت خود، خانواده و جامعه می گردد. لکن اگر این گوهر گرانبها از آسیب ها محفوظ نباشد ، منشاء آسیب های فراوانی برای خود ، خانواده و جامعه خواهد بود.تقوا، عبودیت و سعادت ابدی اموری است که کمال مشترک بین زن و مرد محسوب می شود.از طرفی اساسی ترین هدف شیطان باز داشتن انسان ها از تقوی ،عبادت و بندگی خدا و کسب سعادت دنیوی و اخروی است. هدفی که برای تحقق آن به عزت الهی قسم یاد کرده[1] و بار ها بر ان تاکید نموده است.«و سخت گمراهشان کنم و به آرزو (هاى باطل و دور و دراز) درافکنم و دستور دهم تا گوش حیوانات ببرند (که اینها نصیب بتهاست) و امر کنم تا خلقت خدا را تغییر دهند، و (اى بندگان بدانید) هر کس شیطان را دوست گیرد نه خدا را، سخت زیان کرده زیانى آشکار. النساء : 119»[2]یکی از مهمترین شگردهای شیطان برای اغواگری که در آیه فوق به ان اشاره شد ایجاد انحراف و تغییر درخلقت الهی است. چیزهایی که اصالتا دارای خیر است در راه مقاصد باطل و شیطانی استفاده شود.زن یکی از این موارد که اصالتا دارای بیشترین خیر است ولی می تواند وسیله ای برای بیشترین انحراف تبدیل شود.پیامبر مکرم اسلام ص می فرماید : اکثر الخیر فی النساء[3]؛ بیشترین خیر در زنان است. و در جایی دیگر می فرماید: مِنْ أَخْلَاقِ الْأَنْبِیَاءِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِمْ حُبُّ النِّسَاءِ[4]؛ دوست داشتن زنان از اخلاق انبیا است.واسطه وجود ، بقا و تکثیر بشر،آرامش وآسایش بشر[5] و بهترین لذت های دنیوی و اخروی [6]در وجود زن نهفته است.بی شک ایجاد انحراف در چیزی که بیشترین خیر را برای انسان دارد و دارای بیشترین لذت وگرایش برای مرد است می تواند بیشترین انحراف را برای او ایجاد می کند. از این رو شیطان با تغییر و انحراف در این استعداد ها از زن و حب زنان که در جهت خیر و سعادت بشر خلق شده است به عنوان سلاحی در برابر انسان استفاده می کند. «حُبُّ النِّسَاءِ وَ هُوَ سَیْفُ الشَّیْطَان ؛ حب زنان شمشیر شیطان است»[7] و با تزیین شهوت و حب زنان باعث بازماندن ازعاقبتی نیکو و دخول به بهشت می گردد.[8] از این رو زنان و حب زنان به عنوان یک از مهمترین چیزهایی است که باعث معصیت خدا گردیده است [9]در عین حال که بیشترین نفع و خیر را برای بشر دارد.اگر خداوند به برخی از احکام مانند حجاب ، تاکید دارد به لحاظ حفظ و کنترل استعدادهای متعالی زن در عرصه کمال و سعادت زن ، خانواده و جامعه است. و از همین روست که حکم حجاب برای زنان، مردان ، جامعه و از همه مهمتر خداوند متعال مهم است.براى روشن شدن فلسفه حجاب زن و راز تفاوت آن با پوشش مردان، توجه به مطالب ذیل لازم است:الف- توجه به رابطه پوشش با فرهنگ دینى بر اساس فرهنگ اسلامى، انسان موجودى است که براى رسیدن به کمال و معنویّت خلق گردیده است. اسلام با تنظیم و تعدیل غرایز به ویژه غریزه جنسى و توجه به هر یک از آن ها در حدّ نیاز طبیعى، سبب شکوفایى همه استعدادهاى انسان شده و او را به سوى کمال سوق داده است. پوشش مناسب براى زن و مرد عامل مهمى در تعدیل و تنظیم این غریزه است.ب- توجه به ساختار فیزیولوژى انسان نوع پوشش زن و تفاوت آن با لباس مرد رابطه اى مستقیم با تفاوت هاى جسمى و روحى زن و مرد دارد.در تحقیقات علمى در مورد فیزیولوژى و نیز روان شناسى زن و مرد ثابت شده که مردان نسبت به محرّک هاى چشمىِ شهوت انگیز حساس ترند و چون تأثیر حس بینایى زیادتر است و چشم از فاصله دور و میدان وسیعى قادر به دیدن است، از سوى دیگر ترشّح هورمون ها در مرد صورتى یکنواخت و بدون انقطاع دارد، مردان به صورتى گسترده تحت تأثیر محرّک هاى شهوانى قرار مى گیرند اما زنان نسبت به حس لمس و درد حساس ترند و به محرّک هاى حسى پاسخ مى دهند. حس لامسه بروز زیادى ندارد و فعالیتش محدود به تماس نزدیک است.از این گذشته چون هورمون هاى جنسى زن به صورت دوره اى ترشخ مى شوند و به طور متفاوت عمل مى کنند، تأثیر محرّک هاى شهوانى بر زن صورتى بسیار محدود دارد و نسبت به مردان بسیار کمتر است.با توجه به مطالب فوق مى توان گفت: حجاب در اسلام از یک مسئله کلّى و اساسى ریشه گرفته است. اسلام مى خواهد انواع التذاذهاى جنسى (چه بصرى و لمسى و چه نوع دیگر) به محیط خانواده و در چهارچوب شرع و قانون اختصاص یابد و اجتماع تنها براى کار و فعالیت باشد، بر خلاف سیستم غربى که حضور در جامعه را با لذت جویى جنسى به هم مى آمیزد و تعدیل و تنظیم امور جنسى را به هم مى ریزد.اسلام قائل به تفکیک میان این دو محیط است و براى تأمین این هدف، پوشش و حجاب را توصیه نموده است، زیرا بى بند و بارى در پوشش به معناى عدم ظابطه در تحریک غریزه و عدم محدودیت در رابطه جنسى است که آثار شوم آن بر کسى پوشیده نیست.پ- آثار و فواید رعایت حجاب و پوشش دینى 1- بهداشت روانى اجتماع و کاهش هیجان ها و التهاب جنسى که سبب کاهش عطش سیرى ناپذیرى شهوت است.2- تحکیم روابط خانوادگى و برقرارى صمیمیت کامل زوجین. با رواج بى حجابى و جلوه گرى زن، جوانان مجرد، ازدواج را نوعى محدودیت و پایان آزادى هاى جنسی خود تلقّى مى کنند وافراد متأهل هر روز در مقایسه اى خطرناک میان آن چه دارند و ندارند، قرار مى گیرند. این مقایسه ها، هوس را دامن زده و ریشه زندگى را مى سوزاند.3- استوارى اجتماعى و استیفاى نیروى کار و فعالیّت دختر و پسرى که در محیط کار و دانشگاه تحریک شهوانى شوند، از تمرکز و کارآیى آن ها کاسته مى شود و حکومت شهوت بر اجتماع سبب هدر رفتن نیروى فکرى و کارى است.4- بالارفتن ارزش واقعیت زن و جبران ضعف جسمانى اوحیا، عفاف و حجاب زن مى تواند در نقش عاطفى او و تأثیرگذارى بر مرد مؤثر باشد. لباس زن سبب تقویت تخیّل و عشق در مرد است و حریم نگه داشتن یکى از وسائل مرموز براى حفظ مقام و موقعیّت زن در برابر مرد است.اسلام حجاب را براى محدودیّت و حبس زن نیاورده، بلکه براى مصونیّت او توصیه کرده است، زیرا اسلام راضى به حبس، رکود و سرکوبى استعدادهاى زن نیست، بلکه با رعایت عفاف و حفظ حریم، اجازه حضور زن را ىر اجتماع داده امّا از سوء استفاده شهوانى و تجارى منع کرده است.در واقع حجاب موجب محدودیت، مردان هرزه مى باشد که در صدد کام جویى هاى آزاد و بى حد و حصر هستند و مصونیت زنان از دست این گروه از مردان منظور است. علاوه بر مطالب فوق استاد مطهری در بیان این که چرا حجاب به زنان اختصاص یافته می گوید: اما علت این که در اسلام دستور پوشش، اختصاص به زنان یافته، این است که میل به خود نمایى و خودآرایى مخصوص زنان است. از نظر تصاحب قلب ها و دل ها مرد شکار است و زن شکارچى، همچنان که از نظر تصاحب جسم و تن، زن شکار است و مرد شکارچى. میل زن به خود آرایى از حس شکارچى گرى او ناشى مى شود. در هیچ جاى دنیا سابقه ندارد که مردان لباس هاى بدن نما و آرایش هاى تحریک کننده به کار برند. این زن است که به حکم طبیعت خاص خود مى خواهد دلبرى کند و مرد را دل باخته و در دام علاقه خود اسیر سازد. بنابراین انحراف تبرّج و برهنگى، از انحراف هاى مخصوص زنان است و دستور پوشش هم براى آنان مقرر گردیده است».(مرتضى مطهرى، مجموعه آثار، ج 19، ص 436، با تلخیص.) به عبارت دیگر: جاذبه و کشش جنسى و زیبایى خاص زنانه و تحریک پذیرى جنس مردانه، یکى از علت هاى این حکم است. توصیه و دستور الهى به پوشش و حجاب براى زنان، به منظور ایجاد محدودیت و محرومیت و چیزهایى از این قبیل که تنها فریب شیطانى اند نمى باشد، بلکه در واقع براى آگاهى دادن به گوهر ارزشمند در وجود زنان است که باید از آن مراقبت شده و حفظ شود و به تاراج نرود. این کاملاً معقول است که هر چیزى ارزشمندتر باشد، مراقبت و محافظت بیشترى را مى طلبد تا از دست راهزنان در امان باشد و به شکل یک ابزار براى مطامع سودپرستان در نیاید. به یاد داشته باشیم که غریزه جنسى، نیرومند و عمیق است. هر چه بیشتر اطاعت شود، سرکش تر مى گردد، همچون آتش که هر چه به آن بیشتر هیزم بدهند، شعله ورتر مى شود، و شهوت خود را به صورت یک عطش روحى و خواست اشباع نشدنى در مى آورد.( همان، ص 434. ) و وضعیت جهان معاصر و کشانده شدن عده اى به همجنس بازى نشانه آشکارى از این حالت است.بنابراین رعایت نکردن پوشش اسلامى توسط زنان نه تنها از بین رفتن حساسیت مردان را به دنبال ندارد، بلکه موجب طغیان غریزه جنسى آنان نیز مى گردد و پس از مدتى باعث دلزدگى و بى معنایى آن خواهد شد.در مورد مردان نیز این گونه نیست که بتوانند با هر نوع لباسی از خانه بیرون آیند و نوع پوشش آنها می تواند به هر صورتی باشد بلکه مردان نیز در این جهت با محدودیت های خاص خود نسبت به پوشش مواجه هستند اما محدوده پوشش آنان به جهت حضور بیشتر در اجتماع و کارهای سخت و به جهاتی که در بالا ذکر شد با زنان متفاوت است.پس اسلام برای مردان نیز پوشش در حد معقول قرار داده و مردان نیز آزادی بی حد و حصر در پوشش ندارند . و از طرف دیگر آنها را بر حفظ نگاه از نامحرم و کنترل شهوت در نگاه تکلیف کرده است که کنترل نگاه برای مردان در نسبت با زنان سخت تر است. پی نوشت:[1] . قالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعینَ؛ شیطان گفت ؛ خداوندا به عزتت قسم که همه انسان ها را گمراه خواهم کرد.[2] . وَ لَأُضِلَّنَّهُمْ وَ لَأُمَنِّیَنَّهُمْ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُبَتِّکُنَّ آذانَ الْأَنْعامِ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَ مَنْ یَتَّخِذِ الشَّیْطانَ وَلِیًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْراناً مُبیناً [3] . من لایحضره الفقیه ج : 3 ص : 386، باب حب النساء[4] . الکافی ج : 5 ص : 321، باب حب النسا ح 1[5] . الروم : 21 وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ ؛و از نشانه هاى او اینکه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد در این نشانه هایى است براى گروهى که تفکّر مى کنند![6] . مَا تَلَذَّذَ النَّاسُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ بِلَذَّةٍ أَکْثَرَ لَهُمْ مِنْ لَذَّةِ النِّسَاء؛ در دنیا و اخرت هیچ چیز لذت بخش تر از لذتی که از ناحیه زنان نصیب مردم می شود نیست. الکافی ج : 5 ص : 322، باب حب النسا ح 10[7] . وسائل الشیعة 20 25 4؛ روایت از امام علی علیه السلام[8] . آل عمران : 14 زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنینَ وَ الْقَناطیرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الْأَنْعامِ وَ الْحَرْثِ ذلِکَ مَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ محبّت امور مادى، از زنان و فرزندان و اموال هنگفت از طلا و نقره و اسبهاى ممتاز و چهارپایان و زراعت، در نظر مردم جلوه داده شده است (تا در پرتو آن، آزمایش و تربیت شوند ولى) اینها (در صورتى که هدف نهایى آدمى را تشکیل دهند،) سرمایه زندگى پست (مادى) است و سرانجام نیک (و زندگىِ والا و جاویدان)، نزد خداست.[9] . قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ أَوَّلَ مَا عُصِیَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ...حُبُّ النِّسَاءِ؛ محبت به زنان یکی از اولین چیزهایی است که سبب معصیت خدا شد . .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image