تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
ابتدا لازم است نکاتی را مد نظر قرار داده و با توجه به آنها وارد بحث شویم. آنچه باید مد نظر قرار داد این است که ما به واسطه پیامبر(ص)، اسلام را می شناسیم؛ پس اگر پیامبر(ص)، قداست ازدواج را تشریح فرموده، خود بیشتر از دیگران به اهمیت آن آگاهی دارد؛ لذا معلوم می شود که اولا پیامبر(ص) کاری انجام نمی دهند که قداست عملی را که خود تشریح فرموده اند خدشه دار گردد؛ ثانیا سیاست پیامبر، سیاستی دینی و کامل می باشد؛ یعنی به نفع بشریت و خصوصا شخص ام حبیبه بوده است که این ازدواج صورت پذیرد؛ ثالثا کار های پیامبر بر اساس دلیل و حکمت بوده که ما برای روشن تر شدن مطلب به گوشه ای از جریان ازدواج با ام حبیبه اشاره می نمائیم:
ام حبیبه دختر ابو سفیان رئیس بنی امیه یکی از سران قریش و رؤسای مکه بود و مردم مکه در هر کار مهمی که داشتند معمولا او را به ریاست خود انتخاب میکردند، و از این نظر موقعیت سیاسی مهمی در میان قریش و قبایل دیگر عرب داشت. بالطبع وصلت با چنین شخصی برای رهبر مسلمانان وسیله مؤثری برای تبلیغ اسلام و آرام کردن دشمنان و مخالفین بود، و از آن سو، ام حبیبه نیز چند سال پیش از هجرت، مسلمان شده بود و به اتفاق شوهرش عبید الله بن جحش به حبشه مهاجرت کرد و در آنجا شوهرش پس از اینکه از اسلام دست کشید از دنیا رفت و بدون سرپرست ماند و چون پدرش ابو سفیان از دشمنان سرسخت اسلام بود؛ ام حبیبه راه بازگشت به مکه را نداشت و نمیتوانست به شهر و دیار خود و خانه پدر باز گردد، در مملکت غربت حبشه نیز زندگی با آن وضع برای او بسیار ناگوار و رقتبار بود، از این رو وقتی پیغمبر اسلام از ماجرا مطلع شد به منظور کاستن دشمنی و عداوت ابو سفیان و نجات یک زن بزرگ زاده و با ایمان که به جرم پذیرش اسلام و دین، از وطن آواره شده و در دیار غربت نیز دچار آن وضع دردناک و اسفبار گشته، نامهای به نجاشی پادشاه حبشه نوشت و به وسیله او ام حبیبه را برای خود خواستگاری و عقد کرد. مدتی طول کشید تا ام حبیبه به مدینه آمد، اما همین عمل رسول خدا (ص) موجب سربلندی او در میان مهاجرین حبشه و نجات وی از غم و غصه و سقوط روحی او گردید.[i]
پس معلوم می شود که پیامبر با یک تصمیم هوشیارانه، هم تبلیغ دین اسلام نمودند و هم تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا دشمنان اسلام که باعث ناراحتی مسلمین بودند را آرام کنند و همچنین با این کار، زن مسلمانی را از اوضاع نامطلوب و غیر قابل تحمل، نجات داده و موجب سر افرازی وی گشتند.
در هر صورت، کار های پیامبر (ص) از روی حکمت بوده و آنچه در مورد ازدواج ایشان گفته می شود؛ تحلیلی است از این موضوع، چه بسا دلائل موجه دیگری نیز وجود داشته که به اطلاع ما نرسیده باشد. .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.