علت بطلان تثلیث /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

قطعا" مسیحیت اصیل (دین حضرت عیسی (ع ) دینی توحیدی است و از شرک و تثلیث مبرا است ; مسیحیت به جای مانده - چه قبل از اسلام و چه پس از آن - آلوده به اندیشه تثلیث بوده است . مسیحیت , از یک سو خداوند را واحد می داند و از سوی دیگر, برای ذات او سه ((اقنوم )) (جلوه وجود) قائل است : ۱- خدای پدر, که خالق جهان است , ۲- خدای پسر, که همان مسیح است , ۳- خدای روح القدس , که خدای فعال است و در دل های بندگان حیات می دمد. مسیحیت پس از اسلام , سعی کرده است خود را از شرک و تثلیث پاک و پیراسته معرفی کند و برای سه گانگی - در عین یگانگی خدا - توجیهاتی بیاورد. اما این توجیهات هرگز شرک را از عقاید آنان نزدوده است .


قطعا" مسیحیت اصیل (دین حضرت عیسی (ع ) دینی توحیدی است و از شرک و تثلیث مبرا است ; مسیحیت به جای مانده - چه قبل از اسلام و چه پس از آن - آلوده به اندیشه تثلیث بوده است . مسیحیت , از یک سو خداوند را واحد می داند و از سوی دیگر, برای ذات او سه ((اقنوم )) (جلوه وجود) قائل است : 1- خدای پدر, که خالق جهان است , 2- خدای پسر, که همان مسیح است , 3- خدای روح القدس , که خدای فعال است و در دل های بندگان حیات می دمد. مسیحیت پس از اسلام , سعی کرده است خود را از شرک و تثلیث پاک و پیراسته معرفی کند و برای سه گانگی - در عین یگانگی خدا - توجیهاتی بیاورد. اما این توجیهات هرگز شرک را از عقاید آنان نزدوده است . بخشی از این توجیهات , به یگانگی ذات و سه گانگی در خاصیت و آثار اشاره دارد و بخشی از آنها, وحدت را در وحدت هر یک از سه خدا می داند و... از آنجا که این توجیهات راه به جایی نمی برد; در نهایت می گویند: راز سه گانگی خداوند, با عقل توجیه نمی شود و قابل فهم نیست . با الفاظ بشری نیز قابل بیان نیست و فقط باید به آن ایمان آورد. اما این ادعا (غیرقابل توجیه عقلی بودن تثلیث ) در کنار اعتراف به وحدانیت خداوند, زمانی می تواند شائبه شرک را بزداید که اعتراف به وحدانیت خداوند. به معنای وحدانیت او در الوهیت , خالقیت , ربوبیت و... باشد; به گونه ای که هیچ موجود دیگری - به طور مستقل از خداوند یکتا - الوهیت , خالقیت و ربوبیت نداشته باشد. در حالی که مسیحیت هرگز حاضر نیست الوهیت مستقل خدایان سه گانه خویش را انکار کند. گرچه برخی از متفکران مسیحی , این توجیه را پذیرفته و سه اقنوم را مظاهر یک خدا می دانند. اما این توجیه هرگز از سوی ارباب کلیسا پذیرفته نشده است و در واقع عقیده این متفکران , خارج از عقیده عام مسیحیت است . در نتیجه باید گفت تثلیث با عقل سازگاری ندارد چون از یک طرف ادعا می شود که خداوند یکی است و از طرف دیگر می گویند سه تا است. آیا امکان دارد که خدا هم یکی باشد و هم سه تا. 3=1 را هم کودک نمی پذیرد. از این گذشته این سه، در خدایی چگونه هستند؟ آیا به صورت شرکتی خدا هستند هم چون شرکت سهامی، و یا هر کدام به تنهایی خدای مستقل هستند هر کدام را بگویند مشکل دارد، اگر شرکتی باشند می شود همان شرک، گذشته از این که شرکتی باعث فساد جهان می شود. (که آشپز دو تا شد غذا یا شور می شود یا بی نمک می شود) اگر هر کدام مستقل باشند، این هم اولا با توحید ذاتی سازگاری ندارد، و ثانیا باید پرسید قلمرو هر کدام از خدایان کجاست؟ و این جهان مربوط به کدام یک از خدایان است. و اگر تقسیم بندی شد و هر کدام از خدایان را به یک بخش محدود کردیم، آیا این ها می توانند خدا باشند؟ چون خدا یعنی بی نهایت، و بی نهایت جای برای دوم و سوم نمی گذارد از همه این ها گذشته، یعنی چگونه خداوند است و حال آن که در 4 دسامبر به دنیا آمده است و جشن تولد او را می گیرند. قرآن در ضمن آیاتی تثلیث را رد نموده از جمله می فرماید: «اى اهل کتاب در دین خود غلو مکنید و در باره خدا جز [سخن] درست مگویید مسیح عیسى بن مریم فقط پیامبر خدا و کلمه اوست که آن را به سوى مریم افکنده و روحى از جانب اوست پس به خدا و پیامبرانش ایمان بیاورید و نگویید [خدا] سه گانه است باز ایستید که براى شما بهتر است خدا فقط معبودى یگانه است منزه از آن است که براى او فرزندى باشد آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است از آن اوست و خداوند بس کارساز است». (نساء، 171) در این آیه چند دلیل بر ابطال تثلیث آمده: 1. عیسی از مریم متولده شده، این تعبیر 16 بار در قرآن آمده، این را می رساند که عیسی مثل دیگران در رحم مادر بوده، به دنیا آمده، شیر خورده، بزرگ شده و ..آنگاه چگونه یک بشر خدای ازلی و ابدی می باشد؟ 2. عیسی فرزند خداست (رسول الله) و رسول خدا بودن با الوهیت سازگاری ندارد. 3. عیسی کلمه و مخلوق خدا است، هم چنان که کلمات، مخلوق ما است، موجودات از جمله عیسی مخلوق و کلمه خداوند است، و مخلوق نمی تواند خدا باشد. 4. عیسی دارای روح الهی است (روح مینه) و تمام انسان ها از جمله آدم دارای روح الهی است پس حضرت عیسی نیز، مانند حضرت آدم انسان و مخلوق الهی است، اگر نبا باشد عیسی که مادر دارد خدا باشد حضرت آدم بیشتر زمینه دارد که خدا باشد چون پدر داشت و نه مادر. برای مطالعه بیشتر ر.ک : 1. اسلام شناسی , دین تطبیقی , دکتر منوچهر خدایار محبی , انتشارات توس 2. کلام مسیحی , توماس میشل , حسین توفیقی , مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب 3. تحقیقی در دین مسیحی , جلال الدین آشتیانی , نشر نقاش 4. سر التثلیث و التوحید, قمص فلیمون الانبا بیشوی , دار نوبار 5. مقارنه الادیان (المسیحیه ) احمد شلبی , مکتبه لنهضه المصریه 6. حقیقت مسیحیت , موئسسه در راه حق .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image