بطلان تثلیث /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

قطعا" مسیحیت اصیل (دین حضرت عیسی (ع ) دینی توحیدی است و از شرک و تثلیث مبرا است ; مسیحیت به جای مانده - چه قبل از اسلام و چه پس از آن - آلوده به اندیشه تثلیث بوده است . مسیحیت , از یک سو خداوند را واحد می داند و از سوی دیگر, برای ذات او سه »اقنوم « (جلوه وجود) قائل است : ۱- خدای پدر, که خالق جهان است , ۲- خدای پسر, که همان مسیح است , ۳- خدای روح القدس , که خدای فعال است و در دل های بندگان حیات می دمد. مسیحیت پس از اسلام , سعی کرده است خود را از شرک و تثلیث پاک و پیراسته معرفی کند و برای سه گانگی - در عین یگانگی خدا - توجیهاتی بیاورد. اما این توجیهات هرگز شرک را از عقاید آنان نزدوده است .


قطعا" مسیحیت اصیل (دین حضرت عیسی (ع ) دینی توحیدی است و از شرک و تثلیث مبرا است ; مسیحیت به جای مانده - چه قبل از اسلام و چه پس از آن - آلوده به اندیشه تثلیث بوده است . مسیحیت , از یک سو خداوند را واحد می داند و از سوی دیگر, برای ذات او سه »اقنوم « (جلوه وجود) قائل است : 1- خدای پدر, که خالق جهان است , 2- خدای پسر, که همان مسیح است , 3- خدای روح القدس , که خدای فعال است و در دل های بندگان حیات می دمد. مسیحیت پس از اسلام , سعی کرده است خود را از شرک و تثلیث پاک و پیراسته معرفی کند و برای سه گانگی - در عین یگانگی خدا - توجیهاتی بیاورد. اما این توجیهات هرگز شرک را از عقاید آنان نزدوده است . بخشی از این توجیهات , به یگانگی ذات و سه گانگی در خاصیت و آثار اشاره دارد و بخشی از آنها, وحدت را در وحدت هر یک از سه خدا می داند و... از آنجا که این توجیهات راه به جایی نمی برد; در نهایت می گویند: راز سه گانگی خداوند, با عقل توجیه نمی شود و قابل فهم نیست . با الفاظ بشری نیز قابل بیان نیست و فقط باید به آن ایمان آورد. اما این ادعا (غیرقابل توجیه عقلی بودن تثلیث ) در کنار اعتراف به وحدانیت خداوند, زمانی می تواند شائبه شرک را بزداید که اعتراف به وحدانیت خداوند. به معنای وحدانیت او در الوهیت , خالقیت , ربوبیت و... باشد; به گونه ای که هیچ موجود دیگری - به طور مستقل از خداوند یکتا - الوهیت , خالقیت و ربوبیت نداشته باشد. در حالی که مسیحیت هرگز حاضر نیست الوهیت مستقل خدایان سه گانه خویش را انکار کند. گرچه برخی از متفکران مسیحی , این توجیه را پذیرفته و سه اقنوم را مظاهر یک خدا می دانند. اما این توجیه هرگز از سوی ارباب کلیسا پذیرفته نشده است و در واقع عقیده این متفکران , خارج از عقیده عام مسیحیت است . برای مطالعه بیشتر ر.ک : - اسلام شناسی , دین تطبیقی , دکتر منوچهر خدایار محبی , انتشارات توس - کلام مسیحی , توماس میشل , حسین توفیقی , مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب - تحقیقی در دین مسیحی , جلال الدین آشتیانی , نشر نقاش - سر التثلیث و التوحید, قمص فلیمون الانبا بیشوی , دار نوبار - مقارنه الادیان (المسیحیه ) احمد شلبی , مکتبه لنهضه المصریه - حقیقت مسیحیت , موئسسه در راه حق مسیحیان در مناظرات خود با مسلمانان سعی می کنند اندیشه تثلیث را با برخی از مسائل کلامی آنان مقایسه و تشبیه کنند (برای نمونه ر.ک : کلام مسیحی , توماس میشل , حسین توفیقی ) اما پاسخ مسلمانان با پاسخ مسیحیان به آن متفاوت است . مسلمانان درباره آیاتی که موهم تجسیم است , موضعی روشن و صریح دارند; به گونه ای که در تفسیر آنها, توحید در تمام مظاهر آن مایان است ; ولی مسیحیان در برخورد با آنچه در کتاب مقدسشان مفید تجسیم و شرک است , برخوردی این چنین ندارند. از یک سو ادعای توحید می کنند و از سوی دیگر در تفسیر و توجیه آن امور, لوازم توحید را نمی پذیرند. عبارت »یدالله « نیز چنان که گفته شد, تعبیری کنایی است و به معنای »قدرت « می باشد; در حالی که مسیحیان »خدای پسر« یا »پسر خدا« بودن را کنایه ندانسته و معنای حقیقی می دانند. مسلمانان حضرت مسیح (ع ) را بنده , مخلوق و پیامبر خدا می دانند; ولی مسیحیان حقیقت او را خدا می دانند (خدای پسر - پسر خدا). البته اگر چنین اعتقادی نداشته باشند و برای آن حضرت هیچ شأن الوهی قائل نباشند, با مسلمانان در توحید هم آوا خواهند بود; در حالی که برخی از مسیحیان مانند »ویلیام زروت « اسپانیایی - که دست از انگاره تثلیث برداشت و به توحید گرایید - از جامعه مسیحی طرد و مرتد معرفی گردید و اعدام شد. کتاب «پسر خدا درعهدین و قرآن»، عبدالرحیم سلیمانی اردستانی به پیوست ارسال می گردد و در ضمن یادآور می شویم که کتاب «در آمدی بر تاریخ و کلام مسیحیت»، محمد رضا زیبایی نژاد، انتشارات اشراق، چاپ اول 1375 در این مورد یکی از منابع قابل استفاده است. همچنین کتاب «مسیحیت و بدعت ها»، تألیف جوان ا. گریدی، ترجمه: عبدالرحیم سلیمانی اردستانی، مؤسسه فرهنگی طه، قم، چاپ اول 1377 نیز کتاب مناسبی در جهت شناخت مسیحیت است .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image