ارحجیت بینات و اصول دین نسبت به نشانه های ظهور /

تخمین زمان مطالعه: 9 دقیقه

نویسنده کتاب تاملی در نشانه های حتمی ظهور بیان کرد: ارحجیت بینات و اصول دین نسبت به نشانه های ظهور پژوهشگر پژوهشکده مهدویت، بر ارجحیت بینات و اصول دین نسبت به نشانه های ظهور تاکید کرد. حجت الاسلام والمسلمین نصرت الله آیتی در گفتگو با آینده روشن، در خصوص ویژگی های آخرین تالیف پژوهشی خود، گفت: به تازگی کتابی با عنوان « تاملی در نشانه های حتمی ظهور» در هفتمین همایش بین المللی دکترین مهدویت رونمایی شد که در آن به پرسش ها و پاسخ های حساسی در خصوص مساله ظهور پرداخته شده است.


نویسنده کتاب تاملی در نشانه های حتمی ظهور بیان کرد: ارحجیت بینات و اصول دین نسبت به نشانه های ظهور پژوهشگر پژوهشکده مهدویت، بر ارجحیت بینات و اصول دین نسبت به نشانه های ظهور تاکید کرد. حجت الاسلام والمسلمین نصرت الله آیتی در گفتگو با آینده روشن، در خصوص ویژگی های آخرین تالیف پژوهشی خود، گفت: به تازگی کتابی با عنوان « تاملی در نشانه های حتمی ظهور» در هفتمین همایش بین المللی دکترین مهدویت رونمایی شد که در آن به پرسش ها و پاسخ های حساسی در خصوص مساله ظهور پرداخته شده است. وی افزود: ظهور حضرت قائم(عج) از ارکان اصلی اعتقاد اسلامی است و برای ظهور نیز نشانه هایی ذکر شده است که به نشانه های حتمی و غیر حتمی تقسیم می شوند. پژوهشگر حوزه مهدویت در ادامه با اشاره به اینکه ۵ نشانه حتمی برای ظهور ذکر شده است، گفت: در این کتاب سعی شده است با ارایه اسناد معتبر قرآنی و روایی به بازشکافی نشانه های حتمی ظهور بپردازیم؛ و با بررسی سندی و دلالی روایات به تصویر روشنی از نشانه های حتمی ظهور دست یابیم البته در زمان تالیف کتاب متوجه شدیم که تحلیل یکی از علائم پنج گانه توسط یکی از پژوهشگران این حوزه به صورت پایان نامه ارایه شده است و پس از آن به تشریح ۴ نشانه دیگر پرداختیم. وی با تاکید بر اهمیت یکی از بخش های این کتاب، اظهارداشت: در یکی از بخش های این کتاب، نگاهی به «جایگاه ظهور در هندسه دین» شده است که علی رغم این که در این کتاب از حیث بررسی سندی و دلالی روایات کار نوی انجام گرفته ولی بنده به عنوان نویسنده این کتاب بر این باورم که اهمیت این ده صفحه ای که به این موضوع – جایگاه نشانه های ظهور در هندسه دین -اختصاص یافته است برابر با تمام مطالب کتاب که درباره علائم ظهور ذکر شده است می باشد. وی گفت: در این بخش سعی شد، وزن این مباحث (علائم ظهور) را نسبت به سایر معارف دین مشخص کنیم؛ زیرا این مباحث، عامه پسند است و به همین دلیل هم یک سی دی غیر عالمانه توانست چنین موجی را در جامعه ایجاد کند، اما ما به دنبال آن بودیم که نشان دهیم علائم ظهور در هندسه کلی دین از چه درجه اهمیتی برخوردار است و بر اساس همین وزن ما باید به بحث نشانه های ظهور بپردازیم و در جامعه روی ان مانور بدهیم . آیتی خاطرنشان کرد: پس از ارزیابی وزن واقعی این علائم در دایره دین می توانیم در خصوص اهمیت نقش این علائم در مراحل بعد بحث کنیم زیرا برای طرح این مبحث می بایست فهم و تعریف دقیقی از این مباحث ارایه کرد.. وی در توضیح مساله جایگاه علائم در هندسه دین گفت: اگر بخواهیم به طور مختصر این مساله را بیان کنیم باید به این مساله توجه شود که نشانه های ظهور در مجموعه دین دارای یک سری کارکردهایی است که از جمله آنها می توان به برخورداری از توان تزریق روح امید به جامعه و یا شتاب بخشیدن به جریان آماده سازی مردم وجامعه برای زمینه سازی ظهور اشاره کرد.و نیز تعدادی از نشانه های حتمی ظهور حرکت های اجتماعی اند هم چون قیام یمانی و سفیانی و روایات علائم الظهور برای این صادر شده اند که مارا در موضع گیری صحیح در قبال این گونه حرکت ها راهنمایی کنند . نویسنده کتاب تاملی در نشانه های حتمی ظهور، اظهارداشت: همان طور که عنوان شد، یکی از کارکردهای بیان این علائم، ایجاد امید یا شتاب گرفتن جریان امادگی و زمینه سازی و نیز مواجهه صحیح با حرکت های اجتماعی است که در اخر الزمان شکل می گیرد حال این پرسش اساسی وجود دارد که ایا در دین برای دست یابی به موارد یاد شده هیچ مسیری جز نشانه های ظهور وجود ندارد و در دین ما هدایت ها بینات و اصولی وجود ندارد که ما رابه این موارد برساند و اگر ما به فرض روایات نشانه های ظهور را نداشتیم به امید دست نمی یافتیم و برای ظهور اماده نمی شدیم و نمی دانستیم در برابر حرکت های اجتماعی چه موضعی بگیریم ؟ وی با بیان این نکته که باید با توجه به اصول اولیه دین، به یافتن پاسخ ها در این زمینه پرداخت، تصریح کرد: مسلما در دین ما هدایت ها و بینات واصول فراوانی وجود دارد که می تواندراهنمای ما در دوران غیبت باشد به عنوان نمونه یکی از اصولی که می تواند شاخص همراهی ویا عدم همراهی با حرکت های اجتماعی در عصر غیبت باشد، توجه به خواست و نوع دعوت شخص مدعی است؛ در این صورت اگر دعوت آن شخص، دعوت به امام(عج) باشد و در موقعیت مناسب و با وجود زمینه های مناسب باشد باید با وی همراه شد ولی اگر دعوت وی، دعوت به خود است، و یا از شرایط برای قیام مهیا نیست و امادگی در نیروها و سایر شرایط لازم فراهم نیست باید از همراهی سرباز زد.این ها معیارها و اصولی است که اگر ما درباره یمانی وسفیانی هیچ روایتی هم نداشتیم بر اساس ان می توانستیم دریابیم در مواجهه با یمانی و سفیانی واقعی چه موضعی بگیریم . علائم ظهور چه کارکردهایی دارند؟ آیتی با ذکر این مطلب که اگر امید و سازندگی و نیز نحوه موضعگیری در قبال حرکت های اجتماعی با توجه به اصول و هدایت های دین قابل دستیابی است حال سوال پیش می آید با توجه به این اصول، نشانه ها و علائم چه کاربرد و کارکردی در زندگی اجتماعی انسان ها در مسیر تحقق ظهور دارند؟ وی افزود: این علائم دو کارکرد اصلی دارند: یکی از آنها برای افرادی است که دچار غفلت از بینات و اصول شده اند و دیگری در زمانی است که جبهه باطل فضا را غبار آلود می کند و به راحتی نمی توان از اصول و هدایت های دین به نحو مطلوب استفاده کرد . این پژوهشگر حوزه مباحث مهدویت اظهارداشت: برای توضیح بیشتر می توان از این مثال بهره برد که پیامبر اکرم(ص) از زمان بعثت به طور مکرر در هر فضا و هر مکانی در باره وصایت حضرت علی(ع) سفارش می فرمودند و این سفارش ها به حدی بود که اگر کسی در آن زمان با رویت این همه تاکید و سفارش به بعضی از این بینات توجه می کرد بازهم اگر ذره ای انصاف داشت به امامت و حقانیت ایشان صحه می گذاشت. وی خاطرنشان کرد: با وجود این که حضرت پیامبر(ص) درباره وصایت امام علی بینات و هدایت های فراوانی را ارائه فرموده بودند نشانه هایی را نیز برای حقانیت امیرالمومنین(ع) بیان فرمودند از جمله تذکر این که عمار به دست گروه ستمگر کشته می شود و یا مساله حضور عایشه در جنگ جمل و پارس کردن سگان حوئب بر او و... این نشانه ها برای این بود که ان جا که مردم از معیارها غفلت دارند و یا وقتی که دشمن سعی می کند با غبار آلود کردن فضا، قدرت رجوع به معیارها و اصول را از مردم بگیرد نشانه ها به عنوان ابزاری عمومی و سهل المئونه برای همگان قابلیت راهنمایی داشته باشد . آیتی عنوان کرد: اگر بخواهیم، میان بینات واصول از یک سو و نشانه ها از سوی دیگر، مقایسه ای انجام دهیم باید این مطلب را عنوان کنیم که باید در هر حرکتی پایه کار را روی این اصول بنا کنیم و به نشانه ها به عنوان مکمل و متمم نظر بیاندازیم؛ این مطلب هم از توضیحات پیش گفته قابل استنباط است و هم به دلایل متعدد دیگری دارد از جمله این که نشانه ها خاصیت « تفسیر باطل» دارند زیرا همان گونه که صحبت شد، جبهه باطل می تواند با ترفندهای خاص، تفاسیر باطلی از نشانه ها ارایه دهد و اذهان را مغشوش کند. وی افزود: روایتی از پیامبر(ص) در خصوص شهادت عماریاسر به دست گروه یاقی و سرکش بیان شده بود ومردم نیز به این روایت باور داشتند، زمانی که این صحابی بزرگ در جنگ صفین و به دست یاران معاویه به شهادت رسید، شکاف عظیمی در سپاه باطل ایجاد شد ولی معاویه با سیاست نیرنگ و تفسیر باطل این نشانه، عنوان کرد که قاتل عمار، امام علی(ع) است زیرا حضرت، وی را به جنگ آورده بود و باعث شهادت وی شده بود. آیتی با بیان روایتی از حضرت امام جعفر صادق(ع) در رابطه با صیحه آسمانی در استانه ظهور، گفت: امام می فرمایند: در استانه ظهور، علاوه بر صیحه آسمانی حضرت جبرییل امین، شیطان نیز صیحه ای می کشد و سعی می کند اذهان را به سمت خود جلب کند و به تعبیر دیگر می کوشد اثر ندای جبرائیل را خنثی کند و از این رو بین مردم اختلاف می شود و طبق فرمایش امام صادق تنها کسانی می توانند حق را از باطل تشخیص دهند که از قبل با فرهنگ ولایی و حقانیت اهل بیت(ع) آشنا و آگاه بوده باشند؛ بنابر این حتی نشانه های ظهور نیز در پرتو اصول و معیارهای دین قابل فهم و استفاده اند. وی گفت: با این تفاسیر باید به این نکته اشاره کرد که بینات واصول مهم تر از نشانه های ظهور هستند زیرا در زمانی که نشانه ها نیز ممکن است به دلیل تفسیر به باطل دشمن وسیله ای برای گم کردن راه شوند، این اصول هستند که راه را از بی راهه نشان می دهند. آیتی اظهارداشت: آنان که می خواهند در عصر غیبت، تکیه گاهشان نشانه های ظهور باشد و با دیدن نشانه های ظهور نور امید در دلشان پرتو افکن شود و به آمادگی برسند و دریابند که با چه حرکت اجتماعی همراه شوند و از کدام حرکت بپرهیزند همانند کسانی هستند که تا خون عمار به زمین نریزد به حقانیت امام علی(ع) پی نمی برند؛ اما آنان که به معیارها و اصول دین اگاهی دارند سالهای سال پیش از ان که نشانه هایی هم چون ندای آسمانی یا قیام یمانی رخ دهد برای ظهور امام مهدی(عج) لحظه شماری می کردند و نور امید هم چون آفتاب در دلشان پرتو افشانی می کرد و با تمام وجود برای ظهور مهیا بودند. مرجع : خبرگزاری آینده روشن .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image