فرهنگ مهدویت، فرهنگ سازندگی و رشد جامعه است /

تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه

معاون پژوهشی و آموزشی حوزه علمیه خراسان: فرهنگ مهدویت، فرهنگ سازندگی و رشد جامعه است معاون آموزش وپژوهش حوزه علمیه خراسان گفت: مهدویت باید سازندگی و رشد در جامعه داشته باشد، معنای امام همین است، امامت یعنی هدایت و تعالی و امام کسی است که این نقش اساسی را در جوامع بشری دارد.


معاون پژوهشی و آموزشی حوزه علمیه خراسان: فرهنگ مهدویت، فرهنگ سازندگی و رشد جامعه است معاون آموزش وپژوهش حوزه علمیه خراسان گفت: مهدویت باید سازندگی و رشد در جامعه داشته باشد، معنای امام همین است، امامت یعنی هدایت و تعالی و امام کسی است که این نقش اساسی را در جوامع بشری دارد. حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر، معاون آموزش وپژوهش حوزه علمیه خراسان در گفتگو با خبرنگار آینده روشن در مشهد، پیرامون اهمیت ضروت طرح مباحث مهدویت گفت: اساس حیات جامعه اسلامی و شیعه به مهدویت اختصاص دارد، در یک جریان کلی امید به آینده ، امیدی که انسان یک روزی از این فضای تهاجماتی که به شکل های مختلف روی او صورت می گیرد ، به فرهنگ مهدویت توجه دارد. معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه امید به مهدویت در همه مکاتب و ادیان وجود دارد اظهار داشت: مشکلات عدیده ای که در زوایای مختلف زندگی فردی و اجتماعی انسان ها ایجاد می شود که انسان ها می توانند با نگاه امید به آینده این مسیر را ادامه دهند. لذا فرج و امید به آینده مسئله ای هست که زندگی امروز انسان ها را همراه با تحمل و برنامه می کند. وی یکی از فواید امید به آینده را در جوامع تلاش دانست و افزود: با تحمل مشکلات انسان ها می توانند به آینده روشنی بیندیشند، فکر بکنند و امید ببندند و برای رسیدن به او تلاش بکنند ، زیرا همه به این مسئله اعتقاد داریم که مهدویت و امید به منجی در همه مکاتب و ادیان وجود دارد. پژمانفر در ادامه نگاه شیعه به مسئله مهدویت اشاره کرد و افزود: شیعه در واقع به مسئله مهدویت یک نگاه خاص دارد، یعنی ارتباط با امامی که حیات دنیایی آن بهره مندی دنیایی آن وابسته به این امام است. وی تصریح کرد: به همین دلیل در فرهنگ دینی ما از جمله چیزهایی که دائم روی آن تذکر داده شده است و در قالب ادعیه و در قالب های دیگر نمایان است، ارتباط با مسئله مهدویت و امامی هست که آن امام مهدی موعود(عج) است لذا صبح به صبح دعای عهد می خوانیم و با امام خوبی ها و ارزش ها میثاق می بندیم . مسئول آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: لذا بسیار ضرورت دارد، از جمله از مسائلی است که باید نگاه جدی به آن داشته باشیم و این معنا را همیشه در جامعه زنده نگه داریم مسئله مهدویت است. وی در ادامه به نقش و وظیفه مبلغان حوزه و علما در زمینه سازی برای ظهور اشاره کرد و اظهار داشت: اساتید حوزه ، باید مفهوم واقعی انتظار را از یک حرکت نمادین به یک حرکت و اقعی و عملی در زندگی انسان ها مبدل سازند، اگر چه حرکت های نمادین هم خوب است. پژمان فر دراین باره توضیح داد: انسان ها اگر به این معنا توجه ظاهری داشته باشند، در گفته ها و عملشان این نگاه صرفا ظاهری است ، ولی اگر مسئله مهدویت یک برنامه بشود به عنوان چشم انداز جدی در زندگی مردم و افق زندگی مردم را روشن شود، کار و فعالیت مردم همه تحت الشعاع عنوان مهدویت واقع می شودو این وظیفه روحانیت است. وی در ادامه با بیان اینکه بشر در طول تاریخ همیشه احساس نیاز به منجی را داشته است افزود: ضرورت حضور منجی آسمانی در بین بشر از همان روز اول که بشر پای خود را روی کره هستی گذاشته به این معنا اعتقاد دارد که انسان ارتباط با یک انسان آسمانی داشته که او جدایی از خطا و انحراف و تمایلات انسانی هست. استاد حوزه علمیه مشهد افزود: منجی یک انسان کامل هست و انسان ها می توانند با او ارتباط برقرار کنند و به آن تکیه کنند و به او اعتماد کنند و به رشد و تعالی برسد، لذا یکی از ضروریات زندگی انسان اعتقاد به مهدویت است. وی نیاز به رهبر را یکی از دیگر نیازهای بشر عنوان کرد و افزود: انسان به کسی می خواهد تکیه کند، اعتماد بکند دلبستگی داشته باشد و او را به عنوان یک رهبر برای خودش انتخاب بکند که از همه انحرافاتی که ممکن است تصور شود مبرا باشد لذا ما قائل هستیم که یک امام معصوم(ع)لازم است. حجت الاسلام و المسلمین پژمان فر اظهار داشت: اگر می خواهد انسان در طول زندگی خود ، آنچه که خدا از او می خواهد باشد باید همراه امام زمان عصر خود باشد ، حال این ارتباط می تواند در پرده غیبت واقع بشود ویا در حضور امام . وی افزود: به تعبیر علی بن موسی الرضا (ع) گاهی انسان ممکن است به واسطه و از طریق غیبت از امام معصوم (ع)بهره مندی بیشتری داشته باشد، لذا انسان نیاز دارد این ارتباط را داشته باشد زیرا اصل وجود هادی برای انسان ضرورت دارد. مسئول آموزش وپژوهش حوزه علمیه خراسان ، در پاسخ به این پرسش که چه کار کنیم موضوع مهدویت با خرافات آمیخته نشود؟ پاسخ داد و گفت: مهدویت یک مسئله ضروری در زندگی انسان ها است لذا باید ظهور و بروز را مشاهده کنیم، یعنی اگر ما مهدویت را در زندگی مان آوردیم ، فرهنگ مهدویت بر رفتار خانواده ها و زندگی ما معنا پیدا می کند. وی توضیح داد: اگر مهدویت به یک جریان فردی و خانوادگی و سپس وارد جامعه کنیم و در تعاملات مختلف بین المللی انسان ها با یکدیگر روی این موضوع کار شود ، فرهنگ مهدویت می تواند جایگاه خودش در جامعه پیدا کند و به عنوان مسئله ضروری در جامعه شناخته شود. پژمان فر افزود: اگر به مسئله مهدویت به عنوان جریان در جامعه توجه نشود ، جریان های افراطی گری در جامعه نمود پیدا می کند، خواب و تشرفات و ملاقات که گاهی در معرض سوء استفاده قرار می گیرد و این آسیب ها نمی گذارند که فرهنگ مهدویت و توجه امام زمان(عج) در جامعه نتیجه مثبت داشته باشد ، بلکه توجه به این مسئله موجب ناامیدی در جامعه می شود. وی با بیان اینکه مهدویت باید سازندگی و رشد در جامعه داشته باشد، افزود: معنای امام همین است امام یعنی امامت هدایت تعالی و امام کسی هست که این نقش اساسی را در بین بشر دارد لذا مهدویت را نباید از این معنا جدا کرد ، بنابراین آثار مهدویت را باید با این شاخصه هدایت و رشد دستگیری ازریابی کنیم. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image