حجّت بین خدا و انسان /

تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

بنا بر روایاتى که از معصومان(ع) نقل شده است، پس از غیبت حضرت صاحب الامر(عج)، یک سلسله دانشمندان و اندیشمندان دینى با شرایط مشخص و ویژه اى که در جاى خود مطرح گشته است، حجت میان ما و خدایند. از جمله آن روایات، این حدیث شریف است که حضرت ولى عصر(عج) در پاسخ اسحق بن یعقوب فرمود:H} اما الحوادث الواقعة فارجعوا فیها إلى رواة أحادیثنا فانهم حجتى علیکم و أنا حجةالله {H؛ «در رخدادها و حوادث به راویان حدیث ما رجوع کنید، زیرا آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدایم».


بنا بر روایاتى که از معصومان(ع) نقل شده است، پس از غیبت حضرت صاحب الامر(عج)، یک سلسله دانشمندان و اندیشمندان دینى با شرایط مشخص و ویژه اى که در جاى خود مطرح گشته است، حجت میان ما و خدایند. از جمله آن روایات، این حدیث شریف است که حضرت ولى عصر(عج) در پاسخ اسحق بن یعقوب فرمود: اما الحوادث الواقعة فارجعوا فیها إلى رواة أحادیثنا فانهم حجتى علیکم و أنا حجةالله ؛ «در رخدادها و حوادث به راویان حدیث ما رجوع کنید، زیرا آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدایم». شیخ صدوق، اکمال الدین، ج 2، ص 484. محقق همدانى - که آثار و تحقیقات فقهى اش در دوره اخیر، محور عالى ترین مباحث اجتهادى حوزه بوده است - در تحلیل این حدیث مى نویسد: «تأمل در این روایت، آشکار مى سازد فقیهى که روایات ائمه(ع) را اخذ و هضم کرده است، در جایگاه ایشان قرار دارد و شیعه در مسائلى که به ائمه مراجعه مى کرد، موظف است به چنین فقهایى مراجعه نماید تا در عصر غیبت، متحیر و سرگردان نباشد. امام(ع) با این توقیع خواسته اند حجت را بر شیعیان تمام کنند تا هیچ کس به بهانه غیبت امام معصوم، از دستورهاى الهى تخطى نکند». حاج آقا رضا همدانى، مصباح الفقیه، کتاب الخمس، ص 161 (به نقل از محمد سروش، دین و دولت در اندیشه اسلامى، ص 284 و 285). بنابراین، براى نمونه حضرت امام خمینى(ره) که از لحاظ فقهى و سایر شرایط، در مرتبه اى رفیع قرار داشتند، مصداق بارزى از حجت میان ما و خداوند متعال در عصر غیبت بودند. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image