استناد آیات و قصص قرآن به خدا /

تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

در سیره ابن هستم جلد ۲ امدهو کان رسول الله صلى الله علیه و سلم-فیما بلغنی-کثیرا ما یجلس عند المروه الى مبیعه غلام نصرانى‌،یقال له:جبر،عبد لبنی الحضرمی‌، فکانوا یقولون:و الله ما یعلم محمدا کثیرا مما یاتى به الا جبر النصرانی‌،غلام بنى الحضرمی‌.برخی ادعا میکنند پیامبر خیلی از مطالب راجب پیامبر ها رو که در قران اومده رو از این شخص نصرانی گرفته و حتی در خود این روایت امده که کفار گفته اند که حضرت چیزی جز انکه ان غلام نصرانی به او میگوید نمی داند چه دلایلی هست که داستان های قران از این شخص گرفته نشده چون اینجا امده که پیامبر در کنار مغازه این غلام می‌نشسته و با او مکالمه می‌کرده میشود چه دلایلی برای اینکه بگوییم پیامبر مطالب مخصوصا راجب پیامبر ها را از ان غلام نصرانی نگرفته داریم؟؟؟ لطفا توضیح دهید


اول اینکه سیره ابن هشام یک کتاب در سیره و تاریخ است و با استناد به کتابی که جنبه تاریخی دارد نمی توان مباحث اعتقادی مثل چگونگی و درستی وحی و قصص قرآن را پایه ریزی کرد.دوم احادیث منقول باید به اصطلاح حدیثی به حد تواتر یا استفاضه ی مفید قطع و یقین یا خبر واحد که صدورش قطعی یا اطمینان بخش و اعتماد آفرین باشد، برسد تا بتوان بدان استناد کرد.سوم بنابرفرض درستی سند روایت و صحت صدور و دلالت متن و درستی جهت روایت(که مثلا از باب تقیه نباشد)، در متن آن جلوس پیامبر(ص) ذکر شده، نه گرفتن اخبار و قصص از غلام. پیامبر(ص) به علت های گوناگون نزد اصحاب و بین آنها حضور می افتند و با آنها همدردی و مواسات می نمودند، و این دلیل نمی شود که نعوذ بالله اخبار غیب و وحی الهی را از آنها دریافت می کردند.چهارم آنکه کفار این استناد دروغین را به پیامبر(ص) نسبت می دادند، و از کفار و مشرکین انتظاری بیش از تکذیب پیامبر نمی توان داشت؛ چرا که منافع مادی آنها در خطر قرار گرفته بود.پنجم آنکه ادله و براهین صحیح و محکم در درستی دریافت و ابلاغ وحی آنقدر زیاد است که به وضوح تمام شبهات را زایل می کند و در جای خود باید مطرح شود. کسی که با روش های مختلف به علم به اعجاز وحی و قرآن برسد، تمام آیات وحی اعم از داستانها و غیر آن را از ناحیه ی خدا می داند و تفاوتی با ایمان به بعضی و کفر به بعضی آیات نمی گذارد.عمده آن است که در مسایل اعتقادی به دلایل محکم تمسک شود و پایه قرار گیرد، و الا شبهات در این زمینه تمام شدنی نیست و عاقل چهارچوب اعتقاد خود را بر پایه محکمات بنا می کند نه مسایل صرفا منقول و صرفا تاریخی. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image