تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
در مورد این حدیث که معروف به حدیث منزلت است باید گفت: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در حدیثی که مورد اتفاق شیعه و سنی است، فرمود:أنت منى بمنزلة هارون من موسى الا انه لا نبی بعدی.صحیح البخاری، ج5، ص129 - صحیح مسلم، ج7، ص120 ـ سنن ابن ماجة، ج1، ص45 ـ مجمع الزوائد للهیثمی، ج9، ص109 - مسند احمد، ج3، ص32جز مقام نبوت، هر مقامی که برای حضرت هارون (علیه السلام) قرار داده، برای حضرت علی (علیه السلام) هم قرار داد. حال در جواب این شبهه می گوییم: اگر حضرت هارون (علیه السلام) میماند، خلیفه بود یا نبود؟ قطعا خلیفه بود. امیر المؤمنین (علیه السلام) از دنیا نرفت و ماند. حضرت هارون (علیه السلام) خلیفه بود و مریض شد و از دنیا رفت و توفیق خلافت را پیدا نکرد. همان منصب هم برای حضرت علی (علیه السلام) بود و از دنیا نرفت و ماند. مضافا که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) وقتی میفرماید:أنت منى بمنزلة هارون من موسى الا انه لا نبی بعدی.معنایش پیامبری بود، تو منصب پیامبری داشتی.همانطوری که قرآن برای حضرت هارون (علیه السلام)، چند جایگاه و ویژگی بیان کرده است:وَ وَهَبْنَا لَهُ مِنْ رَحْمَتِنَا أَخَاهُ هَارُونَ نَبِیًّا (سوره مریم/آیه53)وَ اجْعَلْ لِی وَزِیرًا مِنْ أَهْلِی (سوره طه/آیه34)وَ قَالَ مُوسَى لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی (سوره أعراف/آیه142)تمام این مناصب برای امیر المؤمنین (علیه السلام) ثابت است و فقط مسئله نبوت را استثناء کرده است. اگر غیر از نبوت، جایگاههای دیگر حضرت هارون (علیه السلام) برای حضرت علی (علیه السلام) ثابت نبود، بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) واجب بود که آنها را استثناء کند و چون استنثاء نکرده است، تمام منازل برای امیر المؤمنین (علیه السلام) لازم و ثابت است و هیچ شک و شبههای نیست و خود صحابه هم در طول تاریخ از حدیث منزلت، خلافت را فهمیده اند. .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.