تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
با بررسی تعالیم اشو و سخنرانیهای وی، مشاهده میشود یکی از محوریترین آموزههای وی، عشق میباشد. در واقع او با دست گذاشتن بر روی یکی از مهمترین مفاهیمی که با هستی انسان گره خورده است، سعی دارد که تعالیم خود را به مخاطبان خود منتقل کند.
قلب انسان تا میتپد عشقی میجوید و زندگی بی عشق، بی معنا، بلکه برابر با مرگ است. بعضی از عرفا عشق را راه رسیدن به خدا دانسته، برترین معرفت و عبادت را معرفت و عبادت عاشقانه برشمرده اند. نیز از عشق زمینی سخن به میان آورده و آن را مجاز و پلی به سوی حقیقت معرفی کردهاند. تا آنجا که برخی از اساتید حق اولین پرسش برای پذیرش طالبان سیر و سلوک را به عشق اختصاص داده و از پذیرش کسانی که تجربة عشق ندارند سرباز میزنند. دلی که نسوخته باشد دل نیست و دلی که عاشق نشده باشد سوخته نیست. عاشق شدن اولین گام بیرون آمدن از خودپرستی است. و خودپرستی از بزرگترین حجاب های میان خدا و خلق است. و این حجاب جز با عشق از میان برنخیزد و با غیر آتش عشق نسوزد.
اما عشق هم وادی پر خطری است که چگونه افتادن در آن و گذر از مراحل و برآمدن از مهالکش جز به لطف خداوند میسر نیست که عشق از آن اوست و او خود تواناترین نگهدارنده است. ولی انسان نیز باید بکوشد و راه را از بیراه باز شناسد و صادقانه در راه عشق قدم بردارد تا لطف حق شامل او شود.
یکی از کسانی که از این مفهوم نهایت سوء استفاده کرده است، راجنیش بگوان معروف به اشو است، که عشق را محور اصلی تعالیم خود قرار داده و در بین عده ای از مردم جهان مقبولیتی یافته است.
نظریه اصلی او و نوآوری بزرگش این است که عشق جنسی و مراقبه را به هم آمیخته، ترکیبی از این دو را برای تأمین معنویت بشر دنیایی این روزگار پیشنهاد می کند.
البته به منظور بررسی اندیشه او و برجسته کردن اشکالات آن، لازم است که دیدگاه اسلامی درباره عشق مجازی و عشق جنسی در روابط زناشوئی مورد تبیین قرار بگیرد.
نوشته شده توسط: مظاهری سیف
.
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.