تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
علامه عسکری در کتاب ولایت علی علیه السلام در قرآن و سنت می نویسد:
🔸امام در لغت عرب به معنی پیشوا میباشد و هیچ جامعه بشری نمیتواند بی پیشوا باشد، بنابر این میبایست درباره این بحث شود که پیشوایان جامعه های بشری را چه کسی باید تعیین کند؟ باری تعالی یا خود جامعه های بشری؟!
👈🏻در این باره خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم میفرماید:
وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهِیمَ رَبُّهُ بِکلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُک لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیتِی قالَ لا ینالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ
🔸یعنی «وآن هنگامیکه پروردگار ابراهیم را به کلماتی و فرمایشاتی آزمود حضرت ابراهیم از عهده آن آزمایشها برآمد خداوند به او فرمود من تورا پیشوا وامام مردم قرار دادم ابراهیم عرض کرد: به فرزندان و دودمان من از این پیمان (امامت) بهره ای میرسد؟(بقره 124)
💥خداوند در پاسخ حضرت ابراهیم چنین فرمود: «پیمان من به ظالمان و به ستمکاران نمیرسد»
🔸بنابراین فرمایش پروردگار؛ خداوند برای مردم امام معین فرموده؛ وآن امام باید از گناه معصوم باشد و آن نیز امامی است که خداوند برای مردم تعین میکند که گاه رسول صاحب شریعت است مانند حضرت نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و محمد صلوات اللّه علیهم و گاه وصی آن پیامبران صاحب شرایع میباشند مانند سام فرزند نوح و الیسع وصّی حضرت موسی و قبل از آنها هبة الله یا شیث وصی حضرت آدم که نام بعضی از آنها در قرآن آمده و بعضی نامشان در قرآن نیامده است و ذکر نشدن نام وصی در قرآن دلالت بر وصی نبودن او نمیباشد. آنچه لازم است این است که هر پیامبری وصی بعد از خود را به پیروان خود #معرفی می کند، که به روشنی وصی پیامبر خاتم در قرآن کریم و سنّت پیامبر هم بیان شده است.
📚کتاب ولایت علی علیه السلام در قرآن وسنت .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.