خدا و تنزیه از جسمانیت /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

سلام علیکم .قبل از درج سوال از خدمات ارزشمند شما کمال تشکر را دارم طبق روایات معتبر امامان ع و نهج البلاغه ثابت است که ذات الله دارای جسم نیست . برخلاف عده ای که به تجسیم معتقد میباشند . ایه و یا ایاتی که در قران کریم بطور مستقیم یا غیر مستقیم فرمایش امامان ع را در مورد مزبور تایید میکند را لطفا مرقوم کنید . از پاسخهای شما که برای من بسیار راهگشا و مفید بوده است کمال تشکر را دارم


آیه ای در قرآن جسم بودن خدای متعال را بیان ننموده است. آیات قرآنی خدای متعال را منزه و سبحان میدانند. تنزیه و بی نیازی خدای عز وجل در همه امور است.جسم بودن عین نیاز و نقص است. 1. تنزیه به معنای پیراستن و زدودن و بر کنار دانستن از آلودگی و نقص و عیب است . 2. تنزیه خداوند معنایش پیراستن و دور دانستن خداوند از نقص و عیب و کاستی است . 3. تنزیه خداوند در لفظ با تعبیر « سبحان الله » و مانند آن و درعمل با نوع نگرش و اعتقاد صحیح و مطابق با اصول عقاید متقن و مبرهن صورت می گیرد . 4. تنزیه صرف آن است که خداوند را از هر نوع محدودیت و خصوصیات و عیوب و کاستی هایی که از خصوصیات موجودات ممکن است و لایق ساحت ربوبی نیست پیراسته و بر کنار و دور بدانیم و به طور مطلق و کامل هرنوع صفتی را که در ان رنگ و بو و اثری از محدودیت و نقص وجود دارد از او نفی نماییم . در کتاب اصول کافی از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام : «سئل امیرالمؤمنین بما عرفت ربک قال علیه السلام بما عرفتی نفسه قیل و کیف عرفک نفسه قال لایشبه صورتاً و لایحس بالحواس و لا یقاس بالناس قریب فی بعده بعید فی قربه فوق کل شئی و لایقال شئی فوقه امام کل شئی و لایقال له امام داخل فی الاشیاء لا کشئی داخل فی شئی و خارج من الاشیاء لاکشئی خارج من شئی سبحان من هو هکذا و لا هکذا غیره و لکل شئی مبتدء...»؛ یعنی سوال شد از امیرالمؤمنین علیه السلام به چیز شناختی پروردگارت را فرمود به آنچه شناسانید بمن خودش را، گفته شد چگونه شناسانید بتو خودش را، فرمود شناسانید مرا باینکه شبیه نیست هیچ صورتی را و احساس کرده نمیشود بهیچ یک از حواس و قیاس کرده نمی شود بانسان یعنی جسم نیست و از صفات خلق منزه است؛ از حیث احاطه علمیه و قدرتش بجمیع خلق نزدیک است با اینکه از حیث ذات و صفات از جمیع ممکنات دور است و از احاطه عقول و اوهام و افهام دور است با اینکه نزدیک است بهمه چیز چون همه باو قائم هستند، فوق هر چیزیست از حیث قدرت و غلبه و کمال و جمیع صفات و گفته نمی شود که چیزی فوق اوست (فوق به حسب مکان نیست بلکه برتبه و کمال است.داخل فی الاشیاء یعنی خالی نیست شیئی از اشیاء و جزئی از اجزاء عالم از تصرف و تدبیر او و حضور علمی او و افاضه فیض وجودش بر او لاکشئ داخل فی الشئی یعنی نه مثل دخول جزء در کل مثل دخول روغن در شیر و نه مثل دخول عارض در معروض و نه مثل دخول متمکن در مکان، مثل نشستن بر تخت و نه مثل دخول حرارت در آب زیرا که هریک از این سه قسم از اوصاف و حالات جسم و جسمانیات است.خارج عن الاشیاء یعنی خارج است ذات مقدس او از اینکه مقارن و ملابس با اشیاء باشد و منزه است از اینکه متصف شود بصفات آنها لاکشئ خارج من شئی یعنی نه مثل خروج چیزی از چیزی بخروج و بعد مکانی یا محلی و بالجمله معیت قیومیت الهیه با جمیع اشیاء و شدت قرب و احاطه کلیه او با همه شبیه و نظیری ندارد چنانچه مباینت او از جمیع اشیاء آنهم نظیری ندارد بلی برای تقریب بذهن به بعضی از وجوه، می توان بروح و نفس ناطقه انسانی مثالی زد مسلم است که هیچ جزئی از اجزاء بدن نیست مگر اینکه مورد تصرف و تدبیر و احاطه نفس است با اینکه نسبت بهیچ جزئی نمی شود گفت روح در او است پس هم در بدن است و هم خارج از بدن اما نه مثل دخول و خروج اجسام که قبلاً ذکر گردید.و نیز قریب است ببدن از حیث تصرف و احاطه و دور است از بدن از حیث مقام ذات و استقلال و تنزه از عوارضات جسد. برخی از ایاتی که بیانگر تنزیه خداوند ازشرک و صفات جسمانی و امکانی و محدود است عبارت است از :قُلْ هذِهِ سَبیلی أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى بَصیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنی وَ سُبْحانَ اللَّهِ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکینَ . یوسف -108مَا اتَّخَذَ اللَّهُ مِنْ وَلَدٍ وَ ما کانَ مَعَهُ مِنْ إِلهٍ إِذاً لَذَهَبَ کُلُّ إِلهٍ بِما خَلَقَ وَ لَعَلا بَعْضُهُمْ عَلى بَعْضٍ سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا یَصِفُونَ 0 مومنون- 91فَلَمَّا جاءَها نُودِیَ أَنْ بُورِکَ مَنْ فِی النَّارِ وَ مَنْ حَوْلَها وَ سُبْحانَ اللَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ 0 نمل- 8وَ رَبُّکَ یَخْلُقُ ما یَشاءُ وَ یَخْتارُ ما کانَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ سُبْحانَ اللَّهِ وَ تَعالى عَمَّا یُشْرِکُونَ 0قصص- 68أَمْ لَهُمْ إِلهٌ غَیْرُ اللَّهِ سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا یُشْرِکُونَ 0 طور- 43وَ جَعَلُوا لِلَّهِ شُرَکاءَ الْجِنَّ وَ خَلَقَهُمْ وَ خَرَقُوا لَهُ بَنینَ وَ بَناتٍ بِغَیْرِ عِلْمٍ سُبْحانَهُ وَ تَعالى عَمَّا یَصِفُونَ 0 انعام - 100وَ یَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لا یَضُرُّهُمْ وَ لا یَنْفَعُهُمْ وَ یَقُولُونَ هؤُلاءِ شُفَعاؤُنا عِنْدَ اللَّهِ قُلْ أَ تُنَبِّئُونَ اللَّهَ بِما لا یَعْلَمُ فِی السَّماواتِ وَ لا فِی الْأَرْضِ سُبْحانَهُ وَ تَعالى عَمَّا یُشْرِکُونَ 0 یونس- 8وَ أَنَّهُ تَعالى جَدُّ رَبِّنا مَا اتَّخَذَ صاحِبَةً وَ لا وَلَداً 0 جن - 3أَمَّنْ یَهْدیکُنمل الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ مَنْ یُرْسِلُ الرِّیاحَ بُشْراً بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ تَعالَى اللَّهُ عَمَّا یُشْرِکُونَ .نمل - 63 .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image