احکام / استفتاء / امام خمینی(ره) / استفتائات امام خمینی(ره) / استفتاء از امام خمینی(ره) / قضاوت / احکام قضاء / احکام قضاوت / قاضى مأذون /

تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه

نظر به این که اکثریت قریب به اتّفاق آقایانى که براى قضاوت تعیین مى‌‏‌شوند مجتهد مطلق نیستند. و سابقه قضاوت هم ندارند و احیانا صاحب ذوق و سلیقه هم نیستند اکثرا در مقام تعیین کیفر -در مواردى که شرعا کیفر تعیین نشده است- تناسب جرم و مجازات مراعات نمى‌‌‏شود، و در موارد جرم‌هاى مشابه (که وحدت رویه ضرورى به نظر مى‏‌رسد) اختلاف فاحش دیده مى‌‏شود، و این خود موجب بروز اختلاف و تشنّج مى‌‌‏گردد. براى جلوگیرى از این وضع راهى به نظر نمى‌‏‌رسد جز این که اشخاصى بنشینند و کیفرهاى مناسب در نظر بگیرند و به شکل «موادّ» در بیاورند، و از اوّل اجازه قضاوت را به این شرط بدهند که طبق کیفرهاى تعیین شده قضاوت نمایند. این عمل به نظر مبارک جایز است یا نه؟


در وضع کنونى، جمعى از فقهاء موارد مذکور را بررسى نمایند و نظر بدهند مانع ندارد، لکن به طور موقّت است، تا ان شاء اللّه تعالى وضع قضاوت درست شود.منبع: استفتائات امام خمینی(ره)، ج‏3، ص67 .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image