پيامبر اکرم / دین مسیحیت /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

چرا پیامبر اسلام-صلی الله علیه و آله - به دین مسیحیت که در آن موقع جدیدترین و کامل ترین بود نگروید؟


دوران هر پیغمبری عده ای از مردم و عالمان بودند که در مقابل حق و داعیان به حق مقاومت به خرج می دادند و راه کفر و شرک را پیش می گرفتند و از قبول حق و دین حق سرباز می­زدند. گاهی این امر از طرف علمای آن زمان و گاهی هم از طرف افراد جاهل و نادان صورت می پذیرفت لذا قرآن کریم در موارد مختلف کتمان حق از طرف عالمان آن عصر را از روی تعصبات قومی و قبیلگی و بیشتر به خاطر ظلم و طغیان از حق و القا کردن نظرات شخصی به جامعه خود صورت می گرفت و عوامل این امر هم ناشی از فریب خوردن از دوستان بد و تبلیغات محیطی و هم چنین شیفته شدن به زرق و برق دنیا و کبر و هوا پرستی می باشد.[1] و این خود یکی از عوامل اختلاف مذاهب و چند دینی در دنیای کنونی است.اما این که چرا پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در آن زمان به دین مسیحیت نگروید این است که:اولاً: اصل در میان انبیا وحدت ادیان آسمانی بوده است بطوری که هر پیامبری به آمدن پیامبر بعد از خود بشارت داده است و از پیروان خود می خواستند که از پیامبر بعدی تبعیت کنند و از اختلاف و تمرّد بپرهیزند چنان چه در قرآن کریم در موارد متعددی خداوند این حقیقت را باز گو می کند که در توارت و انجیل بشارت بر پیامبر اسلام آمده است.[2]ثانیاً: در میان پیامبران روح و دعوتشان روح تسلیم و بندگی خداوند بوده است لذا خداوند متعال در قرآن کریم به این امر اشاره می کند که «إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ»[3] که دین نزد خدای سبحان یکی است و اختلافی هم در آن نیست و بندگان خود را امر نکرده مگر به پیروی از همان دین و بر انبیای خود هیچ کتابی را نازل ننموده است مگر درباره همان دین و هیچ آیت و معجزه اي را به پا نکرده است مگر برای همان دین که آن دین همان تسلیم حق شدن و به عقیده های حق معتقد گشتن و اعمال حق انجام دادن است.[4]و لذا دین ابراهیم همان روح و اصل دین می باشد که در شریعت های تمام انبیا الهی وجود دارد. دین موسی، دین عیسی و دین پیامبر آخر الزمان دین ابراهیمی اند و در بین آن ها تفاوتی وجود ندارد و اگر اختلافی در ادیان مختلف وجود دارد اختلاف از لحاظ شریعت ها می باشد. و این امر به خاطر اختلاف امت ها در زمان های مختلف بوده است لذا با آمدن پیامبر بعدی شریعت پیامبر قبلی نسخ می شد و احکام جدیدی از سوی خداوند متعال وضع می گردید پس با ظهور اسلام تمام شریعت ها نسخ گردیدند[5].ثالثاً: پیامبرانی که از طرف خداوند متعال مبعوث می شدند نسبت به رسالت هایشان با یکدیگر فرق داشتند بعضی از پیامبران تنها برای قبیله خودشان مبعوث می شدند و بعضی دیگر برای قوم های بزرگی مثل بنی اسرائیل مبعوث می شدند و بعضی دیگر از پیامبران مأموریت و رسالت دین جهانی را داشتند مثل پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و حضرت ابراهیم ـ علیه السلام ـ . و رسالت حضرت عیسی ـ علیه السلام ـ طبق یک نظر جهانی نبوده بلکه برای هدایت قوم بنی اسرائیل مبعوث شده بود چنان چه در انجیل این مطلب را از حضرت عیسی ـ علیه السلام ـ نقل کرده اند که: «من فرستاده نشده ام مگر به جهت گوسفندان گمشده خاندان اسرائیل».[6]بنا بر این نظریه، دین حضرت عیسی ـ علیه السلام ـ جهانی نبوده بلکه در راستای شریعت حضرت موسی ـ علیه السلام ـ بوده است لذا حضرت عیسی ـ علیه السلام ـ احکام جدیدی را وضع نکردند بلکه همان احکام تورات را که عبارت است از «10 فرمان» عمل می نمودند. پس حضرت محمد ـ صلی الله علیه و اله و سلم ـ مکلف نبوده که شریعت حضرت مسیح ـ علیه السلام ـ را بپذیرد.خامساً: دین حضرت موسی و عیسی ـ علیهما السلام ـ، در زمان پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ تحریف شده بود. بطوری که این ادیان از توحيدي بودن خارج شده بودند در حالی که حضرت موسی و حضرت عیسی ـ علیهما السلام ـ و هم چنین پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و اله و سلم ـ از جهت توحيدي بودن به ادیان ابراهیمی اشتهار داشتند. بنابراین با توجه به تحریف دین عیسی ـ علیه السلام ـ برای حضرت محمد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ ممکن نبوده که آن را بپذیرد و به آن ایمان آورد.در نتیجه طبق مطالبی که گفته شد تبعیت پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ از دین عیسی ـ علیه السلام ـ و گرویدن آن حضرت به دین مسیح ـ علیه السلام ـ قبل از بعثت نه تنها ضرورتی نداشته بلکه به دلایلی که ذکر گردید امکان نداشته است و بعد از بعثت هم غیر معقول می باشد زیرا از نظر عقلی کسی که ادعای نبوت و خاتمیت از سوی خدا را دارد و نیز مأموریت کامل کردن دین را از سوی خداوند دارد معقول نیست که شریعت کامل را که خود آورده رها سازد و معتقد به شرایع ناقص قبل از خود گردد.معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:1ـ نگاهی به ادیان زنده جهان، حسین توفیقی.2ـ درباره حقیقت مسیحیت، انتشارات در راه حق.3ـ اسلام از نظر یک مسیحی، جود من، ترجمه مصطفی زمانی.5ـ ختم نبوت، شهید مطهری.پی نوشتها:[1] . آل عمران / 19.[2] . صف / 6.[3] . آل عمران / 19.[4] . طباطبایی، محمد حسین، المیزان، انتشارات جامعه مدرسین، ج 2، ص 189.[5] . المیزان، ج 5، ص576.[6] . انجیل متی/ باب 15: 24منبع: اندیشه قم .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image