تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

از اهداف انقلاب اسلامی ایران، زمینه سازی خروج آسان حضرت مهدی (علیه السلام) بوده است. آیا در روایات مشخص شده که خروج آسان حضرت چگونه باشد؟ خروج سخت چگونه هست؟


سؤال کلی و گسترده است ولی باید گفت علی القاعده، ظهور آسان، در فراهم بودن زمینه ظهور و آمادگی افراد برای پذیرش و قبول حکومت عدل الهی است؛ لذا باید دید وظایف ما در دوران غیبت چیست، از طرفی بدانیم موانع ظهور چه هستند و برای رفع آن ها تلاش کنیم. یکی از حکمت های غیبت، آزمایش است «قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ (علیه السلام) مَتَى يَكُونُ فَرَجُكُمْ فَقَالَ هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ لَا يَكُونُ فَرَجُنَا حَتَّى تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُوا يَقُولُهَا ثَلَاثاً حَتَّى يُذْهِبَ [اللَّهُ تَعَالَى‏] الْكَدِرَ وَ يُبْقِيَ الصَّفْو»؛ راوی می گوید به امام باقر (علیه السلام) عرض کردم فرج شما چه موقع است؟ ایشان فرمودند: فرج ما واقع نمی شود تا این که غربال شوید، سپس غربال شوید، سپس غربال شوید ـ سه مرتبه این را فرمودند ـ تا این که ناصافی و آلودگی برود و صاف و خالص بماند.(1) لذا باید تلاش کنیم تا وجودمان را از آلودگی و ناپاکی گناه، پاک کرده و خود را خالص نماییم. برپایی حکومت اسلامی «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله)‏ يَخْرُجُ نَاسٌ مِنَ الْمَشْرِقِ فَيُوَطِّئُونَ‏ لِلْمَهْدِيِّ يَعْنِي سُلْطَانَهُ»؛ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: مردمانی از مشرق خروج خواهند نمود، پس زمینه را برای حکومت مهدی (علیه السلام) فراهم می سازند.(2) برخی عوامل تاخیر در ظهور از جمله مواردی که باعث طولانی شدن مدت غیبت و تأخیر در ظهور می شود، موارد ذیل است زیرا لازم است چنین آمادگی هایی فراهم شود و تأخیر در این آمادگی ها موجب تأخیر در ظهور می شود: گناه سبب دوری از امام در توقیع شریف آمده: «وَ لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنَا ـ وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ ـ عَلَی اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا عَلَی حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِهَا مِنْهُمْ بِنَا فَمَا یحْبِسُنَا عَنْهُمْ إِلَّا مَا یتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَکرَهُهُ وَ لَا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ»؛ اگر شیعیان ما که خداوند توفیق طاعتشان دهد، در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، همدل می شدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تأخیر نمی افتاد، و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان می گشت، دیداری بر مبنای شناختی راستین و صداقتی از آنان نسبت به ما؛ علّت مخفی شدن ما از آنان چیزی نیست جز آن چه از کردار آنان به ما می رسد و ما توقع انجام این کارها را از آنان نداریم.(3) رسیدن به دینداری واقعی «كُنَّا عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) جُلُوساً فَقَالَ لَنَا إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَيْبَةً الْمُتَمَسِّكُ فِيهَا بِدِينِهِ كَالْخَارِطِ لِلْقَتَادِ ثُمَّ قَالَ هَكَذَا بِيَدِهِ‏ فَأَيُّكُمْ يُمْسِكُ شَوْكَ الْقَتَادِ بِيَدِهِ ثُمَّ أَطْرَقَ مَلِيّاً ثُمَّ قَالَ إِنَ‏ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَيْبَةً فَلْيَتَّقِ اللَّهَ عَبْدٌ وَ لْيَتَمَسَّكْ بِدِينِهِ»؛ خدمت امام صادق (عليه السلام) نشسته بوديم، به ما فرمودند: همانا صاحب الامر را غيبتى است، هر كه در آن زمان دينش را نگه دارد مانند كسى است كه درخت خار قتاد را با دست بتراشد[درختی با خارهای زیاد = ضرب المثل است]. سپس فرمودند ـ اين چنين و با اشاره دست مجسم فرمود ـ كدام يک از شما می تواند خار آن درخت را به دستش نگه دارد، سپس کمی سر به زير انداختند و باز فرمودند: همانا صاحب الامر را غيبتى است، هر بنده اى بايد از خدا پروا كند، و به دين خود بچسبد.(4) پیدا شدن قابلیت و تحمل اجرای عدالت «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله)‏ الْأَئِمَّةُ مِنْ بَعْدِي ... وَ التَّاسِعُ مَهْدِيُّهُمْ يَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً‏»؛ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: ائمه بعد از من .... و نهمین آن ها مهدی آنهاست که زمین را پر از قسط و عدل می کند، کما این که پر از ظلم و جور شده است.(5) نکته: باید مردم نیاز به عدالت را احساس و تحمل اجرای عدالت را داشته باشند، نه مانند زمان حضرت علی (علیه السلام) که تحمل اجرای عدالت را نداشته و حضرت را به شهادت رساندند. به حکومت رسیدن همه اقشار و اتمام حجت «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) أَنَّهُ قَالَ: مَا يَكُونُ هَذَا الْأَمْرُ حَتَّى لَا يَبْقَى صِنْفٌ مِنَ النَّاسِ إِلَّا وَ قَدْ وُلُّوا عَلَى النَّاسِ‏ حَتَّى لَا يَقُولَ قَائِلٌ إِنَّا لَوْ وُلِّينَا لَعَدَلْنَا ثُمَّ يَقُومُ الْقَائِمُ بِالْحَقِّ وَ الْعَدْل‏»؛ امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: نخواهد بود این امر [ظهور] تا آن که نماند هیچ صنفی از مردم مگر این که ولایت پیدا کنند تا کسی نگوید اگر ما ولایت می یافتیم عدالت می ورزیدیم، سپس قائم (علیه السلام) به حق و عدالت قیام کند.(6) .

كانون گفتگوی قرآنی

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/27



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image