سوره قدر دلیل روشنی بر حقانیت مکتب تشیع است /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

سوره قدر دلیل روشنی بر حقانیت مکتب تشیع است آیت الله سیدجفعر سیدان، در تفسیر سوره قدر ، مسأله ولایت در مذهب تشیع را با استناد به این سوره بررسی کرد. وی در ابتدا گفت: وجود خداوند از هر چیزی روشن‌تر و واضح‌تر است، زیرا تمام هستی فریاد می زند که آفریدگار توانایی دارد و قرآن نیز می فرماید: «أفی الله شک فاطر السموات والارض». وی پیامبر اکرم(ص) را شخصیتی الهی و با معجزات فراوان دانست و گفت: یکی از معجزات پیامبر(ص) قرآن است که اعجاز آن به قدری قوی است که تمام دشمنان خود را دعوت به مبارزه کرده و می گوید اگر آن را قبول ندارید به اندازه یک سوره توحید آن بیاورید.


سوره قدر دلیل روشنی بر حقانیت مکتب تشیع است آیت الله سیدجفعر سیدان، در تفسیر سوره قدر ، مسأله ولایت در مذهب تشیع را با استناد به این سوره بررسی کرد. وی در ابتدا گفت: وجود خداوند از هر چیزی روشن‌تر و واضح‌تر است، زیرا تمام هستی فریاد می زند که آفریدگار توانایی دارد و قرآن نیز می فرماید: «أفی الله شک فاطر السموات والارض». وی پیامبر اکرم(ص) را شخصیتی الهی و با معجزات فراوان دانست و گفت: یکی از معجزات پیامبر(ص) قرآن است که اعجاز آن به قدری قوی است که تمام دشمنان خود را دعوت به مبارزه کرده و می گوید اگر آن را قبول ندارید به اندازه یک سوره توحید آن بیاورید. آیت الله سیدان خاطرنشان کرد: بحث امامت هم از مسائلی است که مثل خورشید در وسط روز، روشن است چه این که شایسته خلافت و جاشینی پیامبر(ص) تنها امیرالمؤمنین است و بعد از ایشان بقیه معصومین که علم، حلم، ویژگی ها و امتیازات شان گویای این مطلب است. وی افزود: پیامبر اکرم(ص) نیز از اول بعثت تا آخر هجرت خویش، شب و روز، جنگ و صلح، سفر و حضر، اجتماعات کوچک و بزرگ و هرجا بودند، می فرمودند که جانشین من علی(ع) است. وی تصریح کرد: انسان موجودی مستعد است و با بقیه موجودات تفاوت دارد زیرا حیوانات حتی با گذشت هزاران سال، تحولی در خود نمی بینند ولی انسان هر دقیقه تحولی در زندگی خود ایجاد می کند، خداوند این موجود مستعد را رها نمی کند و برای این که به کمال برسد اول به او عقل داده و سپس پیامبر فرستاده است که این دو با هم تعال داشته و کمکی برای تکامل انسان ها هستند. آیت‌الله سیدان با اشاره به این که قرآن برنامه هدایت انسان است، گفت سوره مبارکه قدر دلیل روشنی بر حقانیت مکتب تشیع است و امام جعفر صادق(ع) می‌فرمایند: «از این سوره برای بحث با مخالفان استفاده کنید» وی توضیح داد: شب قدر فقط در زمان پیامبر نبوده و هر سال اتفاق می افتد و طبق گفته قرآن کریم، باید کسی موجود باشد که فرشتگان در این شب به او نازل شوند و احدی در عالم چنین ادعایی ندارد که فرشته ها بر من نازل شده و تقدیر امور همگان به امضای من می رسد. وی افزود: اهل سنت و دیگر مذاهب اسلامی ادعای وجود کسی را که فرشتگان بر او نازل شوند، ندارند اما در مکتب تشیع بعد از پیامبر(ع)، علی(ع)، بعد ایشان حسن(ع) و در زمان حاضر خاتم الاوصیا، حضرت مهدی(عج) را عهده دار این امر می داند. آیت الله سیدان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طبق روایات و مدارک مکتب وحی، شب بیست و سوم رمضان شبی است که مانند عظمت آن در دوران سال وجود ندارد، زمینه فیض گرفتن از خداوند متعال در این شب بی مانند است و در هیچ شب و روزی به این اندازه زمینه رحمت پروردگار برای خلایق و بندگانش موجود نیست؛ این مطلب متکی به آیات قرآن و روایاتی است که از معصومین رسیده است. وی با تأکید بر این‌که احتمال شب قدر در این شب بیشتر از دو شب قبل است، گفت: قران می گوید: «فضیلت شب قدر از هزار شب بیشتر بوده و زمینه رحمت در آن بیشتر است» این شب، شبی است که قضا و قدر انسان‌ها اعم از مرگ، حیات، رزق، روزی و حوادث مربوط به انسان‌ها در آن تنظیم می‌شود. آیت الله سیدان یکی از کارهای تأکید شده در چنین شب هایی برای تکامل روحی انسان را دعا دانست و گفت: دعایی در اعمال حرکت از صفا به مروه در حج وارد شده است که دعای زیبایی است: «ای خدایی که امر کرده ای یکدیگر را ببخشیم و بخشش را دوست داری و اگر بنده ای کسی را بخشید تو نیز آن بنده را می بخشی و تو مالک بخشش هستی و بخشش در اختیار توست، پس مرا ببخش» .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image