فلسفه بخشش گناه /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

چرا خداوند انسان ها را با اینکه گناهان زیاد و متداوم انجام می دهند می بخشد در واقع دلائل بخشیده شدن گناه توسط خداوند چیست؟


رحمت خداوند بسیار گسترده است. همین رحمت اقتضاى آن دارد که نظام عدل در جهان برقرار باشد: «و ما ترازوهاى عدل و قسط را براى روز قیامت برقرار مى سازیم و هیچ ستمى بر کسى روا نخواهد شد». مقتضاى عدل آن است که کسى که به دیگران و یا خود ظلم کرده است، مجازات شوددرباره رحمت خدا، دو ویژگی «بیش تر»ی و «پیش تر»ی بسیار نمایان و مشهود است «یا من سبقت رحمته غضبه» و جلوه های رحمت خدا را در نظام تکوین، نظام تشریع و نظام آخرت به خوبی می توان مشاهده کرد که:اصل در آفرینش فراوانی نعمت ها و گستردگی بهره مندی هاست و ویرانی ها و آسیب از عوارض بعدی به شمار می آید. در کتاب گسترده تکوین (جهان هستى) نیز آنچه فراگیر است، مانند«گرمى خورشید»، «لطافت باران»، «سبزى گیاهان»است.و در هم کوبیدن «سیل» و «زلزله» و «آتشفشان » به طور مقطعى مطرح گشته است.و اصل در راهنمائیهای الهی و فرستادن پیامبران، هدایت و رشد و تعالی انسان هاست و اجرای حدود و محدودیت ها به منظور کنترل و پیشگیری می باشد. و همچنین اصل در نظام آخرت؛ بهره مندی از لطف و بخشش و شفاعت الهی است مگر کسی که قابلیت نداشته باشد. به همین جهت خداوند متعال پاداش نیکان را ده برابر و مجازات زشت خویان را برابر می دهد. «من جاء بالحسنه فله عشر امثالها و من جاء بالسیئه فلا یجزی الا مثلها و هم لا یظلمون» (سوره انعام (6)، آیه16 در دیگر آیات قرآن و نیز سیره پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) آنچه نمایان است، تجلى «رحمت» است؛ چنان که در قرآن بیش از هزار بار از «ربوبیت» و پرورش دهندگى خداوند یاد شده است و تنها یک بار از «جباریت» خداوند نام سخن به میان آمدهاست.این همه نشان از سبقت رحمت خداوند بر غضب او در «نظام تکوین»، «نظام تشریع» و «صحنه قیامت»دارد).در پایان به یک نکته معرفتی نیز توجه شما را جلب می کنیم: رحمت حق تعالى دوگونه قابل نگرش و بررسى مى باشد: گونه نخست ملاحظه عنایت بارى تعالى از جهت فاعلى صرف و بدون لحاظ جهت قابلى است. در این مرتبه رحمت و فیاضیت حق تعالى نسبت به همه ممکنات مساوى است زیرا او «تام الفاعلیه» است و هیچ بخل و کمبودى در افاضه ندارد. نگرش دوم ملاحظه رحمت حق تعالى با توجه به شرایط قابلى و پذیرش فیض است. در این مرحله قطعاً قابلیت ها متفاوتند و عنایت حق تعالى نیز نسبت به هر موجودى متناسب باپذیرش و قابلیت قابل مى باشد.لذا می توان گفت: گردش شب و روز و نزول برکات آسمانی و روزی و رشد و پرورش موجودات همگی از مظاهر رحمت خداست.خلاصه می توان گفت:دلیل بخشش گناه 1.اصل درنظام آفرینش فراوانی نعمتها وبهره مندی ازلطف وبخشش الهی است. 2.اصل درارسال رسل هدایت ورشد انسانها است وبخشش الهی موجب آن است. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image