تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگرچه مصادیق اسلامهراسی ریشه در تاریخ تحولات سیاسی ـ اجتماعی جامعة جهانی دارد، بهطور مشخص در دهة 90 اصطلاح «اسلامهراسی» (Islamophobia) وارد ادبیات غربی شده است و از آن پس، شاهد سیر تحول این اصطلاح و پدید آمدن تعابیر مختلف آن هستیم. مؤسسه «رانیمد تراست» در انگلستان در مجموع چند برداشت اصلی از این اصطلاح را شناسایی و معرفی کرده است که عبارتاند از :
1. اسلامهراسی دلالت بر شکلگیری یک بلوک قدرت اسلامی دارد که ویژگی بارز آن «ایستایی» (عدم تحول) و تغییرگریز است.
2. اسلامهراسی دلالت بر ماهیت مستقل و منحصربهفرد تمدن اسلامی دلالت دارد؛ تمدنی که خود را از دیگران متمایز کرده است و حاضر به پذیرش تأثیری از آنها نیست.
3. اسلامهراسی دلالت به تصویری خاص نزد تمدن غربی از تمدن اسلامی دارد که مطابق آن مسلمانان را «بیگانه» (و خطرناک) برای غرب ارزیابی میکند.
4. اسلامهراسی بیانگر وجود پارهای از ویژگیهای منفی در حوزة اسلامی است؛ از جمله، خشونتورزی، ستیزهگری، تروریسم و ... .
5. اسلامهراسی معرف وجود انگیزهها و اهداف سیاسی نزد جریانهای اسلامی در ساحتهای عمل و نظر است.
6. اسلامهراسی دلالت بر طرح دیدگاههای انتقادی رادیکال مسلمانان نسبت به تمدن جدید غربی دارد.
7. اسلامهراسی توجیهگر سیاستهای تبعیضآمیز غرب ضدمسلمانان است.
چنانکه ملاحظه میشود، تنوع تلقیها تا آنجاست که میتوان آنها را در دو گروه متفاوت «بدبین» (آنها که اسلامهراسی را ناظر بر ماهیت اسلامی میدانند) و خوشبین (آنها که آن را وسیلهای برای نظام سیاسی لیبرال یرای ضربه زدن به جهان اسلام ارزیابی میکنند)، دستهبندی کرد.
اسلامهراسی به مثابه پدیدهای ترکیبیـ که بتواند جامع دیدگاههای مختلف پیشگفته باشدـ مدنظر است و میتوان آن را چنین تعریف کرد: «اسلامهراسی عبارت از نوعی تصور ذهنی نسبت به اسلام است، بهگونهای که مخاطب در مقابل طرح، استقرار و یا توسعة نظام اسلامی در حوزهای خاص (اعم از فروملی، ملی یا فراملی) واکنش منفی (اعم از نظری یا عملی) از خود بروز دهد».
ر.ک:http://farsi.khamenei.ir/others-article?id=12457 .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.