مقام پیامبر(ص) نسبت به امامان /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

مقام نورانیت و حقیقت محمدیه نظر به ولایت کلیه الهیه دارد که همه اهل بیت –ع- واجد آن هستند و اصولا معنای امام و حقیقت آن و قوام آن به این حقیقت است . مقام نورانیت و حقیقت محمدیه پایه مقام خلافت و اساس نبوت و رسالت و وصایت است .


مقام نورانیت و حقیقت محمدیه نظر به ولایت کلیه الهیه دارد که همه اهل بیت –ع- واجد آن هستند و اصولا معنای امام و حقیقت آن و قوام آن به این حقیقت است . مقام نورانیت و حقیقت محمدیه پایه مقام خلافت و اساس نبوت و رسالت و وصایت است . احادیث فراوانی بر افضلیت رسول گرامی اسلام –ص – بر سایر انبیا –ع- دلالت دارد زیرا توجه آن حضرت به مقا م نورانیت از همه کامل تر و بیشتر است و این همان مشاهده عینیت صفات و اسما یا ذات خداوند است که از آن به مقام احدیت و مقام محمود و مقام محمدیه تعبیر می شود و در دعاها از آن به تجلی اعظم تعبیر شده است : اللهم انی اسالک بالتجلی الاعظم ....( دعای شب و روز مبعث ، مفاتیح الجنان ) ؛ زیرا رسول الله مظهر اتم تجلیات پروردگار است . در روایتی رسول گرامی –ص- در پا سخ به این پرسش که چگونه شما از همه انبیا پیشی گرفتید در حالی که آخر از همه مبعوث شده اید ؟ می فرماید : من اولین کسی بودم که به پروردگارم ایمان آوردم و اولین کسی بودم که در اخذ میثاق بلی گفتم و در اقرار به خداوند متعال از همه پیشی گرفتم . ( کافی ، ج 2 ، ص 10 ) . از طرف دیگر اوصیای گرامی آن حضرت در خلقت و کمالات وارث و تابع او هستند چه در خلقت نوری و چه در خلقت های برزخی و مادی .بنا بر این اهل بیت هر چند همه کمالات پیامبر -ص-را دارا می باشند و به تعبیر روایان همگی نور واحد هستند اما آنها این کمالات را به وراثت از پیامبر –ص- دارند و مورث بر وارث در این کمالات بالاتر است و مقام او عالی تر است . حضرت علی(ع)در بیان برتری مقام رسول الله نسبت به مقام خود می فرماید : « انا عبد من عبید محمد(ص)؛ من بنده ای از بندگان پیامبر(ص) هستم . همان گونه که مقام امیر مومنان –ع- بر سایر ائمه بالاتر است و این حقیقت در روایات زیادی از زبان امامان معصوم –ع- بیان شده است . در روایتی حضرت باقر –ع- در این مورد می فرماید : علی أفضلنا و أولنا و خیرنا بعد النبی - ص - : علی –ع- برترین نفر و اولین نفر و بهترین ما پس از پیامبر –ص- است . تفسیرالعیاشی ( ج 2 ص 220 ) گرچه ممکن است شیعیان در مقام عمل اهتمام و توجه ویژه ای به ائمه اطهار(ع) داشته باشند ولی اصل منابع علمی و مذهبی تشیع شأن و منزلت پیامبر اسلام را بسی بالاتر و برجسته تر از مقام اهل البیت(ع) بیان نموده اند به گونه ای که بر اساس مذهب تشیع اهل البیت(ع) جانشینان و اوصیای پیامبر(ص) معرفی شده و اساسا معارف ناب دین از طریق پیامبر(ص) به اهل بیت(ع) رسیده است . (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 58/100107804) .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image