تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
تمام روایات و احادیثی که در این زمینه ها داریم که مثلا شما فلان کار را انجام دهید چنین اثری دارد، اقتضایی هستند نه علی. توضیح. علی با تشدید لام به این معنا است که اگر انجام دهید این فعل علت تامه آن اثر است و قطعا چنین اثری بار می شود و اقتضایی یعنی این عمل علت تامه نیست و تنها در حد اقتضای چنین تاثیری است. اقتضا یعنی جزء علت است که اگر علل دیگر هم باشد و علت تامه شود تاثیرش قطعی می شود. در مسایل معنوی علل فراوانی وجود دارد که ما از بسیاری از آنها بی خبریم بنابراین نباید انتظار داشته باشید که عمل شما حتما تاثیر علی داشته باشد بلکه همیشه نگاهتان به علل مادی نگاه اقتضایی باشد. مثلا وقتی گفته می شود شما اگر فلان دعا را بخوانید به بهشت می روید یا اگر فلان امام را زیارت کنید به بهشت می روید این روایات به این معنا نیست که صرف این زیارت یا دعا علت تامه بهشت رفتن است و بهشت رفتن شما قطعی است، بلکه به این معنا است که این عمل زمینه ساز بهشت است و اقتضای بهشت دارد که اگر در کنار آن انسان به وظایف دیگر خود هم عمل کند و گناه نکند چنین تاثیری می گذارد و انسان را بهشتی می کند. یعنی ذات این عمل بهشت آور است و اقتضای بهشت دارد. بعضی عمل ها ذاتا جهنم زا هستند و برخی اعمال ذاتا بهشت آور هستند. به این موضوع باید دقت کنید که این حالت ذاتی به این معنا نیست که حتما شما به بهشت می روید. بله شما به بهشت می روید در صورتی که تمام اعمال و کردار و افکار شما بهشت زا باشند. .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.