تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه
مسئله مُثُل افلاطونی هم با اصالت الوجود و تشکیک در وجود سازگار است، و هم با اصالت الماهیه و تشکیک در ماهیت؛ از این رو صدرا و سهروردی با اینکه از نظر اصالت الوجود یا اصالت الماهیه و تشکیک در وجود یا تشکیک در ماهیت مقابل هم هستند، هر دو به مُثُل افلاطونی معتقدند؛ البته برخی از حکیمان بر این باورند که سهروردی در ابتدای امر در اصالت ماهیّت پافشاری داشته، و پس از چندی از این عقیده خود منصرف شده است و گفت: «الناس و ما فوقها من المفارقات وجودات محضة و انیّات صرفة»؛[1] یعنی نفس و موجودات مجرد برتر از او وجود محض هستند. [1] . حسن زاده آملی، حسن، اتحاد عاقل به معقول، ص 132، حکمت، تهران، چاپ دوم، 1366ش. .
موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.