علوم و معارف قرآن /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

الف: ميزان دقت در قالب‌هاي بياني قرآن چقدر است؟ ب: آيا تأكيدات متناسب با روحيه تند جاهلي است كه در نسخه نبايد ترجمه و تفسير شود؟ يا حساب شده مي‌باشد؟ (مثلاً آيات مكي بيشتر تأكيد دارد) ج: آياتكرار بعضي از موارد مثل تكرار واژة اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولي الامرمنكم، براي زيبايي است و يانكتة خاصّي دارد؟


پاسخ پرسش ها به ترتيب همان بندهاي پرسش مي‌آيد. الف)قالب هاي بياني قرآن کريم قرآن كريم از ابعاد و زواياي مختلف، معجزه است، يكي از ابعاد اعجاز آيات قرآني، فصاحت و بلاغت آن است؛ قرآن در اوج اعجاز قرار دارد، در زيبايي ظاهر و عمق باطن و عفّت بيان و صراحت و قاطعيت و دقت در قالب بياني گستردگي مفاهيم و هماهنگي لفظ و معنا و ... قرآن كريم بر اساس اعتراف سخن شناسان عرب در فصاحت و بلاغت بي‌نظير است. قالب‌هاي بياني قرآن با سبكي نو و تركيبي خوش‌آوا در ميان سخن‌شناسان و برجسته‌ترين اديبان عرب، زبان زد است و ساختمان تركيبي كلمات آن و سبك بديع و مختص آن، بي‌سابقه و تقليد ناپذير است. شيوة قرآن، نثر متعارف و يا نظم و شعر نيست، بلكه ويژگي‌هاي مثبت نثر و نظم را دارا و از طرفي هر آيه در بردارندة موضوعات مختلف است و اين سبك تازگي و طراوت خاصّي دارد. ويژگي طراوت و تازگي و فرازهاي زيبا در تمام آيات قرآن وجود دارد و بي‌اختيار ذهن خواننده را با خود مي‌برد. برخي از جنبه‌هاي اعجاز قرآن كريم 1. اعجاز ادبي: اعجازادبي قرآن برجسته‌ترين اديبان عرب را سخت شگفت زده نموده و دشمنان سرسخت پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ با شنيدن آيات آن، به غير بشري بودن آن اعتراف دارند. 2. اعجاز از نظر اخبار غيبي: مانند آيات 1 ـ 6 سورة روم؛ آية 27 سورة فتح؛ آيات 44 و 45 سورة قمر و ... كه همگي از غيب خبر داده‌اند. 3. اعجاز در وضع قوانين: حتّي انديشمندان غير مسلمان نيز معترفند كه قرآن عهده‌دار سعادت بشر و كلام الهي است و بهترين قوانين و نسخة پرافتخار بشري مي‌باشد كه قوانين سعادت بشريت، بايد از روي آن نوشته شود. 4. اعجاز علمي: قرآن كريم اقيانوس بي‌كراني از علوم تجربي و انساني است كه دانشمندان را به تحقيقات زيادي واداشته و آن‌ها را وادار به اعتراف كرده كه قرآن ساخته و پرداختة بشر نيست؛ بلكه از ناحية غيب و وحي الهي است. حركت جاذبة زمين، حركت خورشيد و منظومة شمسي، زوجيت عمومي و... همه از نمونه‌هاي اعجاز علمي قرآن كريم است. افزون بر آن چه گذشت، قرآن كتاب حقيقت است و در شرح و تبيين حقيقت در حد اعلايي از قواعد زيباسازي كلام و مفاهمه بهره‌ور است و از تخيلات، احساسات و مبالغه‌آميز بودن به دور است، بلكه سرشار از تشبيهات زيبا، كنايات، استعارات، تمثيلات و ... است و اساساً بنيان دانش معاني، بيان، بديع، مرهون كاربرد‌هاي قرآن است و در عين حال از حقيقت گويي، خرد محوري، ارزش‌هاي انساني و اخلاقي و ... خارج نشده است. ب)تاکيدهاي قرآني تأكيدهاي قرآن حساب شده و بر اساس اهداف خاصّي آمده است. گرچه مردم مورد خطاب اوليه قرآن كريم عرب بودند، ولي قرآن كريم، براي هدايت جهانيان نازل شد و تمام مردم اعم از جن و انس مورد خطاب قرآن كريم هستند، چنان‌كه خداوند متعال مي‌فرمايد: وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلا كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ تو را نفرستاديم مگر براي همة مردم. و در جاي ديگر مي‌فرمايد: تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا زوال ناپذير و پربركت است كسي كه قرآن را بر بنده‌اش نازل كرد تا جهانيان را انذار كند. سخن تند و شديد كه در سوره‌هاي مكي ديده مي‌شود به‌خاطر عناد و مقاومت مشرکان در برابر حق بوده است و در هر زماني كساني در برابر حق عناد و مقاومت كنند ممكن است مورد همين خطاب‌ها با همين لحن شديد و تند قرار بگيرند. بنابراين، اين سوره‌ها نيز مانند موارد ديگر بايد ترجمه و تفسير شوند و البته بايد گفت که سخنان الهي برخلاف سخنان مردم عادي همواره پيام آور و عبرت آموز است واگر خداوند متعال با وعيد و يادآوري عذابش مردم را مي ترساند ، براي اين است که مردم را از خواب غفلت بيدارکند. از آن جاكه فراگيري زبان عربي براي همه ممكن نيست و عموم مردم فرصت خواندن تفاسير طولاني را ندارند و از طرفي، تعليم كلام الهي براي همگان ضرورت دارد، ترجمه قرآن تنها راه است، گرچه ترجمه قرآن نمي‌تواند برگردان تمام ويژگي‌هاي كلام وحي باشد، ولي جنبه‌هاي معنوي و هدايتي قرآن كريم در صورتي كه شرايط ترجمه رعايت شود، تا حدودي قابل برگردان به زبان‌هاي ديگر است؛ زيرا آن چه مهم و هدف است، معاني مي‌باشند. ج) راز تکرار در قرآن تكرار تکراربرخي كلمات و آيات گاهي به جهت مبالغه و تأكيد و اهميّت آن‌ها مي‌باشد، مثل آية يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الأمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلا... ... اطاعت كنيد خدا را و اطاعت كنيد پيامبر خدا را و صاحبان امر را ... . و زماني نيز در تكرار يك جمله يا كلمه در طول سخن، نوعي تأثير خطابي وجود دارد كه عرب‌ها بيشتر با آن آشنا هستند و اين كار، در جريان ايراد خطبه و سرودن شعر در ميان عرب‌ها مرسوم بوده است و اين مسئله در آيات قرآن به فصاحت و بلاغت قرآن كريم ـ كه در محل خود ثابت شده ـ بازگشت مي‌كند. افزون بر اين، تكرار در ارائة انديشه‌ها و آراي مشخص به مردم، در استقرار و تثبيت آن‌ها در اذهان كمك مي‌كند. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image