دلیل شهادت حضرت زهرا (س) /

تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه

آیا عمر حضرت زهرا(س)را به شهادت رسانده است؟


بهترین راه اطلاع از صحت و یا عدم صحت این وقایع مراجعه به منابع و مآخذ تاریخى معتبر و قابل اعتماد است.ودرباره شهادت صدیقه شهیده، روایات فراوانی در کتاب‌ های شیعه وسنی وجود دارد که حتی می‌ توان در این باره ادعای تواتر کرد، ما در این جا به جهت اختصار فقط به چند روایت اشاره می‌ کنیم:( نکته قابل توجه در این وقایع آن است که علماى اهل سنت نیز وقوع این رویدادها را قبول کرده اند، ولى درباره آنها راه توجیه را در پیش گرفته اند.) بنابر روایات معتبرِ نقل شده از پیامبر(ص) شأن و منزلت حضرت زهرا(س) همچون: «فاطِمَةُ بَضعَة مِنّى فَمَن أَغضَبَها أَغضَبَنى»؛ فاطمه(س) پاره تن من است؛ هر کس او را خشمناک نماید، مرا خشمگین کرده است، هیچ گونه توجیهى درباره آزار آن حضرت پذیرفته نیست.عمر در ماجرای بیعت ستاندن از امیرمومنان(ع) برای خلافت ابو بکر، نقش محوری را ایفا کرد و به گواه تاریخ ، واقعه اسفناک اجتماع در کنار خانه حضرت فاطمه (ع) ، شکستن در، و تمام ماجراهای پس از آن که باعت آزردن آن بانوی یگانه و زخمی شدن ( او که بیماری منتهی به شهادت او را در پی داشت ) ، به سردمداری عمر صورت گرفت.برخورد عمربن خطاب با حضرت زهرا(س) در زمانی بود که می خواست حکومت و خلافت ابوبکر را تثبیت کند و حضرت زهرا(س ) مخالف و مانع جدی به حساب می آمد. این موضوع در تاریخ مضبوط و ثابت و بین محدثان شیعه و سنی مورد اتفاق است . برخی از علمای اهل سنت ; از جمله صلاح الدین خلیل بن ابیک صفدی شافعی در کتاب الوافی بالوفیات در ترجمه نظام معتزلی این مطلب را آورده است , (ج 6, ص 17, دارالنشر فرانزشتانیر, چاپ سوم ). همچنین مسعودی در کتاب اثبات الوصیه جریان آتش زدن عمر بر در خانه فاطمه (س ) را نقل کرده است , (ص 146, انتشارات انصاریان ). محمد بن عبدالکریم احمد شهرستانی در کتاب الملل والنحل آورده است که ابراهیم بن سیار بن هانی نظام گوید: عمر در روز بیعت , طوری به شکم فاطمه کوبید که جنین از شکمش افتاد و فریاد می زد: خانه اش را با تمام افراد خانه آتش بزنید. در حالی که در خانه , کسی غیر از علی و فاطمه و حسن و حسین (ع ) نبود, (شهرستانی , الملل والنحل , ج 1, ص 57, چاپ بیروت ).البته از این دست روایات در کتب اهل سنت بسیار است که به طور اختصار به همین موارد بسنده میکنیم.در روایات شیعی نیز به وفور این ماجرا ذکر شده است:سلیم بن قیس» به نقل از «سلمان فارسى» آورده است:فقالت فاطمة علیها السلام: یا عمر، ما لنا ولک؟ فقال: افتحی الباب وإلا أحرقنا علیکم بیتکم. فقالت: (یا عمر، أما تتقی الله تدخل على بیتی)؟ فأبى أن ینصرف. ودعا عمر بالنار فأضرمها فی الباب ثم دفعه فدخل. کتاب سلیم بن قیس، تحقیق اسماعیل انصارى، ص ۱۵۰٫ حضرت زهرا علیهاالسلام فرمود: اى عمر، ما را با تو چه کار است؟ جواب داد: در را باز کن و گرنه خانه تان را به آتش مى کشیم! فرمود: اى عمر، از خدا نمى ترسى که به خانه من وارد مى شوى؟! ولى عمر ابا کرد از این که برگردد. عمر آتش طلبید و آن را بر در خانه شعله ور ساخت و سپس در را فشار داد و باز کرد و داخل شد.مرحوم فیض کاشانی در کتاب نوادر الاخبار می نویسد:... فاختبئت فاطمه علیه السلام و راء الباب فدفعها عمر حتی ضغطها بین الباب و الحائط.پس حضرت زهرا سلام الله علیها پشت درب پنهان شد، سپس عمر او را به شدت کنار زد تا به حدی که او را بین درب و دیوار فشرد. (فیض کاشانی: نوادر الاخبار ) با آنچه گفته شد جاى تردیدى باقى نمى ماند ، و شهادت دختر پیامبر ( ص ) براى هیچ شیعه و سنى منصف و غیرمتعصبى قابل انکار نیست . و به این ترتیب پرسشهاى فراوانى را پیش روى تاریخ قرار می گیرد که از آن جمله است : چرا خورشید عُمْر فاطمه ( س ) به آن زودى غروب کرد ؟ آیا به مرگ طبیعى بود ؟ آیا تهدید به آتش کشیدن خانه در آن تأثیر نداشت ؟ آتش زدن در خانه چطور ؟ در به پهلو زدن چطور ؟ سقط جنین و بیمارى پس از آن باعث شهادت نبود ؟ اگر اینها نبود، یا اینها موجب شهادت نبود، پس چرا : همانطور که بخارى ومسلم مى گویند : فاطمه ( س ) تا آخر عمر از ابوبکر قهر بود ؟ « فغضبت فاطمة بنت رسول اللَّه ( ص ) فهجرت ابابکر فلم تزل مهاجرته حتى توفّیت » . (صحیح بخارى ، ج 2 ، ص 504 ، کتاب الخمس ، باب 837 ، ح 1265) . « فوجدت فاطمة على ابى بکر فى ذلک فهجرته فلم تکلّمه حتّى توفّیت . » (همان ، ج 3 ، ص 252 ، کتاب المغازى ، ب 155 غزوه خیبر ، حدیث 704 . و صحیح مسلم ، ج 4 ، ص 30 ، کتاب الجهاد و السیر ، باب 15 ، ح 52) . چرا در بخارى آمده است : فاطمه ( س ) پنهان بخاک سپرده شد ؟ « فلمّا توفّیت دفنها زوجها علىٌّ لیلاً ولم یؤذن بها أبابکر وصلّى علیها . » (همان). چرا چنانکه بخارى نقل کرده : نیمه شب دفن گردید ؟ (همان) . چرا قبر تنها یادگار پیامبر ( ص ) هنوز مخفى است ؟ چرا پس از گذشت سالها از این ماجرا بخارى و مسلم آورده اند : على ( ع )، ابوبکر و عمر را کاذب ، آثم ، غادر و خائن مى دانست ؟ قال عمر، لعلى وعباس : « فرأیتماه ( ابابکر ) کاذباً آثماً غادراً خائناً . . . فرأیتمانی کاذباً آثماً غادراً خائناً . . . » (صحیح مسلم ، ج 4 ، ص 28 ، کتاب الجهاد و السیر ، باب 15 حکم الفئ ، حدیث 49) . به هر حال شهادت بانوی دو عالم و آزار و اذیتهایی که در دوران کوتاه پس از پیامبر از سوی غاصبان خلافت دید واقعیتی است که قابل انکار نمی باشد و مصیبتی است که تا روز قیامت رنج و محنت آن از دل عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت بیرون نخواهد رفت. و نیز برای آگاهی بیشتر به لینک ذیل از سایت ما هم مراجعه بفرمایید:http://vahabiat.porsemani.ir/content/%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B9%D9%85%D8%B1%D8%A8%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%AE%D8%B7%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%88%DB%8C%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF%D8%AD%D9%85%D9%84%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA- .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image