تحقق عدالت مطلقه در زمان معصومین (ع) /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

ابتدا باید دانست فهم وتصور عدالت برای همگان میسر است چون هر کسی تصور روشنی از مفهوم عدالت دارد وعدالت رامقابل ظلم میداند هر چند مصدا قهای دشوار ودقیق ان نیاز به وحی دارد .از طرف دیگر همه انسانها عدالت را دوست دارند وان را می پسندند.


ابتدا باید دانست فهم وتصور عدالت برای همگان میسر است چون هر کسی تصور روشنی از مفهوم عدالت دارد وعدالت رامقابل ظلم میداند هر چند مصدا قهای دشوار ودقیق ان نیاز به وحی دارد .از طرف دیگر همه انسانها عدالت را دوست دارند وان را می پسندند. هر چند خیلی ها انرا اجرا نمی کنند ویا درمورد خودشان عدالت را بر نمی تابند ..اما درباره قسمت دوم باید دانست قران کریم تکلیف این مطلب را به خوبی روشن کرده است وبا صراحت ما موریت همه انبیا را برقراری عدالت شمرده است) لقد ارسلنا رسلنا باالبینات...لیقوم الناس با القسط حدید25( ایا میتوان پذیرفت تمامی پیامبران دربدترین شرایط مامور به انجام این وظیفه بوده اند اما پیروان انها و دیگران وظیفه ای ندارند .شما خود اذعان نموده اید علی)ع( جان خود رادر این راه گذاشت .معلوم میشود عدالت انقدر مهم است که انسانی چون علی جان خویش را برای تحقق بخشی از عدالت قربانی نمود.نکته بسیار مهم در این باب این است که هدف نهایی پیامبران واولیای دین برپایی عدالت کامل بوده است اما تکلیف ایشان به نسبت شرایط و امکانات موجود بوده است .برای مثال هدف شما کسب رتبه اول کنکور است اما ممکن است استعداد شما و امکانات وشرایط فقط امکان کسب رتبه صد را به شما بدهد.پس عدالت کامل _ که غایت حرکت است- یک مطلب است و حرکت در این مسیر و پیمودن این راه – به مقدار توانایی- مطلبی است دیگر.شاید هیچ کدام از پیامبران و اولیای الهی موفق به برقراری عدالت همه جانبه در اجتماع نشده اند ولی روایات معصومین علیهم السلام این بشارت را به ما داده اند که عدالت در همه ابعادش (اقتصادی سیاسی اجتماعی ... ) در آخرالزمان و توسط امام عصر علیه السلام محقق خواهد شد و جامعه جهانی در آن عصر این آمادگی را دارند و آن را خواهند پذیرفت یعنی هم از جهت امادگی ذهنی و هم ازجهت امادگی روحی و روانی از نهضت عدالت گسترحضرت مهدی (عج)استقبال خواهند کرد. بنابراین رشدجامعه جهانی در عصرظهور از یک طرف و دلزدگی انها از نظامهای موجود مهمترین بستر تحقق عدالت کامل در اخر الزمان است. . (گزیده راهنمای حقیقت، آیت الله سبحانی، مبحث مهدویت) اما ایا ما وظیفه ای در این باب داریم یا نه؟ جواب مثبت است چرا که این امر یک وظیفه همگانی و همیشگی است و هر کس در حد توان خود به خصوص مسئولان امر در اجرا و تحقق آن باید کوشا باشند. (پیرامون انقلاب اسلامی، استاد مطهری، مبحث عدالت اجتماعی) کسی نمی تواند به دلیل اینکه «عدالت» فقط به دست امام زمان محقق می شود، از برپایی آن در جامعه شانه خالی و یا از گسترش آن مأیوس باشد4.ـ محدث نوری ، مستدرک الوسائل ج 14 ص 256 این نکته در سخنان گهربار امام خمینی(ره) به زیبایی تبیین شده است: «حالا البته این پرکردن دنیا را از عدالت، این را می نمی توانیم بکنیم، اگر می توانستیم، می کردیم. اما چون نمی توانیم بکنیم. ایشان باید بیایند. الان عالم پر از ظلم است، شما یک نقطه هستید در عالم. عالم پر از ظلم است، ما اگر بتوانیم ظلم را بگیریم، باید بگیریم. تکلیف مان است. ضرورت اسلام و قرآن، تکلیف کرده است که باید برویم همه کار را بکنیم. اما نمی توانیم بکنیم. چون نمی توانیم بکنیم، باید او بیاید تا بکند، اما ما باید فراهم کنیم کار را. فراهم کردن اسباب این است که کار را نزدیک بکنیم، کار را همچون بکنیم که مهیا شود عالم برای آمدن حضرت».(صحیفه نور،ج20، ص198)پس برقراری عدالت- ولو در جامعه خود ما- و مهیاکردن جامعه برای استقبال از حکومت عدل گستر مهدوی، نه تنها از وظایف دینی ما است بلکه از زمینه ها و بسترهای مناسب برای ظهور امام مهدی(عج) است.توصیه می شود کتاب های قیام و انقلاب مهدی (عج) نوشته استاد مطهری بخش اول و کتاب سیره ائمه اطهار علیهم السلام بخش عدل کلی را ملاحظه فرمایید.منابع:امامت ومهدویت ایت الله صافیامام مهدی نوشته ایت الله سید محمد کاظم قزوینیکتابهای سیره ائمه اطهار و قیام و انقلاب مهدی، استاد مطهری پرسمان ج28مهدویت، رحیم کارگر گزیده راهنمای حقیقت ، آیت الله سبحانیپیرامون انقلاب اسلامی، مبحث عدالت اجتماعی، استاد مطهری .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image