سیطره عدالت در تمامی مناسبات زندگی با قیام امام زمان(عج) /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

سیطره عدالت در تمامی مناسبات زندگی با قیام امام زمان(عج) پژوهشگر مهدوی بااشاره به واژه 'وَ الْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ' در دعای افتتاح گفت: در این فراز از دعا به جای اینکه امام عادل بگوییم، عدل المنتظر می گوییم که نشانه قوت و شدت و ناب بودن عدالت حضرت مهدی موعود(ع) است.


سیطره عدالت در تمامی مناسبات زندگی با قیام امام زمان(عج) پژوهشگر مهدوی بااشاره به واژه 'وَ الْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ' در دعای افتتاح گفت: در این فراز از دعا به جای اینکه امام عادل بگوییم، عدل المنتظر می گوییم که نشانه قوت و شدت و ناب بودن عدالت حضرت مهدی موعود(ع) است. حجت الاسلام مجتبی فلاح، پژوهشگر مهدوی در گفت و گو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان در تفسیر مهدوی بخش پایانی دعای افتتاح گفت: در بخش آخر این دعا می خوانیم: "اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى وَلِیِّ أَمْرِکَ الْقَائِمِ الْمُؤَمَّلِ وَ الْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ" خداوندا به قیام کننده ای که همه آرزوی او را دارند درود فرست و فرشتگان نزدیک خود را دور تا دور او قرار ده به وسیله روح القدس. وی بااشاره به چند نکته در این فراز دعای افتتاح، افزود: این دعای شریف وصف قائم را برای امام عصر(عج) مورد توجه قرار می دهد، به طوری که در روایات بسیاری به قائم به معنای قیام کننده اشاره شده است، در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که به این سبب امام دوازدهم قائم نامیده شد که به حق قیام می کند.حجت الاسلام فلاح افزود: در حدیثی از امام باقر(ع) خداوند به فرشتگان وعده انتقام از قاتلان امام حسین(ع) را به وسیله امام عصر(ع) که قیام کننده است، می دهد.این پژوهشگر مهدوی بااشاره به واژه "مومل" در این فراز از دعای افتتاح، تصریح کرد: این واژه در مورد شخص یا چیزی به کار می رود که همه آرزوی او را دارند، همچنین در برخی از روایات خداوند لقب مومل را به امام عصر(ع) داده است.وی ادامه داد: در روایتی آمده است که وقتی مهدی(ع) به دنیا آمد، پدر بزرگوارشان فرمودند این ستمگران گمان می کنند اگر من را به شهادت برسانند نسل من از بین می رود، درحالی که خداوند فرزندم را به گونه ای قرار داده که همه آرزوی او را دارند، او می آید و ستمگران را نابود می کند.حجت الاسلام فلاح بااشاره به واژه "وَ الْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ" در این بخش از دعای افتتاح، اظهارداشت: این واژه یکی از القاب پرتامل سزاوار است به گونه ای که عدل را به جای عادل آورده است و به جای اینکه امام عادل بگوییم عدل المنتظر وارد شده است که نشانه قوت و شدت و ناب بودن عدالت حضرت مهدی موعود(ع) است.این پژوهشگر مسائل مهدوی با بیان اینکه برای ترسیم چهره عدالت مهدوی در دوران ظهور باید به چند نکته اشاره کرد، گفت: اول اینکه امام زمان(ع) نسبت به کارگزاران خود به شدت عدالت به خرج می دهند، به طوری که در حدیثی از امام علی(ع) آمده است که حضرت مهدی(ع) قاضیان ناصالح را برکنار می کند، زمین هایی که به ناحق تصرف شده را می گیرد، فرمانروایان جائر را برکنار می کند، زمین را از فریب کاران پاک کرده و به عدالت رفتار می کند و در میان شما ترازوی عدل و داد برپا خواهد کرد.وی ادامه داد: امام باقر(ع) در حدیثی می فرمایند: امام زمان(ع) وقتی وارد کوفه می شوند و مسکن می گزینند پس از استقرار بندگان دربند را خریداری کرده و آزاد می کنند، بدهی انسان های بدهکار را می پردازد و هیچ حقی بر عهده کسی نخواهد بود که آن حضرت بازمی ستانند و به صاحبش برمی گردانند، به همین دلیل است که در دعای افتتاح "وَ الْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ" را مورد توجه قرار می دهیم.حجت الاسلام فلاح گفت: وقتی امام مهدی(ع) قیام می کنند عدالت در همه جوانب و مناسبات زندگی انسان ها سیطره پیدا می کند. همانطور که سرما و گرما وارد زندگی انسان می شود. بنابراین در مورد کسی که اعتقاد به ظهورش داریم، نمی توانیم یاس و ناامیدی داشته باشیم. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image