تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه
پاسخ، نکاتی را تقدیم می کنیم:
یک. چنانکه در آیات قرآن کریم ذکر شده برخی از پیامبران الهی پس از تبلیغ و دعوت قوم به دین الهی و سرکشی و نافرمانی ایشان، آنها را نفرین کرده و با تقاضای نفرین، معذب به عذاب الهی نمودند. مانند حضرت نوح، حضرت لوط، حضرت هود، حضرت صالح، و ... (علیهم السلام). اما در میان همه پیامبران الهی، از رسول مکرم اسلام (صلی الله علیه و اله) بعنوان مصداق بارز پیامبر رحمت یاد شده، چنانکه در کلام وحی می فرماید: «وَما كَانَ الله لِيُعَذّبهُم وَ أَنتَ فيِهِم (1) هيچگاه خداوند آنها را عذاب نمي كند ماداميكه تو در ميان آنها هستي.» در منابع شيعه و اهل تسنن از امير المومنين (علیه السلام) روايت شده كه آن حضرت فرمود : «كان في الارض امانان من عذاب اهله وَ قَد رَفَعَ اَحَدهما فَدونكم الاخره فتمسكوا به ... وَ قرأ هذه الايه (2) بر روى زمين مردم را از عذاب خدا، دو چيز مايه امان بود: (يكي وجود با بركت رسول خدا كه از دنيا رحلت كردند و ديگري استغفار) يكى از آن دو برداشته شد و ديگرى پابرجاست آنرا بگيريد و بدان تمسك جوييد، سپس آيه شريفه بالا را تلاوت فرمودند.» همچنین در حالیکه برخی پیامبران قبلی قوم و امتشان را نفرین کرده و از خدا طلب عذاب می کردند اما برخی اصحاب، از پيامبر اعظم درخواست مي كردند كه در حق مشركين نفرين كند مي فرمود: «من براي رحمت آمده ام نه لعنت»(3) بلكه در حق آنها و براي هدايت آنها دعا مي كرد. چنانكه پيامبر رحمت در فتح مكه وقتي وارد شهر شد با كفار و مشركين كه از هرگونه اهانت و جسارت و غارت و تجاوز بر پيامبر و ياران او كوتاهي نكردند و انتظار مجازات را داشتند اما همه را مورد عفو و بخشش قرار داد.(4)
دو. آنچه مسلم است اینکه پیامبر رحمت (صلی الله علیه و آله) هیچگاه مانند پیامبران قبلی، همه قوم و امتش را یکجا لعن و نفرین نکرده و برای ایشان طلب عذاب عمومی نکرده (چنانکه در روایت نیز آمده) بلکه اتفاقاً به هر بهانه ای برایشان طلب هدایت و رحمت الهی داشته اند. بعلاوه اینکه مفهوم امت، روشن است که نوعی اطلاق و عمومیت دارد و اما بی شک، هر فرد یا افرادی که استحقاق لعنت خدا را داشته باشند، بدیهی است که مورد لعنت اولیای الهی از جمله پیامبر اسلام(صلوات الله علیه و آله) و امامان معصوم (علیهم السلام) نیز قرار خواهند گرفت. و پر واضح است که این مطلب، بسیار با لعن و نفرین عمومی همه امت، متفاوت است. نه اینکه چنین نتیجه بگیریم که حتماً کسانی که مورد نفرین پیامبر و ائمه هدی (علیهم صلوات الله) قرار گرفته اند جزو امت نیستند!.
سه. افراد و گروههای زیادی هم از سوی خداوند در آیات وحی(5) هم از جانب پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) و هم از سوی ائمه هدی(علیهم السلام) به مناسبتهایی مورد لعن و نفرین قرار گرفتهاند. که از آن جمله اند: 1. رباخواران.(6) 2. شراب خواران و تولید کنندگان مشروبات الکلی.(7) 3. مردانی که به عورت نامحرم نگاه میکنند و رشوهگیران.(8) 4. مرتکبان قتل.(9) 5. مردانی که خود را به صورت زنان در میآورند و بالعکس.(10) 6. زناکاران و افرادی که واسطه زنا میشوند.(11) همچنین در خصوص نفرین امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) از قول امام حسن مجتبی (علیه السلام) گفته شده که به من فرمود: «من صبح بعد از عبادت، لحظهای چشمم گرم شد و خوابم برد. پیامبر در مقابل من مجسّم شد؛ یعنی به خواب من آمد. گفتم: یا رسولاللَّه! از امّت تو، من چه کشیدم؛ از اعوجاجها و از دشمنیهایشان. پیامبر در جواب من فرمود: علی جان! نفرینشان کن؛ نفرین امیرالمؤمنین این است: «فقلت ابدلنی اللَّه بهم خیراً منهم (12)؛ یعنی گفتم پروردگارا! برای من کسانی را برسان که بهتر از اینها باشند و برای اینها کسی را برسان که بدتر از من باشد!» به فاصلهی یک روز، این دعایی که امیرالمؤمنین در خواب از خدای متعال درخواست کرده بود، مستجاب شد و در صبح نوزدهم، فرق مبارک آن بزرگوار ضربت خورد و دنیای اسلام به عزای آن بزرگمرد عالم نشست.
و در پایان، حقیقتاً باید هشدار داد، صحبت از تعارف و بیان احساسات گذشته، اولاً همه ما که در جامعه اسلامی و حکومت اسلامی تنفس می کنیم بنوعی مسئولیم، باید شکرگزار حکومتی باشیم که به برکت مجاهدت ها و ایثارگری های عالمانه امام امت و مردم انقلابی و خونهای پاک شهدای عزیز محقق شده و ثانیاً و خصوصاً مسئولان و دست اندرکاران امر حکومت (قوای سه گانه و ...) بطور ویژه مسئولند و اگر با کوتاهی و قصور و بی تدبیری و بی مسئولیتی اسباب فساد و بی عدالتی، یأس و نومیدی مردم و آسیب خوردن به ارکان نظام اسلامی را فراهم آوردند، قطعاً نه تنها مورد لعن و نفرین مردم و رهبری قرار می گیرند که لعن و نفرین خدا و اهل بیت و حجت زمان (عجل الله فرجه) نیز شامل حالشان خواهد شد. .
كانون گفتگوی قرآنی
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.