چرا فقها بر حرمت معامله با شرکت الماس فتوا داده اند؟ /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

مدتی است از سوی بسیاری از دوستان که از لحاظ اعتقادی کمی سست هستند دعوت به تجارت الکترونیک با شرکت های متفاوت خارجی می شویم. که در مورد اخیر شرکت (مای سون دیاموندز) یا الماس بوده. اگر چه به فتواهای مراجع آگاهی داشته ام و رعایت می کردم و از طریق دانشجویان اقتصاد مطالعاتی داشتم لیکن دلایل اقتصادی و علمی آن قانعم نمی کند. در حال حاضر به شدت تحت فشار این گروه از دوستان هستم که اگر قبول نمی کنی دلیل منطقی بیاور.


بعد از اصول عقاید، از مهمترین موضوعات در اسلام، کسب و تجارت حلال است. زیرا تجارت حلال زیر ساختهای زندگی ما را تشکیل می دهد که در تمام شؤونات زندگی ما تأثیر دارد. در عبادات، اخلاقیات، تربیت اولاد و... لذا دین مبین اسلام تلاش دارد تا اهمیت کار و تلاش در راه تامین زندگی از راه حلال را برای ما تببین نماید، بدین خاطر آن را همانند جهاد در راه خدا می داند. چنان چه از حضرت امام صادق علیه اسلام نقل شده: «الکاد علی عیاله کالمجاهد فی سبیل الله » یعنی کسی که برای اداره زندگی خویش تلاش کند، مانند مجاهدان در راه خدا است. [1] و در حدیث دیگری آمده است که عبادت ده جزء است، نه جزء آن کسب حلال است. « العبادة عشرة اجزاء تسعة اجزاء فی طلب الحلال» [2] و نیز حضرت امام حسین علیه السلام به مردم کوفه و شام فرمودند: «مرا به چه جرمی می کشید آیا کسی را کشته ام؟ هیچ جوابی نداشتند. حضرت فرمود: شما از آن جهت حق پذیر نیستید که شکم هایتان از مال حرام پر شده است.» [3] حال که کسب و تجارت اینقدر موثر است، باید به چند نکته توجه داشته باشیم: 1- نیروی خود را در چه کاری صرف می کنیم. حلال یا حرام؟ چنانچه حضرت زین العابدین می فرماید: « و عَمّرنی ما کان عُمری بذلة فی طاعتک» خدایا عمر مرا تا آن جا طولانی فرما که در راه طاعت تو باشد. [4] 2- برای چه کسانی کار و تلاش می کنیم و سود کار ما به کیسه چه کسانی واریز می گردد؟ آیا مسلمان می باشند یا کافر، ظالم و ... ؟ 3- کار و تلاش ما چه نقشی را در جامعه دارد؟ آیا ایجاد اشتغال می کند یا آن که باعث می شود افرادی کار حلال خود را از دست بدهند و به کارهایی که به نفع بیگانگان است رو آورند و سرمایه های کشورهای مسلمان را به کیسه غیر مسلمانان واریز کنند. یک فرد مسلمان باید این قدر پایبند به دینش باشد که تا امکان دارد مزدور و کارگر افراد بیگانه از دین و میهن اسلامی خود نباشد حتی تا آن جا که امکان دارد دولتهای اسلامی نباید از کفار جنس خریداری کنند و بازار مصرفی برای آنها باشند. ولی متأسفانه چنین پایبندی در بین ما مسلمانان کمتر دیده می شود. توجه دارید معروفترین این شرکتها «گلدکوئیست» می باشد که در حال حاضر برای عضو شدن جهت خرید و بازاریابی، مشروط به خرید 500 هزار تومان جنس می باشد مانند سکه، ساعت و غیره که قیمت سکه آن در بازار ما نصف قیمت شرکت است. [5] 250 هزار تومان را 500 هزار تومان از هر مشتری می گیرند. آیا این نسبت به اقتصاد کشورهای اسلام به خصوص ایران چه اثری دارد؟ آیا باعث نمی شود که بسیاری از نسل جوان ما به خاطر رسیدن به مقداری پول زیادتر، دست از کار حلال خود و یا تحصیلات خود کشیده و شب و روز برای این شرکت ها  تلاش کنند تا بتوانند مشتری و خریداران بیشتری را جذب کنند. اگر کار به همین منوال پیش رود چه می شود؟ خدا می داند. به هر تقدیر حقیقت آن است که ادله فقهی گاهی از پیچیدگی علمی خاص خود بر خوردار است و زمینه تبیین آن بدون مقدمات طولانی فراهم نیست و تنها برای کسانی مفید است که با مبانی و مبادی تصوری و تصدیقی آن قواعد و ادله آشنایی داشته باشند و تقلید از مجتهد جامع الشرائط تقلید آگاهانه است نه کور کورانه. چنان چه تبعیت از دکتر حاذق آگاهانه است نه کور کورانه. امیدواریم که اصل مسأله را با توضیحات بیشتری بیان فرمایید تا بتوانیم در آن موضوع راحت تر اظهار نظر کنیم. .

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

مرجع:

ایجاد شده در 1401/04/17



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image