ولایت اهل بیت /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

وقتی میگیم ی نفر ولایت اهل بیت نصیبش میشه ینی چ? ینی شهید میشه? میشه بصورت پیام جوابم بدین ?حتی اگه جوابتون طولانیه


ولایت از ریشه «ولی» به معنای پیوستگی و قرابت است و معانی مختلفی مثل سرپرستی و فرمان روایی، محبت، نصرت و سلطان برای آن ذکر و از میان معانی یادشده، کاربرد ولایت در اِمارت و فرمان روایی، گسترده تر است. در فقه اسلامی ولایت کاربرد و اقسام مختلفی داردکه عبارت اند از: 1. ولایت بر تجهیز میّت؛ 2. ولایت بر فرایض عبادی میّت؛ 3. ولایت بر بردگان؛ 4. ولایت بر دارایی و اموال کودک نابالغ؛ 5. ولایت بر همسر؛ 6. وصایت؛ 7. قیمومیّت؛ 8. حضانت؛ 9. قصاص؛ 10. ولایت کودکان سرراهی؛ 11. تولیت اوقاف؛ 12. قضاوت؛ 13. ولایت بر امور حسبه؛ 14. ولایت سیاسی. با تأمل و دقت در این اقسام، آشکار می گردد که ولایت مفهومی عام با اقسام مختلف بوده، می توان ماهیت و جوهره واقعی ولایت شرعی را مدیریّت و سرپرستی نامید. وجه مشترک اقسام ولایت شرعی، همان حق مدیریّت و اداره و سرپرستی امور مختلف جامعه است. تحت ولایت قرارگرفتن ایشان به معنای برخورداری از نور ایمان و حیات طیبه و حقیقی و برخورداری از عنایات حق تعالی و اولیای او و متنعم بودن از نعمت های معنوی و روحانی است که ثمره زنده دل بودن در دنیا بر اثر اطاعت از خداوند و اولیای معصوم او –ع- است . دنیا مزرعه آخرت و آخرت محل ظهور میوه های درخت ایمان و اعتقاد پاک و اعمال صالح و خالص در دنیا است : هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت . ثمره داشتن محبت و و لایت اولیای خدا و پیروی از آنها ، زنده دلی و شادابی روحی و معنوی در آخرت و بهره مندی از حیات پاک و طیب و سعادت جاوید در آخرت است .ولایت انواع و سطوح مختلفی دارد. ولایت حضرت حق بالاترین ولایت ها است که هر ولایت دیگری مانند ولایت معصومین علیهم السلام وابسته به آن بوده و به عبارت دیگر از ولایت خداوند سرچشمه می گیرد. در واقع هیچ کسی بر دیگری ولایت ندارد مگر اینکه خداوند این ولایت را برای او قرار داده باشد. مانند ولایت پدر بر فرزند خویش که در امور محدودی است. همچنین ولایت یا تکوینی است یا تشریعی. به نظر می رسد پرسش شما در مورد ولایت تشریعی است زیرا اخلاص و ولایت تشریعی هر دو در حوزه افعال اختیاری انسان معنا پیدا می کند. ولایت تشریعی یعنی هر چه مولا گفت عبد یا متولی باید اطاعت کند. ولایت خداوند و به تبع آن ولایت امام معصوم از دو جهت انسان را خالص می کند و او را به مقام مخلصین نزدیک می گرداند. یکی اینکه با اطاعت از خدا و تولی امر ایشان وجود انسان از شرک و طاغوت پاک می گردد. در زیارت جامعه می خوانیم : و ما خصنا به من ولایتکم طیباً لخلقنا و طهارتاً لانفسنا و تزکیه لنا و کفارتاً لذنوبنا .... یعنی ولایت شما ما را از همه کثافات و نجاسات شرک و گناه و غفلت پاک می کند. وجه دیگری که باعث می گردد ولایت معصومین علیهم السلام یا نواب ایشان انسان را پاک و خالص کند این است که تبعیت از خدا و خضوع در مقابل او آسان است اما تبعیت از انسانی که به ظاهر مانند خود ما است بسیار مشکل بوده و نفس انسان به آسانی آن را نمی پذیرد. کسی که اندک کبری در وجود او باشد از تبعیت امام و یا نائب امام سر باز می زند و نمی تواند برتری انسانی دیگر را بر خود بپذیرد. با نگاهی به آیات قرآ« کریم در می یابیم که یکی از اصلی ترین علل ایمان نیاوردن مشرکان همین بوده است. در این مورد به آیات ذیل مراجعه نمایید: (قمر/24).(مومنون/47و24و33). شیطان رجیم در همین امتحان بود که رفوزه شد. تواضع و سجده در مقابل ولی خدا. حال اینکه او 6000 سال خداوند را عبادت می کرد. شاید اصلی ترین عبرت از داستان سجده ملائکه بر آدم این باشد که راز عبودیت خداوند تبعیت از اولیای او و تواضع در مقابل ایشان است. موفق ومؤید باشید. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image