کلام /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

آيا در بحث رجعت حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ نيز اين حکومت را به عنوان يک معصوم به دست خواهد گرفت يا خير؟


يکي از اعتقادات مسلّم و قطعي شيعه بحث رجعت است که از روايات معصومين ـ عليهم السلام ـ برداشت مي شود و روايات اين باب آنقدر زياد هستند که هر گونه شک و شبهه را در اين مسئله از بين مي برد ولي از آنجا که ما هيچ گونه دليل عقلي بر اثبات رجعت نداريم (البته دليل عقلي و برهاني نيز بر نفي آن نداريم، و عقل نسبت به آن مسکوت است) لذا در اين باب بايد تنها به روايات اکتفا کرد و هر آنچه آن بزرگواران فرموده اند را پذيرفت و غير آن را ساکت بود. آنچه مسلم است اين است که در زمان ظهور و بعد از ظهور عده اي از صالحان زنده شده از فيض حکومت عدالت گستر امام مهدي ـ عليه السلام ـ بهره مي برند. بعضي از معصومين ـ عليهم السلام ـ نيز زنده مي شوند که بعد از شهادت حضرت بر دنيا حکومت کنند، به طور مثال امام صادق ـ عليه السلام ـ مي فرمايند: «اولين کسي که به دنيا باز مي گردد حسين بن علي ـ عليه السلام ـ است». و يا در حديث ديگري مي فرمايند: «رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و امير المومنين رجعت خواهند کرد». و به طور کلي حضرت صادق ـ عليه السلام ـ فرمودند: «همانا رجعت عمومي نيست بلکه تنها خواصي که ايمان آن ها خالص بوده زنده مي شوند و هم چنين آنان که شرک محض داشته اند». لذا طبق اين روايت، تنها آنان که ثابت قدم در دين بوده و ايمان خالص و توحيدي محضي داشته اند رجعت مي کنند و اما راجع به خصوص حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ روايتي در اين باب نداريم که نام حضرت آمده باشد و رجعت کنند، لذا ما نيز سکوت کرده و مي گوييم روايتي در اين زمينه نداريم، مگر همين روايتي که در صدر ذکر شد، که آنان که ايمان محض دارند رجعت مي کنند و مسلّم اين است که ايمان حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ خالص و حتي کمتر از ائمه معصومين ـ عليهم السلام ـ نبوده است، لذا ممکن است طبق اين روايت ايشان نيز رجعت فرمايند. اما راجع به خصوص حکومت ايشان که سئوال کرده ايد بايد گفت: اولا در اين زمينه روايتي نداريم لذا نمي توان قضاوت کرد و بايد گفت معلوم نيست. ثانيا: با توجه به اعتقادات و احکام دين مبين اسلام اين امر بعيد به نظر مي رسد، زيرا طبق احکام شريعت اسلام زن نمي تواند قاضي، حاکم، امام جماعت و... باشد و حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ نيز از اين قاعده مستثني نيست مويد نکته ياد شده اين است که در زمان حيات ايشان با اينکه حضرت از لحاظ فضيلت و تقوي و علم و... قطعا از امام حسن و امام حسين ـ عليهما السلام ـ کمتر نبودند، بلکه ممکن است بگوييم بالاتر از ايشان بودند ولي در عين حال امام و پيشواي شيعيان نبودند البته اين مطلب به معناي کم ارزشي و عدم فضيلت حضرت نيست، ايشان طبق آيه تطهير معصوم اند. و همرديف پيغمبر و اميرالمومنين ـ عليهم السلام ـ و امام حسن و امام حسين ـ عليهما السلام ـ و لذا در شرافت و فضيلت ايشان بين اهل سنت و شيعه اختلافي نيست و همگي بر عصمت حضرت متفقند. امّا بايد گفت امامت شرايط خاصي مي خواهد و يکي از شرايط، مرد بودن است و البته مرد بودن نيز يک فضيلت به شمار نمي رود که حضرت چون زن است از اين فضيلت محروم گشته باشند، بلکه مديريت جامعه، شرکت در جنگ ها و منازعات، تماس داشتن امام با سران و کشورهاي مختلف و با انسان هاي مخالف و موافق و مناظرات امام با علماي ديگر مذاهب و... همگي مقتضي اين است که امام مرد باشد تا راحت بتواند به شوون ياد شده رسيدگي کند. در نتيجه: راجع به حکومت حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ اولا: اينکه روايت خاصي نداريم. ثانيا: اينکه شواهد تاريخي و ادله عقلي و بعضي از احکامي که در حق زنان نازل شده است تأييد مي کنند که حکومت به حضرت و به طور کلي به زنان نمي رسد. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image