تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه
معاویه بن یزید بن معاویهبعد از مرگ یزید بن معاویه درسال64(ابن ابیالحدید؛ شرح نهجالبلاغه، وفات 656 قمری، مصحح محمد ابراهیم ابوالفضل، بیرت داراحیاء الکتب العربیه، ج 6، ص 152.)، پسرش ابولیلی معاویه بن یزید بن معاویه بن ابی سفیان به حکومت رسید. معاویه بن یزید سومین خلیفه سلسله اموی و هشتمین خلیفه رسول اکرم(ص) بشمار میرفت. حکومت و عمر کوتاه معاویه بن یزید در هالهای از ابهام است و نیاز به بررسیها و تحلیلهای تاریخی دارد. هر چند، در کتب تاریخی مطالب چندانی در مورد معاویة بن یزید وجود ندارند. این که یزید بن معاویة برای پسرش معاویة بن یزید از مردم بیعت گرفته مسلم است.( محمدبن سعد؛ طبقات الکبری، وفات 230قمری، بیروت، دارصادر، ج 4، ص 169.) ولی در بین مورخان در مورد مدت خلافت، علت کنارهگیری از آن و درگذشت وی اختلاف نظر وجود دارد. بعضیها نظرشان بر این است که بعد از یزید 40 روز زنده بوده(خلیفه بن خیاط؛ تاریخ خلیفة بن خیاط، با تحقیق دکتر سهیل زکار، بیروت، دارالفکر؛ ص 196.) و عدهای از محققین هم برآنند که 40 روز حکومت کرده سپس کنارهگیری میکند.( ابن قتیبه؛ المعارف، وفات 276قمری، مصحح دکتر ژون عکاشه، قاهره، دارالمعارف، ص 352.) کنارهگیری معاویه از حکومت علت کنارهگیری او از حکومت نیز مسئله اختلافی است، ولی آنچه از تاریخ برمیآید به دلیل تمایل او به اهل بیت (ع) میباشد. اما بعضیها علت کنارهگیری معاویة بن یزید و حکومت کوتاه وی را مریضی او بیان کردهاند که هنگام تحویل حکومت مریض بود و با همان مرض هم فوت کرد.( تاریخ خلیفة بن خیاط، ص 196.) این علت شاید به دلایل سیاسی بیان شده باشد زیرا آن چه از کتب تاریخی متقدم بدست میآید این است که محبت او به اهل بیت (ع) علت کنارهگیری وی از خلافت میباشد. او اولین خلیفۀ مسلمانی است که خواستار ارجاع خلافت به اهل بیت (ع) شد و از منصبش کنارهگیری کرد.( الشیخ نجاح الطائی؛ نظریات الخلیفتین، ج 2، ص 155.) «قاموس الرجال» مطلبی از «مجالس المؤمنین» نقل میکند که این نظریه را تأیید میکند: «همانا معاویة بن یزید مصداق (یخرج الحی من المیت) میباشد و همچنین او در بین بنیامیه مانند مؤمن آل فرعون میباشد.( شیخ محمد تقی تستری؛ قاموس الرجال، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ اول، ج 10، ص 144.) اینکه چرا معاویة بن یزید دوستدار اهل بیت (ع) شده ظاهراً بخاطر معلمش بوده؛ او معاویه را با اهل بیت (ع) آشنا میکند. این احتمال قرائتی نیز دارد. بعد از آنکه معاویه پدرش را لعن و از حکومت تبری کرد بنیامیه معلم معاویه (عمرالقصوص) را مقصر دانستند و او را زنده دفن کردند.( علی محمد فتحالدین الحنفی؛ فلک النجاة فی الامامة والصلاة، با تحقیق ملا اصغر علی محمد جعفر، 1997 میلادی، چاپ دوم، ص 95.) نحوه کنارهگیری معاویه از حکومت معاویه بعد از آنکه از حکومت خودش را خلع کرد در مسجد جامع به منبر رفت و مدت زیادی به حالت سکوت نشست سپس حمد و ثنای خداوند را به طور بلیغ به جا آورد. بعد پیامبر و اهل بیتش را به نیکی یاد کرد. همانا جدم معاویه کسی که به حکومت سزاوارتر بود را کنار زد. کسی که به پیامبر نزدیک بود، فضلش عظیم بود، سابقهاش در اسلام از همه زیاد بود، در بین مهاجران قدرش از همه بیشتر بود. از نظر قلب از همه شجاع بود، از نظر علم علمش از همه بیشتر بود، از نظر ایمان اولین نفر بود و از نظر ارزش شریفترین بود. مصاحبتش با پیامبر (ص) از همه قدیمیتر بود. پسرعموی رسول خدا (ص)، دامادش، برادرش، همسر دختر رسول خدا (ص) که رسول خدا (ص) با اختیارش او را برای دخترش برگزید. پدر دو سید بزرگوار اهل بهشت. پدرم به خاطر کارهای بدش و اسراف بر نفسش متخلق به اخلاق امت رسول خدا (ص) نبود. او تابع هوای نفس بود. خطاهایش را نیک میدید و اقدامی کرد که آن اقدام جرأت بر خداوند متعال بود. او حرمت اولاد رسول خدا را شکست... او رهین خطاهای خود است...( القمی الشیرازی؛ محمد طاهر؛ کتاب الاربعین، سید مهدی رجائی، 1418 قمری، چاپ اول، ص 502.) این چنین از پدرش تبری کرد و بعد از آن در خانه نشست تا اینکه از دنیا مفارقت کرد. جانشینی معاویه بعد از کنارهگیری معاویه از خلافت، بنیامیه و مادرش اصرار کردند که برادرش را به عنوان ولیعهد معرفی کند و از مردم برای او بیعت بگیرد اما او قبول نکرد و گفت: «به خدا قسم این حکومت زمانی که من زنده بودم برای من نفعی نداشت(طبقات الکبری؛ ج 5، ص 39) اگر این کار را انجام بدهم شیرینی آن برای شما خواهد بود و سختی و عذابش برای من».( ابن ابی الحدید، شرح نهجالبلاغه، ج 6، ص 152.) مرگ معاویه در مورد نحوه مرگ معاویه هم اختلاف است. عدهای به مرگ طبیعی وی اشاره دارند(البلاذری، فتوح البلدان، قاهره، مکتبة النهضة المصریه، 1956، ج1، ص 270.) ولی بعضی از مورخان مثل ابن اثیر میگویند که او را با سم مسموم کردهاند.( ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، وفات 630، بیروت، دارصادر، ج 4، ص 130.) در هر صورت در سال 61 و در سن 21 سالگی درگذشت(شیخ مفید؛ الاختصاص، وفات 413، علیاکبر عقاری، بیروت، دارالمفید، 1414، چاپ دوم، ص 131.) و در شهر دمشق مدفون گشت.( شرح نهجالبلاغه، ج 6، ص 152.) حکومت بعد از معاویه در زمان یزید بن معاویه عبدالله بن زبیر در مکه خودش را امیرالمؤمنین خواند و حکومتی تشکیل داد اکثر نواحی حجاز به عبدالله بن زبیر گرویدند. بعد از یزید همه مردم از شهرهای دیگر نیز به ابن زبیر متمایل گشتند. ابن زبیر، عبدالرحمن بن جحدم را به مصر فرستاد به عنوان استاندار و اهل مصر هم در طاعت و پیروی ابن زبیر بودند ضحاک بن قیس را نیز به دمشق فرستاد. همچنین افرادی را به بصره، کوفه، فلسطین و شهرهای دیگر روانه کرد.همچنین از اقدامات ابن زبیر این بود که در زمان خلافتش امیه را از مدینه اخراج کرد.( یعقوبی؛ تاریخ یعقوبی، وفات 284، بیروت، دارصادر، ج 2، ص 255-254.) از این مطالب استفاده میشود که همزمان با خلافت معاویه بن یزید در دمشق یک حکومت دیگر در حجاز بود. بعد از مرگ معاویه، مروان بن حکم با حقهبازی از عدهای از مردم دمشق بیعت گرفت در حالی که عدهای دیگر با ضحاک بن قیس بیعت کرده بودند مروان دست به شمشیر برد و ضحاک بن قیس را کشت و شروع کرد به فتح کردن شهرهای دیگر در آخر ابن زبیر را کشت و حکومت مروانیان را تشکیل داد.( همان، ص 263-258.)
.
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.