فلسفه احکام /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

فلسفه اصلي حرمت كراوات چيست؟ مگر يك نوع زيبايي نيست و اگر تشبه به كفار و مسيحيت است، خيلي از چيزهاي ما تشبه به آنها دارد و حرام نيست.


فلسفه حرمت تشبه به كفار به نظر مي‌رسد حكمت تشبه به كفار، در استقلال فرهنگي، اقتصادي و سياسي اسلام نهفته باشد. با دقت درروح اين قانون در مي‌يابيم كه اسلام با اين كار مانع از هجوم ارزش‌ها و آثار بيگانگان شده و در مقابل، ارزش‌ها و آثار خود را ارج نهاده است و اين خود سبب رسوخ و رواج باورها و ارزش‌هاي اسلامي در جامعه است. همچنين اسلام با اين حكم، مسلمانان را ترغيب به ابداع، اختراع و پويايي فرهنگي كرده و آنان را از پيروي و تقليد كوركورانه از بيگانگان بازداشته است، چرا كه مي‌دانيم، تقليد و اعتماد به ديگران كه در شكل وابستگي فرهنگي و اقتصادي آشكار مي‌گردد، نتيجه‌اي جز بدبختي و از دست دادن هويت نخواهد داشت. يك جامعة مستقل و آزاد، جامعه‌اي است كه از هر نظر خودكفا باشد و پيوند و ارتباطش با ديگران، پيوندي بر اساس منافع متقابل باشد، نه بر اساس تقليد كوركورانه كه منجر به مسخ ارزش‌ها و تضعيف اقتصادي شود. تفاوت نوع تشبه به كفار در زمان هاي گوناگون احكام اسلامي در ماهيت خود ثابت مي‌باشند و هيچ گونه تغييري در طول زمان پيدا نمي‌كنند، ولي بايد دانست كه آنها داراي موضوعات خاصي مي‌باشند كه تا با ملاحظه آن موضوعات از طرف شارع مقدس تقرير و تشريع شده‌اند، بنابراين مادامي كه در بستر زمان تغيير بيروني يا دروني حاصل نشود، ‌احكام نيز ثابت و تغييرناپذير مي‌مانند، امّا اگر تغيير بيروني و يا دروني ـ درگذشت زمان بر اثر روابط سياسي، اجتماعي و اقتصادي براي موضوع پديد آيد، حكم جديدي بر آن بار مي‌شود. اين نحوه عمل مطابق موازين و معيارهايي است كه خود اسلام معين كرده است. يكي از موارد و مسايلي كه بر اساس توضيح فوق، دچار تحول مي شود، تشبه به كفار است. در روايات آمده است كه تشبه به كفار حرام است و لذا حكم به حرمت پوشيدن لباسي كه سبب تشبه به آنان شود، شده است. در اين جا حكم (حرمت) مقيد به (تشبه) شده است. بر اين اساس اين حكم اختصاص به زماني دارد كه پوشيدن آن نوع لباس از مصاديق تشبه به كفار محسوب شود. ولي هنگامي كه از مصاديق آن محسوب نشود، به دليل اينكه در بين مسلمانان پوشيدن آن رايج شده باشد و پوشيدن آن باعث تحقق عنوان تشبه به آنان (كفار) نگردد، حكم به حرمت آن نمي‌توان كرد. براين اساس چون نوع تشبه به كفار در زمان‌هاي گوناگون فرق مي‌كند، حكم نيز متفاوت خواهد بود، در زماني لباس و مدي تشبه به كفار است. پس حرام است، امّا همين نوع مد در زمان ديگري اگر تشبه نباشد، حرام نخواهد بود. چنان كه حضرت آيت الله خامنه‌اي در پاسخ به نوع كوتاه كردن مو مي‌فرمايند: ملاك در حرمت مانند اينها تشبه به دشمنان اسلام و ترويج فرهنگ آنها است و اين حكم در كشورها، زمان ‌ها و اشخاص متفاوت است. حاصل آن كه اگر احراز شد لباس يا مدي يا عملي در زماني تشبه به كفار است، شكي در حرمتش نيست و منحصر به كراوات نخواهد بود؛ چنان كه حضرت آيت الله خامنه‌اي در فتوايي مي‌فرمايند: پوشش كراوات و مانند آن از لباس‌ها و مدهاي بيگانگان كه منجر به ترويج فرهنگ دشمنان مي‌شود جايز نيست و اين حكم منحصر به مسلمانان در كشورهاي اسلامي نيست بلكه مسلمانان كشورهاي خارجي نيز موظف به عمل به آن هستند. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image