علوم و معارف قرآن /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

منظور از شداد چيست؟ بهشت شداد کجاست؟ اصلا حضور فردي به نام شداد واقعيت دارد یا خیر؟


مقدمه: واژه ی شِداد هم در فرهنگ قرآن کريم استعمال شده است و هم در فرهنگ روايات، ولي واژه ي شدّاد فقط در فرهنگ روايات آمده است. ريشه شداد، شدد و شدّ مي باشد که به معناي محکم بستن مي آيد. جمع شدّ، اشدّ مي باشد. شديد به معناي سخت، صلابت و محکم مي باشد و جمع آن شداد و اشدّاء مي باشد. شدايد جمع شدّت و شديده مي باشد. متن: در يک جستجو و گشت و گذر رايانه اي، فقط در روايات 308 مورد واژه ي شداد و شدّاد آمده است. از ميان اين دو واژه، نود درصد آن واژه ی شدّاد مي باشد که اسم و بيشتر هم اسم راوي مي باشند. واژه ي شداد هم که بسيار اندک آمده است، بيشتر به صورت صفت به کار آمده است. به عنوان نمونه در سوره ي تحريم در مورد ملائکه آمده است: ...عَلَيْهَا مَلَائِکةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ... يعني: «اي کساني که ايمان آورده ايد خود و کسان خود را از آتشي که هيزم آن مردم و سنگ ها است نگه داريد، بر آن آتش فرشتگان قويّ و خشن موکّل هستند که خدا را در آن چه به آن ها امر مي کند نافرماني نمي کند». واژه ي الشّداد، با الف و لام 74 مورد در روايات آمده است که همه ي آن با تلفظ الشّداد آمده است؛ ولي واژه ي شدّاد با الف و لام نيامده است. واژه ي الشداد بيشتر به صورت صفتي آمده است. مانند غلاظ الشداد، زلزال الشداد، السّماوات الشداد، المدائن الشداد، التکاليف الشداد و غيره. با واژه شناسي، کالبد شناسي واژگان و واژگان در آيينه ي آمار، به اصل سؤال پرداخته مي شود. داستان فردي به نام شدّاد و بهشت شدّاد، شبيه بحث طرّاحان مدينه ي فاضله است. داستان شدّاد و بهشت او از اين قرار است که طبق روايات عاد پادشاه عربستان جنوبي دو پسر داشت به نام شدّاد و شديد، پس از مرگ شديد، شدّاد جانشين او شد و سرزمين ديگري را به سيطره ي خود درآورد و به دنبال آن به ساختن بهشتي به نام بهشت ارم و يا به نام خود او، «بهشت شدّاد» دست زد. تحليل و تفصيل اين داستان در قرآن کريم و روايات آمده است. در سوره ي فجر به طور سربسته به اين داستان اشاره شده است. در بخشي از سوره آمده است: هَلْ فِي ذَلِک قَسَمٌ لِّذِي حِجْرٍ (5) أَلَمْ تَرَ کيْفَ فَعَلَ رَبُّک بِعَادٍ (6) إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ (7) الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ (8) وَثَمُودَ الَّذِينَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ (9) وَفِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتَادِ (10) الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلَادِ. يعني: «سوگند به همه اين ها خداوند کفّار را عذاب خواهد کرد. آيا در اين امور سوگندي براي صاحب خرد است؟ آيا نديدي که خداوند با قوم عاد «قوم هود» چگونه رفتار کرد؟ با «اهالي شهر ارم» که داراي ستون هاي بر افراشته بود. شهري که مانند آن در ميان شهرها (به دست بشر) آفريده (و بناء) نشده بود. و ما با ثمود (قوم صالح) آن ها که صخره ها را در دل آن وادي (ميان عمان و خضر موت) مي بريدند (و ساختمان مي ساختند). و با فرعون داراي ميخ ها که براي شکنجه ي محکومان آماده کرده بود. قوم هود طبق برخي گفته ها سيزده قبيله بودند و نسب آن ها با عاد بن عوص بن ارم بن سام بن نوح مي رسيد. به همين جهت به قوم عاد معروف شدند. مردمي ثروتمند و داراي در آمد بسيار، قوي هيکل و طويل العمر بودند. سرزمين آن ها «احقاف» در جنوب غربي جزيرة العرب و ما بين يمن و حضر موت يا ميان يمن و مهره واقع بود. سرزميني حاصل خيز، سرسبز، پر آب و خوش آب و هوا بود. در آن زمان در آن سرزمين بي نظير بود. قواي بدني آن ها به گونه اي بود که قطعه سنگ هاي بزرگ را از کوه مي کندند و به صورت ستون و پايه در زمين کار گذاشته و بر روي آن ساختمان بناء مي کردند که بلندي آن در روايات به نخله هاي خرما تشبيه شده است. عمر معمولي آن ها را بين چهار صد تا پانصد سال نوشته اند. در الميزان داستان بهشت شدّاد يا بهشت ارم شبيه شهر بهشتي آمده و به دنبال آن، آن را به داستان اساطيري تشبيه کرد و آن را روايت ساختگي از کعب الاحبار دانست. خلاصه و نتيجه گيري آن چه به عنوان خلاصه و نتيجه گيري قابل بيان است، اين است که: بنا به نقل روايات تاريخي، شخصي به نام شدّاد بوده است و مدّتي سمت پادشاهي را در سرزمين عربستان جنوبي داشته است. او به خاطر در آمد زيادي که داشته شهر ارم را بهشت گونه توسعه بخشيده و شهر سازي کرده که در آن زمان اين شهر از ميان تمام شهرها بي نظير بوده است و به خاطر همين به شهري به نام بهشت ارم و يا بهشت شدّاد معروف گشت. هر چند ممکن است اين روايات کعب الاحباري، ساختگي و اساطيري باشد. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image