علم امام عصر(ع) با حاکمیت و نگهبانی از دین تبیین می شود /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

علم امام عصر(ع) با حاکمیت و نگهبانی از دین تبیین می شود حجت الاسلام مهدی یوسفیان در گفتگو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان بااشاره به حقیقت و ماهیت علم امام، گفت: برای تبیین مطلب، ابتدا باید ضرورت علم امام مشخص شود و اینکه چرا امام باید عالم باشد که اگر روشن شود، ماهیت علم امام تبیین می شود.وی با اشاره به جایگاه امامت و سرپرستی امام در امور اجتماعی و مردم، اظهارداشت: امام متولی امر مردم در زمینه اجتماعی و هدایت مردم در فضای دین است، او باید حکومت کند، احکام را اجرا نماید و مردم را در بستر دین تنظیم نماید.


علم امام عصر(ع) با حاکمیت و نگهبانی از دین تبیین می شود حجت الاسلام مهدی یوسفیان در گفتگو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان بااشاره به حقیقت و ماهیت علم امام، گفت: برای تبیین مطلب، ابتدا باید ضرورت علم امام مشخص شود و اینکه چرا امام باید عالم باشد که اگر روشن شود، ماهیت علم امام تبیین می شود.وی با اشاره به جایگاه امامت و سرپرستی امام در امور اجتماعی و مردم، اظهارداشت: امام متولی امر مردم در زمینه اجتماعی و هدایت مردم در فضای دین است، او باید حکومت کند، احکام را اجرا نماید و مردم را در بستر دین تنظیم نماید.حجت الاسلام یوسفیان ادامه داد: بنابراین چنین کسی باید نسبت به علوم دینی و دنیایی که در فضای دین مورد توجه است، به احکام شرعی، تعبدی و سیاسی اشراف داشته باشد، همچنین باید احکام دین را در اختیار داشته باشد تا آنها را در جامعه پیاده کند.این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه در دیدگاه متکلمان از نگاه شیعه کسی که امام است، حافظ دین هم می باشد، خاطرنشان کرد: به این معنی که علاوه بر پیاده کردن در جامعه دین را در اختیار نسل بعد نیز بگذارد پس باید اطلاعات و معارف دین را در اختیار داشته باشد تا در زمان خودش مقداری را پیاده کند و مقداری که در نسل های بعدی باید منتقل شود را در اختیار امام بعدی نیز بگذارد.وی با اشاره به تبیین ماهیت علم امام بر پایه این دیدگاه، تصریح کرد: براین اساس درمی یابیم که علم امام ماهیت الهی دارد و لدنی است و اکتسابی از علما نیست.حجت الاسلام یوسفیان ادامه داد: امام مرجع است و کسی است که دیگران باید از او اخذ دین کنند. باید اطلاعات کامل داشته باشد زیرا علم مردم خطاپذیر است، همچنین باید توجه داشت که علم امام از خدا به پیامبر اسلام و از پیامبر به امامان دیگر ارث رسیده است.این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه علم امام باید حضوری باشد و حالت فعلی داشته باشد، اظهارداشت: به این معنی که به همه احکام دین به صورت بالفعل عالم باشد و اگر مسئله ای را از او پرسیدند، نگوید بعدا می گویم، تا سوالی پرسیده شد، فورا پاسخ دهد.وی با اشاره به اکتسابی نبودن علم امام، توجه به دو بعد در این خصوص را لازم دانست و بیان داشت: منظور ما از اکتسابی بودن این است که از مردم و دانشمندان اخذ نکرده باشد، درحالی که اکتسابی به معنای لغوی به معنی کسب کردن است.حجت الاسلام یوسفیان افزود: علم امام به این معنا اکتسابی است که از خدا اخذ کرده است، هر کس هر چیزی دارد از خدا گرفته و تنها علم ذاتی از خداست و بقیه هرچه دارند از او دارند اما به معنی اکتسابی مصطلح در جامعه، اکتسابی نیست.این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: اکتسابی نبودن علم امام در اصطلاح به این معنا است که از راه و روش رایج در عصر علم کشف شود و مردم از طریق علما و تجربه تحصیل علم کنند.وی با اشاره به نتیجه گیری ماهیت علم امام، گفت: ضرورت علم امام با دو دلیل حاکیمت امور مردم در جامعه، نگهبان و حافظ دین بودن، نشان داده می شود. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image