فلسفه احکام /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

چرا بوسيدن نامحرم حرام است؟


آنچه در دين اسلام مسلّم است و از ضروريات دين مبين اسلام محسوب مي گردد، اين است که اسلام روابط ميان زن و مرد نامحرم را محدود کرده است و تنها روابط عادي و به دور از تحريکات جنسي و با حفظ حريم ميان آن دو را جايز دانسته است، و هر گونه لذت جنسي را جز براي همسر شرعي انسان حرام دانسته است و اين گونه روابط را تنها مختص به کانون گرم خانوادگي مي داند. به همين خاطر است که نگاه به نامحرم جز به صورت و دست هاي او حرام دانسته شده است،حجاب براي زن واجب گرديده است و... علل و حکمت های زیادی ممکن است برای این محدودیت وجود داشته باشد که برخ از آن علل به دلیل نقصان قدرت ادراکی ما بر ما پوشیده باشد، ولي آنچه توسط علماي دين به عنوان حکمت اين حکم بيان شده است از قرار زير است: 1. آرامش رواني: آزادي جنسي در جامعه،مردان و به خصوص جوانان را در يک حالت تحريک دائم قرار مي دهد، تحريکي که سبب کوبيدن اعصاب آنها و ايجاد هيجان هاي بيمار گونه عصبي وگاه سرچشمه امراض رواني مي گردد، مگر همه پزشکان رواني نمي گويند هيجان مستمر عامل بيماري رواني است؟ مخصوصا با توجه به اين که غريزه جنسي نيرومند ترين و ريشه دار ترين غريزه آدمي است. اسلام مي خواهد مردان و زنان مسلمان روحي آرام و اعصابي سالم وچشم وگوشي پاک داشته باشند. 2. استحکام پيوند خانوادگي: اختصاص يافتن استمتاعات و التذاذهاي جنسي به محيط خانوادگي، پيوند زن و شوهر را محکم مي سازد و موجب اتصال بيشتر زوجين مي گردد. تفاوت آن جامعه که روابط جنسي را به محيط خانوادگي محدود مي کند با اجتماعي که روابط در آنها کاملا آزاد است، اين است که ازدواج در اجتماع اول پايان انتظار و محروميت است ولي در اجتماع دوم آغاز محروميت و محدوديت. در چنين جامعه اي ازدواج به دوران آزادي دختر و پسر خاتمه مي دهد و آنها را ملزم مي سازد که به يکديگر وفادار باشند، لذا در اين جامعه اولا: پسران تا جايي که ممکن باشد از ازدواج و تشکيل خانواده سرباز مي زنند. ثانيا: پيوند ميان آنها را سست مي کند تا جايي که هر کدام از زن و شوهر، ديگري را «رقيب» خود مي داند و عاملي براي سلب آزادي و محروميت او، چنان که اصطلاح شده يکديگر را «زندانبان» مي نامند. 3. استواري اجتماع: کشانيدن تمتعات جنسي به محيط اجتماع، نيروي کار و فعاليت اجتماع را ضعيف مي کند، بلکه بايد گفت نيروي کار را فلج مي کند. آيا مردي که دائما در خيابان و بازار و اداره وکارخانه و غيره با قيافه هاي محرّک و مهيج زنان آرايش کرده مواجه باشد، بهتر سرگرم کار و فعاليت مي شود يا کسي که در محيطي است که با چنين مناظري رو به رو نمي شود. قطعا کسي که چنين مناظري را مي بيند، هميشه مقداري از وقت و انرژي خود را صرف آنها مي کند و کمتر سرگرم کار مي گردد و اين مطلبي غير قابل انکار است. 4. ارزش و احترام زن: هنگامي که جامعه زن را با اندام برهنه بخواهد و از طريق جاذبه هاي جنسيش او را وسيله اي براي تبليغ کالاها و دکور اتاق هاي انتظار و عاملي براي جلب جهانگردان و سياحان و مانند اين ها قرار دهد. در چنين جامعه اي شخصيت زن تا سر حد يک عروسک و يا يک کالاي بي ارزش سقوط مي کند و ارزش هاي والاي انساني او به کلي به دست فراموشي سپرده مي شود. بدين ترتيب زن وسيله اي خواهد شد براي اشباع هوس هاي سرکش يک مشت انسان آلوده فريبکار و شهوت پرست. حال در چنين جامعه اي چگونه يک زن مي تواند با ويژگي هاي اخلاقيش، علم و آگاهي و دانائيش جلوه کند و حائز مقام والايي گردد. در مورد بوسيدن زن نامحرم هم همين مسأله جريان دارد و مي تواند يکي از مصاديق لذات جنسي باشد و همان طور که اسلام آن را مختص به همسر شرعي کرده است، البته اين حکم ممکن است داراي علت هاي زيادي باشد وعقل بشري به آنها نرسد امّا آنچه به ذهن مي رسد اين است که چون در غالب افراد بوسيدن زن نامحرم موجب تحريک شهوات جنسي او شده ممکن است به گناهان بعدي هم بيانجامد. امّا علت اساسي تحريم اين عمل روايات متعددي است که از اهل بيت ـ عليهم السلام ـ در اين زمينه نقل شده و در آن ها اين کار حرام دانسته شده است. و فقها نيز بر همين مبنا فتوا داده اند و همان طور که مي دانيد حتي اگر يک روايت صحيح السند و تام الدلاله وجود داشته باشد. فقيه بر طبق آن فتوا داده و همان حکم خدا محسوب مي گردد. به طور نمونه ذکر مي کنيم: 1. امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمودند: «زناي دهان بوسيدن و زناي دستان لمس (نامحرم) است». 2. امام کاظم ـ عليه السلام ـ فرمودند: «هنگامي که دختري به سن شش سالگي رسيد ديگر جايز نيست کسي غير از محارم او، او را ببوسد». در نتيجه: اسلام تمام تحريکات جنسي و روابط زناشويي و به طور کل هر گونه لذت جنسي را تنها مختص به همسر شرعي انسان مي داند و غير آن را حرام دانسته است و بوسيدن نيز به عنوان يکي از مصاديق اين روابط نامشروع حرام شده است و البته روايت خاص نيز در اين زمينه داريم که ذکر شد. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image