تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
از مولى على(علیه السلام) درباره مفهوم سجده سؤال کردند، فرمود: «وقتى سر بر زمین مى نهى؛ یعنى ««مِنْها خَلَقْتَنى» (از این خاک خلقم کردى) وقتى سرت را برمى دارى؛ یعنى «مِنْهَا اَخْرَجتَنِی»؛ (از همین خاک بیرونم آوردی) و سجده دوم را که می کنی یعنی «اِلَیْها تُعِیدُنِى»؛ (به سوى همین خاک مرا باز مى گردانى) و وقتى [سر] از سجده دوم برمى دارى؛ یعنى «وَ مِنْهَا تَخْرُجُنِى تارَة اُخْرَى»؛ (از همین خاک یکبار دیگر مرا خارج مى کنى)».(1) پی نوشت: (1). بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، محقق / مصحح جمعى از محققان، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، 1403 قمری، چاپ: دوم، ج 82، ص 139، باب 27 (السجود و آدابه و أحکامه)؛ مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، نورى، حسین بن محمد تقى، محقق / مصحح: مؤسسة آل البیت علیهم السلام، مؤسسة آل البیت علیهم السلام، قم، 1408 قمری، چاپ: اول، ج 4، ص 482، 23 باب (نوادر ما یتعلق بأبواب السجود). منبع: اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مکارم شیرازى، ناصر، تهیه و تنظیم: اکبر خادم الذاکرین، نسل جوان، قم، 1385 شمسی، چاپ: اول، ج 2، ص 16. پرسش های مرتبط: آثار و فلسفه تسبیحات اربعه در نماز چیست؟ چرا سلام در پایان نماز آمده است نه ابتدای آن؟ حکمت سلام پایان نماز در چیست؟ فلسفه تشهد در نماز چیست؟ .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.