انقلاب اسلامی نمونه ای تحقق یافته از کارکرد رویکرد تمدنی به مهدویت /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

انقلاب اسلامی نمونه ای تحقق یافته از کارکرد رویکرد تمدنی به مهدویت خبرگزاری شبستان: پژوهشگر مهدوی انقلاب اسلامی را نمونه تحقق یافته از کارکردهای رویکرد تمدنی به آموزه مهدویت دانست و گفت: امام خمینی(ره) اندیشه مهدویت را قلب فرهنگ و تمدن اسلامی قرار دادند. حجت الاسلام امیرمحسن عرفان در گفتگو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به زمینه های تحقق کارکرد رویکرد تمدنی به آموزه مهدویت گفت: انقلاب اسلامی و یک تحول روش شناختی در رویکرد به آموزه مهدویت از جمله بسترهای تحقق این رویکرد است.


انقلاب اسلامی نمونه ای تحقق یافته از کارکرد رویکرد تمدنی به مهدویت خبرگزاری شبستان: پژوهشگر مهدوی انقلاب اسلامی را نمونه تحقق یافته از کارکردهای رویکرد تمدنی به آموزه مهدویت دانست و گفت: امام خمینی(ره) اندیشه مهدویت را قلب فرهنگ و تمدن اسلامی قرار دادند. حجت الاسلام امیرمحسن عرفان در گفتگو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به زمینه های تحقق کارکرد رویکرد تمدنی به آموزه مهدویت گفت: انقلاب اسلامی و یک تحول روش شناختی در رویکرد به آموزه مهدویت از جمله بسترهای تحقق این رویکرد است. وی با بیان اینکه ازجمله ادله ای که ضرورت رویکرد تمدنی به آموزه مهدویت را ایجاد می کند نیازهای اساسی و فزاینده انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: این نیازهای اساسی امروزه توانسته پرچم دین محوری را در اداره عینی جامعه به اهتزاز درآورد. حجت الاسلام عرفان اظهارداشت: این حرکت که در تاریخ با نام دین به وقوع پیوسته و هدف اصلی خود را اقامه تمدن نوین اسلامی معرفی کرده رسالت اندیشمندان مسلمان را در ارایه بحث مهندسی تمدن اسلامی مضاف می سازد. این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در یکی از حساس ترین نقاط جهان همچون زلزله اردوگاه استکبار جهانی را به لرزه درآورد، تصریح کرد: به گفته والن تین تروساکوف، اندیشمند و نویسنده روسی امام مفهوم فرمانبرداری جامعه را تغییر داد، دیوار ترس را شکافت و مردم را به سوی چشمه پاک فطرت الهی هدایت کرد، او جهان بینی مذهبی را احیا و نور ایمان را روشن و بزرگترین حماسه عظیم عصر ما را به وجود آورد. وی با اشاره به تعبیر محمدحسنین هیکل، اندیشمند مصری گفت: این اندیشمند معتقد است امام خمینی چون گلوله ای بود که از صدر اسلام شلیک شده و بر قلب قرن بیستم نشسته بود، همچنین به تعبیر احمد هوبر محقق سوییسی امام خمینی از گذشته آمده بود و در حال زندگی می کرد ولی بیانگر و نمایانگر آینده بود. حجت الاسلام عرفان ادامه داد: اندیشمندان و محققان معتقدند با پیروزی انقلاب اسلامی تحلیل هایی که بر پایه اثبات رکود تدریجی اسلام استوار بود از اعتبار ساقط گشت چرا که تحقق انقلاب اسلامی ایران در دوره توسعه سکولاریسم و لائیسیته و همچنین در دوره قدرت لیبرالیسم و سازوکار زندگی مدرن مبتنی بر تمدن غربی یک امر استثنایی و تغییر بزرگ تاریخی یا امر تمدنی عظیمی محسوب می شود که جایگاه آن ناشناخته مانده است. این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه اکنون با انبوهی از تحلیل ها و تبیین ها مواجهیم که هر یک کوشیده اند علل و عوامل این تکانه مهیب را تشریح کنند، افزود: امام خمینی با هدایت بزرگترین انقلاب مردمی آغازگر عصر حیات دینی و معنوی بشر عصر حاضر گردید در حالی که به برکت پیروزی انقلاب اسلامی پیام های آسمانی و قدسی در بستر خشکیده جهان معاصر جوانه زد و نغمه ایمان گرایی و توحید و خداپرستی در سراسر جهان طنین انداز شد. وی با بیان اینکه مهمترین دستاوردهای این انقلاب تمدنی تحول روش شناختی در رویکرد آموزه مهدویت بود، خاطرنشان کرد: به آموزه مهدویت در پیش از انقلاب با نگاهی سطحی، حداقلی و عاطفی به آن نگریسته می شد در حالی که با انقلاب اسلامی به متن جامعه آورده شد و به عنوان هدف غایی انقلاب اسلامی مطرح گشت. حجت الاسلام عرفان انقلاب اسلامی را یک نمونه عینی و تحقق یافته از کارکردهای رویکرد تمدنی و زمینه ساز به آموزه مهدویت دانست و بیان داشت: امام خمینی(ره) با رویکرد تمدنی به آموزه مهدویت، اندیشه مهدویت را قلب فرهنگ و تمدن اسلامی قرار دادند. این پژوهشگر مهدوی تاکیدکرد: بحث از اندیشه نجات گرایانه مهدویت به معنای فرو کاستن این آموزه و برقراری رابطه این آموزه با تمدن های ایدئولوژی نیست بلکه هدف از بحث رویکرد تمدنی به آموزه مهدویت طراحی یک قالب اجتماعی برای نیل به اهداف تعیین شده در یک دین الهی و یک مکتب انسانی است. وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی بیانگر قدرت و ظرفیت هرچه تمدن ساز آموزه های دینی است، اظهارداشت: البته دغدغه اصلی اندیشمندان دینی در رویکرد تمدنی به آموزه های اسلامی از جمله مهدویت بایستی دفاع از اسلام به مثابه یک دین همه جانبه بشری و کامل باشد، اندیشمندان بایستی اسلام را دین خاتم بدانند که نه زوال می پذیرد و نه راه سقوط را می پیماید و هر گاه سخن از انحطاط می شود بایستی آن را به عوامل دیگر نسبت داد. حجت الاسلام عرفان مهمترین تفاوت اندیشه مهدویت را در مقایسه با پیش از انقلاب به رویکرد به این آموزه دانست و بیان داشت: مهمترین ضلع این تمایز روشی به رویکرد فعالانه، راهبردی و تمدن ساز به این آموزه است. این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: منحصرکردن اندیشه مهدویت به یک تئوری یا نظریه دینی چیزی جز کوچک نمایی این نهضت اصلاحی جهان شمول جامعه بشری نیست، پیروزی انقلاب ایران با آرمان های مهدوی ثبت گشت تا چهارچوب های نظری و سنتی و رهیافت توصیفی محض و گزارش گونه از آموزه های مهدویت کمرنگ شود و با ترسیم جامعه منتظر به عنوان رسالت جامعه اسلامی مطرح گردد. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image