فلسفه بخشش گناه /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

رحمت خداوند بسیار گسترده است. همین رحمت اقتضاى آن دارد که نظام عدل در جهان برقرار باشد: «و ما ترازوهاى عدل و قسط را براى روز قیامت برقرار مى سازیم و هیچ ستمى بر کسى روا نخواهد شد». مقتضاى عدل آن است که کسى که به دیگران و یا خود ظلم کرده است، مجازات شوددرباره رحمت خدا، دو ویژگی «بیش تر»ی و «پیش تر»ی بسیار نمایان و مشهود است «یا من سبقت رحمته غضبه» و جلوه های رحمت خدا را در نظام تکوین، نظام تشریع و نظام آخرت به خوبی می توان مشاهده کرد که:اصل در آفرینش فراوانی نعمت ها و گستردگی بهره مندی هاست و ویرانی ها و آسیب از عوارض بعدی به شمار می آید.


رحمت خداوند بسیار گسترده است. همین رحمت اقتضاى آن دارد که نظام عدل در جهان برقرار باشد: «و ما ترازوهاى عدل و قسط را براى روز قیامت برقرار مى سازیم و هیچ ستمى بر کسى روا نخواهد شد». مقتضاى عدل آن است که کسى که به دیگران و یا خود ظلم کرده است، مجازات شوددرباره رحمت خدا، دو ویژگی «بیش تر»ی و «پیش تر»ی بسیار نمایان و مشهود است «یا من سبقت رحمته غضبه» و جلوه های رحمت خدا را در نظام تکوین، نظام تشریع و نظام آخرت به خوبی می توان مشاهده کرد که:اصل در آفرینش فراوانی نعمت ها و گستردگی بهره مندی هاست و ویرانی ها و آسیب از عوارض بعدی به شمار می آید. در کتاب گسترده تکوین (جهان هستى) نیز آنچه فراگیر است، مانند«گرمى خورشید»، «لطافت باران»، «سبزى گیاهان»است.و در هم کوبیدن «سیل» و «زلزله» و «آتشفشان » به طور مقطعى مطرح گشته است.و اصل در راهنمائیهای الهی و فرستادن پیامبران، هدایت و رشد و تعالی انسان هاست و اجرای حدود و محدودیت ها به منظور کنترل و پیشگیری می باشد. و همچنین اصل در نظام آخرت؛ بهره مندی از لطف و بخشش و شفاعت الهی است مگر کسی که قابلیت نداشته باشد. به همین جهت خداوند متعال پاداش نیکان را ده برابر و مجازات زشت خویان را برابر می دهد. «من جاء بالحسنه فله عشر امثالها و من جاء بالسیئه فلا یجزی الا مثلها و هم لا یظلمون» (سوره انعام (6)، آیه16 در دیگر آیات قرآن و نیز سیره پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) آنچه نمایان است، تجلى «رحمت» است؛ چنان که در قرآن بیش از هزار بار از «ربوبیت» و پرورش دهندگى خداوند یاد شده است و تنها یک بار از «جباریت» خداوند نام سخن به میان آمدهاست.این همه نشان از سبقت رحمت خداوند بر غضب او در «نظام تکوین»، «نظام تشریع» و «صحنه قیامت»دارد).در پایان به یک نکته معرفتی نیز توجه شما را جلب می کنیم: رحمت حق تعالى دوگونه قابل نگرش و بررسى مى باشد: گونه نخست ملاحظه عنایت بارى تعالى از جهت فاعلى صرف و بدون لحاظ جهت قابلى است. در این مرتبه رحمت و فیاضیت حق تعالى نسبت به همه ممکنات مساوى است زیرا او «تام الفاعلیه» است و هیچ بخل و کمبودى در افاضه ندارد. نگرش دوم ملاحظه رحمت حق تعالى با توجه به شرایط قابلى و پذیرش فیض است. در این مرحله قطعاً قابلیت ها متفاوتند و عنایت حق تعالى نیز نسبت به هر موجودى متناسب باپذیرش و قابلیت قابل مى باشد.لذا می توان گفت: گردش شب و روز و نزول برکات آسمانی و روزی و رشد و پرورش موجودات همگی از مظاهر رحمت خداست.خلاصه می توان گفت:دلیل بخشش گناه 1.اصل درنظام آفرینش فراوانی نعمتها وبهره مندی ازلطف وبخشش الهی است. 2.اصل درارسال رسل هدایت ورشد انسانها است وبخشش الهی موجب آن است. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image