تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
در ابتدا گفتني است كه نيمي از خمس سهم سادات است و از نظر فقهي و حديثي، جاي ترديد در مسأله نيست (فتواي آیات عظام فاضل و سيستاني نيز چنين است). در جواب اشكالات شما بايد گفت كه اولاً؛ اسلام راههايي جهت رفع نياز همه نيازمندان مشخص كرده كه از آن موارد زكات و خمس است و تبعيضي در بين نيست؛ زيرا خداوند رعايت حال همه را يكسان نموده و غير سادات فراموش نشدهاند. ثانيا؛ سهم سادات با اجازه امام و مجتهد جامعالشرايط فقط به سادات فقير داده ميشود (مثل زكات كه به فقرا داده ميشود) و اين طور نيست كه به همه سادات تعلق گيرد. ثالثا؛ اگر سهم سادات زيادتر از نياز فقراي سادات باشد، به بقيه وجوه مصرفي خمس تعلق ميگيرد و در آن موارد مصرف ميشود. پس همه آن را به تعداد محدود نميدهند تا تجمع ثروت پيش آيد. رابعا؛ همه زكات به فقرا تعلق ميگيرد در حالي كه نيمي از خمس سهم سادات است. بلي بين سادات و غير سادات از اين جهت تفاوت هست كه به يك گروه زكات تعلق ميگيرد و به گروه ديگر خمس و خود اين مسأله داراي حكمتهاي مختلف و مهمي است كه از آن جمله ميتوان به مشخص بودن ذريّه پيامبر(ص) در بين مردم اشاره كرد. اين امر هم موجب ميشود ذريه آن حضرت حفظ گردند و هم موجب ميگردد اين گروه بيشتر مراقب اعمال و كردار خويش باشند؛ زيرا انتسابشان به حضرت رسول(ص)، آنان را از ديگر افراد متمايز كرده است. همچنين كساني با منتسب ساختن خود به خاندان پيامبر(ص)، به جمعآوري اموال مردم (صدقات) نپردازند و با سوء استفاده از عنوان خاندان رسالت، چهره ناپسندي از آنان ارائه نكنند. بلي اگر نيازمندي در بين آنان وجود داشت، از اموالي كه تحت نظر امام معصوم(ع) و يا وكلاي ايشان است، به آنان پرداخت ميگردد. براي آگاهي بشتر ر.ك: آشنايي با قرآن، ج 3، شهيد مطهري. www.eporsesh.com .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.