امامت و عصمت حضرت عباس علیه السلام /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

چرا حضرت ابوالفضل به امامت نرسیده اند؟ ایا شایسته امامت نبودند؟


امامت از نظر شیعه منصبی الهی و بر اساس حکمت خدای متعال محدود و منحصر به معصومین علیهم السلام است. ضرورت عصمت برای امام منصوب از جانب خدای متعال امری عقلی و ثابت شده است. لذا در خصوص عصمت و عصمت حضرت ابو الفضل علیه السلام مطلب زیر تقدیم میگردد : عصمت در لغت به معنای منع کردن و باز داشتن است و به همین معنا در برخی از آیات و روایات به کار رفته است . از دیدگاه آیات و روایات ، پیامبران و امامان از هر گونه گناه و خطایی در امان اند . عصمت ، لطفی است که خداوند در حق برخی مکلفین به جای می آورد به گونه ای کهالف : برخورداری از ملکه ای که آدمی را از اقدام بر معاصی باز می دارد .ب: آگاهی کامل از پیامدهای اعمال زشت و زیبا.ج: ترس از مواخذه بر ترک اولی . این موهبت الهی نزد عده خاصی می باشد این حقیقت را یعنی عصمت از گناه، نه تمام مراتب عصمت را، برخی از علمای بزرگ برای حضرت عباس مورد توجه و عنایت قرار داده اند .مرحوم شیخ محمد طه نجف در کتاب اتقان المقال می گوید : او برتر از این است که در میان انسانهای معمولی ذکر شود . بلکه باید به هنگام ذکر نام اهل بیت عصمت و طهارت از او یاد کرد (حضرت عباس ) آنچه که از ناحیه خدای متعال انتخاب می شوند مقام امامت است که به این دو بزرگوار عطا نشده است که آنهم حکمت خودش را دارد .علامه اردوبادی نیز درباره حضرت عباس(علیه السلام ) چنین عقیده دارد او می گوید : حضرت عباس علیه السلام که اهل قرآن و هدایت و دین و وابسته به اصحاب عباست ، اجلّ از این است که تیرش به هدف نخورد و بار گناه بر دوشش سنگینی کند .این نظریه را هیچ یک از علما درباره ابوالفضل العباس منکر نشده عصمت از گناه، هنگامی که امام صادق «علیه السلام» قتل او را هتک اسلام می شمارد ودر جایی که امام سجاد «علیه السلام» مقام و مرتبه در حدی معرفی می کند که همه شهداء غبطه او می خورند آیا ممکن است مقام او را پایین تر از مرتبه عصمت قرار داد .از این گونه تعبیرات در کلمات امامان معصوم که کاملاً به دور از مبالغه است استفاده می شود که مقام ابوالفضل فوق مقام شهدای عالم و دون مقام امامان معصوم است البته مقام عصمت را برای علی اکبر و زینب کبری نیز می توان استفاده کرد خلاصه اینکه حضرت عباس و زینب نوعی عصمت از گناه دارند .برگرفته از :1- سوره هود آیه 43، میزان الحکم ری شهری محمد ، ج6 ،ص342.2- ارشاد الطالبین ، فاضل مقداد ، ص301و 302.3- بحار الانوار علامه مجلسی ، ج25 ،ص 201.4- قهرمان علقمه ، احمد بهشتی ، ص 103.به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image